הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
אגדת_הכמהין_הגדולה

אגדת הכמהין הגדולה


כמהין..כמהין..מה נאמר ומה נדבר. היש מוצר גלם אפוף מסתורין יותר ממנו בשדה המטבח והאוכל? ובכן,כנראה שלא. כמות האזכורים של פטריית הכמהין בסיפורים מילדותי,היוקרה סביב הארומה המפוארת,צורת האיסוף המיוחדת ,והנדירות שבכל העסק,גרמו לי,נערה אורבנית מרוששת,לנסות את הזהב על הלשון. אגדה אורבנית?מממממ...אולי. כמהין,היר ווי קום.
לפני שאגולל בפניכם את חוויותי עם פטריית הכמהין ,ואפילו לפני שאציג בשביל התמהים מבינכם-מה זה בכלל כמהין?,אפתח בגילוי נאות: אינני מקצועית,ואינני מתיימרת לחוות דעה מקצועית בנושאי אוכל וגורמה. על כן , אתם מוזמנים להנות מקריאת המאמר להלן כשהוא תחת הטייטל:גורמה להמונים. כמו כן ,באוכל כמו באוכל לא נשכח את המשפט:על טעם וריח וכו'.
ומשסגרנו פינה זאת-lets get started.


אז ככה:כמהין,או יותר נכון פטריית כמהין היא קודם כל ולפני הכל-בכלל לא פטריה. היא גודלת תחת האדמה,ולא מעליה,אלא שהיא גודלת כלפי מעלה (כמהין-כמהה לאור..אכן שם פיוטי משהו) את פטריות הכמהין לא הולכים לאסוף בכזאת קלות ביער אחרי הגשם עם מדריך למציאת פטריות אכילות,אלא נערכים מראש עם מעדר,חזיר-בר או כלב,ורצוי שזה האחרון יהיה מאולף. ובכן ,כן,כל זה (ועוד הרבה יותר) כדי להגיע לאותם גושים נכספים,שטעמם,הו טעמם .. ועוד דבר:הם לא יגדלו בכל מקום,אלא במקומות מסויימים מאוד תחת עץ מסויים(למעשה,בין שורשין של עץ האלון)סביב עונה מסויימת ועוד ועוד. אין ספק שפטריית הכמהין מנצחת בפוזת ה"קשה להשגה" אך האם היא שווה את זה?


מסעדות גורמה מתפארות בשימוש בה,בפרובאנס שבצרפת,בעונה הנכונה,דוחפים אותה לכל מקום(כן,כן גם בשוקולד!!) גם באיטליה השגעת לכמהין לא קטנה ובכלל,קראו את הנתון הבא: פרנצ'סקו גיאמבלי,מסעדן מניו יורק שילם לא פחות מ 41,000$  תמורת פטריית כמהין לבנה מאיטליה,במשקל של קצת יותר מקילו!!! 


אין  ספור פעמים בילדותי הופיעו איזכורי הכמהין המסתורי. חוואים הלכו עם החזירים לחפש אותם ימים שלמים,ילדים סקרנים מצאו "בטעות" אוצר פטריות כמהין בעזרת כלביהם המרחרחים,עקרות בית בסינר פרחוני הכינו מטעמים עם כמהין בחג המולד  (ספרות לועזית כמובן..) אפילו ב'הארי פוטר' שמעתי שיש איזכור על כמהין, וגם בסדרת הילדים המוכרת והאהובה 'המומינים' מתייחסים גם מתייחסים אליהן.

וכך,אחרי שנים של הסתקרנות ארוכה החלטתי לצלול אל עולם הכמהין.בינתיים,עשיתי חצי הדרך. והתוצאות לפניכם.
ומדוע חצי הדרך? כי יש שני סוגים של פטריות כמהין:שחורות (צרפת) ולבנות(איטליה).אני ניסיתי את הלבנות.

הרפתקאות כמהין הם יקרות למדי.או יותר נכון יקרות מאוד. מחיר הסקרנות?אולי.
וכך מצאתי את עצמי מגיעה לחנות גורמה בתל אביב,כזאת שמעולם לא דרכתי בה או בדומות לה,כזאת שפונה בעיקר לאנשים ממעמד סוציו אקונומי שאיני שייכת לו,אבל ,כאמור,במקרה זה הסקרנות גברה על הכל.
גבר בחלוק שפים שחור קיבל את פניי בנימוס יוצא דופן ,ידיו מאחורי גבו,ועוד לפני שפתחתי פה על הכמהין,הוא הציע לי במבטא צרפתי לטעום יין לבן מבציר ראשון,ורק אחרי שלושה סירובים התפנה להציג לי את שביקשה נפשי-שמן כמהין.פרוסות כמהין בצנצנת .מחית כמהין.

הוא,צרפתי שכמוהו ,המליץ על הכמהין השחורות.אולם מברור קודם ידעתי שהלבנות עדינות יותר וכדאי להתחיל איתן. בחרתי בלבנות.הוא באדיבותו נתן לי מתכונים בשפע,והסביר איך להשתמש שזה בקיצור נמרץ-להשתמש במעט מאוד!! לכמהין יש טעם חזק הרבה יותר משחשבתם.יודעי דבר ימתיקו לכם סוד,שאם,והיה ותשיגו פטריית כמהין טרייה,ותשימו אותה לנוח סתם כך בין תבנית הביצים שלכם,תווכחו לדעת שכל החביתות שתכינו מאותה תבנית-יהיו בעלות טעם ובעיקר ארומה מטורפת של כמהין.
ועוד דבר חשוב-הדגיש הצרפתי הנמרץ-את הכמהין יש להוסיף לקראת סוף תהליך הבישול.


וכך יצאתי שמחה וטובת לבב עם בקבוקון של כ 50 מ"ל עליו שלמתי קרוב למאה שקלים. וכן פרוסות כמהין במחיר גבוהה מאוד.

כמהין לבן מתאים במיוחד לפסטות,מוקרמים למניהם,טוסטים,פיצות פירה וביצים(חביתות/עין)

אז מה הן מסקנותי אתם שואלים?
ובכן,קצת עצוב לי לאכזב אבל כגודל הציפייה כמט גודל האכזבה. כמעט.indecision
א.כי אולי פטריית כמהין טרייה שווה בהרבה ב. כי אהבתי את הטעם יותר מאשר את הריח,והריח הוא מאוד מאוד מאוד דומיננטי.ג.המחיר.
ואולי ככה זה,סופן של אגדות להתגלות בכך שהן..ובכן,אגדות.
כמהין זה נחמד. לסוג הלבן שאני טעמתי יש טעם שמאוד מזכיר שום.הטעם מיוחד ללא ספק,זה מרגיש אחר לחלוטין מכל תבלין שאי פעם ניסיתי,אבל הריח,הארומה המפוארת ההיא..בעייתית. לי ממש קשה עם הריח.
מנסיונות רבים גיליתי שבטוסט ובפירה הכמהין משתלבות הכי טוב,אפילו יותר מבפסטה,עליה כולם ימליצו כשידוך לכמהין הלבנות.

טיפים והמלצות: 

לטוסט כמהין השתמשו ברוטב פיצה וגבינה צהובה ולא בפסטו וגבינות קשות אחרות..זה פשוט לא משתלב טוב.

במידה ובחרתם להוסיף כמהין לפירה שלכם,הוסיפו לתפוחי האדמה רק חמאה,פלפל ומלח,ובשום אופן לא בצל ולא עלים ירוקים(פטרוזיליה וכו') מה שכן,אם תערבבו את הפירה עם (קצת) בטטה,תקבלו את השדרוג הנכון.

כמהין משתלב טוב בזירת המוקרמים,אך אם מדובר ברוטב בשמל,וותרו על הכמהין.

כמהין ופרמזן -שילוב נכון. על רביולי בטטה זה כבר שיחוק.yes

אל תוסיפו לסלטים בשום אופן.no

לחביתות-הכוונה היא לא לטגן את החביתה בשמן כמהין אלא להוסיף קצת לבלילה.מתאים גם לפריטטות.



אז האם זה שווה את המחיר? לדעתי לא כל-כך.אלא אם כן אתם משיגים פטרייה טרייה,אומרים שרק היא הדבר האמיתי.


תם ולא נשלם.

כי סקרנים לא מתים,וגם לא מתחלפים. מתכוונת לנסות להציל את האגדה סביב פטריות הכמהין,ולנסות את הפטריות השחורות בקרוב.









מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על אגדת הכמהין הגדולה ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת פרפר ב 29/01/2014 09:51 ( הפרופיל שלי ) את סוגרת לי פינה בלי להתנסות... מחכה לקרוא על הפטריות השחורות (אם לא לטעום...). אגב במשפט האחרון, הכמיהה לפטריות וההבטחה להמשך נשמעת לי כמו הזמנה למסיבת אסיד, טריפ, משהו... ואולי זה חלק מהטעם שלהן? (:תגובה לתגובהמאת / ב 29/10/2013 10:46לאחרונה מצאו כמהין(אמיתיות!)בישראל. (בגליל)תגובה לתגובה

ידוע ככמהין,אוכל,גורמה,מטבח,חלבי,איך להכין כמהין,מתכוני כמהין ,