הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
בחירת-דגים-מאמר

הקמת אקווריום


אין דבר מרגש יותר מההתלהבות של הקמת אקווריום. עם זאת, הבחירות שתבצעו כעת תהיינה בעלות השפעה גדולה על ההצלחה או הכישלון של האקווריום. לצערנו, פעמים רבות הבחירה הראשונית שמבצעים אנשים אינה נכונה, דבר שעלול לגרום לעוגמת נפש. המאמר הזה נועד כדי להדריך אותכם בשלבים הראשונים של הקמת אקווריום!
הקמת אקווריום בפעם הראשונה:
אין דבר מרגש יותר מההתלהבות של הקמת אקווריום.  עם זאת, הבחירות שתבצעו כעת תהיינה בעלות השפעה גדולה על ההצלחה או הכישלון של האקווריום. לצערנו, פעמים רבות הבחירה הראשונית שמבצעים אנשים אינה נכונה, דבר שעלול לגרום לעוגמת נפש - אובדן חלק או כל הדגים, עיכובי גדילה לדגים או מחלות דגים.

זה לא צריך לקרות.
הטעויות הגדולות ביותר שנעשות בהקמת האקווריום הן:
1. הוספת דגים לא נכונים
2. הוספת יותר מידי דגים
3. חיפזון - אי ביצוע סייקל / הכנה מתאימה



מכאן נתמקד במספר נקודות חשובות, כאשר בכל אחת ננסה לתת סקירה כללית. אנו ממליצים להמשיך ולקרוא לעומק על כל אחת מהנקודות בסעיף המדריכים המופיע באתר.
איזה אקווריום לקנות?
הטעות הנפוצה ביותר בנוגע לגודל האקווריום היא ש"עדיף להתחיל בקטן". המציאות היא שככל שאקווריום קטן יותר, כך הוא דורש תחזוקה טובה יותר, הקפדה על החלפות מים, שאיבות רפש תכופות, מדידת ערכי אמוניה וניטריט ועוד.
המשמעות הישירה היא שאקווריומים קטנים (פחות מחמישים ליטר) הם לרוב אקווריומים למגדלים מנוסים, או לחילופין אקווריומים לדגים בודדים / פרוקי רגליים (שרימפים) / אוכלוסיות ייעודיות.
בנוסף – גודל האקווריום מכתיב לנו אילו דגים ניתן לגדל בו, ככל שהאקווריום גדול יותר כך גדל הסיכוי שהדג ממנו התלהבנו בחנות יכול באמת לחיות באושר...
ההמלצה למגדל מתחיל: אקווריום בנפח סטנדרטי של 100-150 ליטר.
מה לגבי פילטרציה?
ישנם מגוון פילטרים העומדים לרשותכם, כשלכל אחד יש יתרונות וחסרונות.
ברוב המקרים אקווריום חדש למתחילים ימכר כבר עם פילטר – על פי רוב פילטר פנימי / עליון מובנה. הפילטר הזה בהחלט מספק לשלב ההתחלתי.
אם במקרה אין לכם פילטר לאקווריום (נמכר ללא פילטר / יד שניה ), ההמלצה הטובה ביותר למתחילים היא פילטר חיצוני. מדובר בפילטר הפשוט ביותר לתפעול, על פי רוב בעל הספיקה הטובה ביותר, ומספק מקום רב למדיות מבלי "לבזבז" את נפח האקווריום עצמו.
המלצה לפילטר ראשוני: פילטר חיצוני בעל הספק 800-1200 ליטר לשעה.
יש ציוד נוסף שחובה שיהיה?
כמו בכל דבר בחיים – אין גבול למוצרים שנתקל בהם... עם זאת, ישנם דברים שחובה שיהיו בבית, דברים שכדאי שיהיו, ודברים שהם אפשרות למתקדמים...
למתקדמים: תאורת UV, מקרצף אצות, חימום תת-קרקעי (לצמחים).
כדאי שיהיה: תאורה, צמחים, גזעים, אבנים יפות, ערכה לבדיקת מים, מצע - חצץ או מצע לצמחים.
ציוד חובה: מחמם מים, מד חום, אנטי כלור, אוכל לדגים, רשת לדגים, שואב רפש (או תחליף).
מה לעשות עכשיו?
הדבר הראשון שנדרש לעשות עם אקווריום חדש הוא סייקל. ישנן מספר גישות לביצוע סייקל אך בכולן אנו בעצם מכינים את האקווריום לאכלוס על ידי בניית חיידקים "טובים" המפרקים את האמוניה ותוצריה.
לאחר ביצוע הסייקל (בלי קשר לאיזה סייקל בוחרים) - אנו מגיעים לחלק שלו חיכינו - רכישת הדגים בפעם הראשונה.


אילו דגים לקנות?
כמובן שכאן באים לידי חשבון הרבה פרמטרים – איזה אקווריום אנחנו רוצים לעשות (קהילה / צמחיה / ציקלידים / ועוד), אבל מכיוון שמאמר זה נועד לתת מענה ראשוני – נתמקד באקווריום קהילה.
בעלי דגים נוטים לבחור דגים על סמך המראה שלהם – ובעיקר על סמך המראה שלהם בחנות הדגים. לא שהדג היפה ביותר הוא בהכרח בחירה שגויה - אך ישנם גורמים חשובים נוספים שכדאי לשקול. דגים טובים לאכלוס ראשוני של האקווריום צריכים להיות בעלי התכונות הבאות:
1. להיות עמידים למגוון רחב של תנאי מים, ובמיוחד תנאים במהלך האתחול (בעת הוספת הדגים אנו בעצם יוצרים סייקל חדש לאקווריום - כך גם בכל הוספה נוספת של דגים)
2. לקבל מגוון רחב של מזונות
3. להתאים בגודלם לאקווריום – ובעיקר, להתאים בגודלם הסופי לאקווריום
4. להיות בעלי אופי נוח (מידת תוקפנות נמוכה)
5. להתאים למגוון רחב של דגים אחרים (שוב – נקודת המוצא היא אקווריום קהילה)
דגים טובים לבחירה ראשונית:
1. בארבים: רוזי, שרי, סמוק, ושחמט הם דגים טובים. המנעו מפונטיוס דאנסוני, בארב T, בארב נייר כסף , ובארב נייר כסף אדום זנב בשל גודלם הסופי, ומבארב סומטרה כי הוא נוטה להיות נרגן ולנשוך דגים אחרים. 
2. דאניו וורזרבורות: פסוסית זברה, פסוסית נמר, ופסוסית פנינה הם בחירה טובה, כנ"ל לגבי רזרבורה חצויה ורזרבורה גלקסי. המנעו מהדאניו הענק בשל גודלו הסופי.
3. מנקים: קורידורס נחושת, קורי' מנומר, קורי' מטאה, וקורי פנדה טובים. המנעו מפלקו אלא אם כן יש לכם אקווריום גדול (מעל 250 ליטר) או יש חנות לחיות מחמד מקומית שתיקח אותם בחזרה כשהם יהיו גדולים מדי לאקווריום שלכם  (והם יהיו גדולים מידי לאקווריום הקטן מ- 250 ליטר).
4. דגי קשת: בוסמנית, ניאון, ננסית ואדומה כולם טובים.
5. טטרות: טטרה סרפה או טטרה אדום סנפיר וכן טנכיטיס מומלצים בחום. מרבית מיני הטטרות מתאימות בהיותן דגים עמידים ואוכלי כל. המנעו מטטרה "שיניים בולטות" (bucktooth tetra) היא אלימה מאוד ואינה דג קהילה כלל .

למרות שהרשימה נראית קטנה, יש די מגוון לבחירה. ברגע שהאקווריום יבשיל, ניתן להסתעף למינים אחרים של דגים. תוהים למה הדגים האהובים עליכם לא ברשימת הדגים הראשונית הטובה? הנה כמה דגים פופולריים הנעדרים מהרשימה והסיבה לפסילתם.
1. שפמנון - שפמנונים רבים רגישים למחזור החנקן – ולכן לא מתאימים לסייקל, או שהם גדלים לגודל גדול מדי כדי להיות דגים ראשונים טובים. לדוגמה פלקו הנפוץ הוא דג קשוח, אך יהיה גדול למרבית האקווריומים. אוטוצינקלוס קטן, אך רגיש מאוד לרעלים שנמצאים במיכל ההתחלתי. אנציסטרוס גם הוא דג עדין יחסית לאכלוס ראשוני.
2. דג זהב - דג זהב הם דגי מים קרים שמייצרים הרבה פסולת, מה שאומר שהם דורשים מיכל גדול יותר לעצמם. קערת דגי הזהב האגדית באמת צריכה להשאר בתור אגדה... היא קטנה מידי והדגים סובלים בה!. אם אתם רוצים דגי זהב, יש צורך באקווריום ייעודי לדגי זהב – ובעל נפח גדול בהרבה מזה שאנו עוסקים בו.  
3. משריצי חיים - רבים מחשיבים את משריצי החיים כדגי סטרטר מצויינים, עם זאת יש איתם מספר בעיות. ראשית הם דגים עם תמותה יחסית גבוהה - ולכן עלולים למות במהלך הסייקל לא בשל ערכי אמוניה - אלא פשוט מתמותה טבעית. שנית - אלא אם האקווריום מיועד להכיל משריצי חיים - בגמר האכלוס הראשוני אתם עלולים לסיים עם יותר דגים ממה שתכננתם, קצב ההתרבות שלהם גבוה מאוד. דבר נוסף שיש לקחת בחשבון זה שמשריצי החיים מעדיפים מים עם מעט מלח כדי למנוע מחלות - דבר שעלול שלא להתאים לדגים אחרים.
המלצה לדג להתחלת הסייקל: בארבים
כמה דגים לקנות?
כשאתם עומדים שם ומזילים ריר על כל הדגים היפים בחנות לחיות המחמד, זכרו מילה אחת - מתינות. 
ברוב המקרים יש להתחיל אכלוס עם שניים עד ארבעה דגים (כתלות בנפח האקווריום וגודל הדג). לאחר התייצבות ראשונית של מחזור החנקן ניתן להוסיף בהדרגה עוד דגים.
עם זאת, אותם הכללים חלים בעת הוספת הסיבוב הבא של דגים. מתינות, מתינות, מתינות. הוסיפו רק מעטים בכל פעם. אם אינכם זוכרים מתי הוספתם דגים חדשים בפעם האחרונה - זו מתינות.
המלצה לרכישה ראשונית: עד 4 דגים


בחנות הדגים:
כעת, לאחר שהחלטתם על המין של הדגים, יש צעד אחד אחרון וחשוב - בחירת דגים בריאים. כשאתם הולכים לחנות לא לקחת סתם דגים. הביטו בהם בקפידה.
הימנעו מדגים עם פצעים או סנפירים קרועים כי הם רגישים יותר למחלות. בדקו את העיניים: מבט מצועף הוא סימן לתנאים ירודים או מחלות. אל תקנו דגים עם בטן שקועה – או שהם בתת-תזונה או שהם חולים.

בהצלחה!
 
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על הקמת אקווריום ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כחיות, גידול, אימוץ, טבע, בעלי חיים, יפה, עיצוב, מדהים, דיו, מאמר, כסף, אינטרנט, יוטיוב, אקווריומים, דג זהב, גופי, דגים, פישי, בריכות נוי, מראה, חרב, אקדח, סיפור, מאמר, הכי טוב, מושלם, כסף, חינם, כסף חינם, כלבים, חתולים, אימוץ, צער בעלי חיים,
נכתב ע"י FireBlade87
בתאריך: 06/03/2017
אלון בן אשר בן 55

1 מאמרים | 3105 כניסות
דירוג המאמר
58%
 השארת תֶּשֶׁר לFireBlade87
תרומה קטנה שווה אלף מילים
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!