להשליך אנשים לתוך מחבת המשפטים שלך ולגרום להם לקפוץ באוויר כמו ערמונים
מתוך "מכתב אל הגברת לואיז קולה"
שלום אורח
התחבר
/
הרשם
לוח הבקרה
הודעות
יצירת מאמר
משפחה
לייפסטייל
רוחניות
דעות
ידע
תרבות
אוכל
בריאות
ספורט
דיגיטלי
טבע
כסף
הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם?
ההרשמה
בחינם!
הצדק שבמכניקה
בס"ד. דתיים הם פנאטיים? מגזימים? אז מה אם התנור לא בד"ץ, העיקר שהמצרכים כשרים...לא? אז זהו. שלא. והנה הסבר תמציתי על דתיים, פנאטיות ומה שבינהם.
כמו כל חוזר בתשובה טיפוסי, גם אני נתקל לא אחת במקרים ומצבים לא כל כך נעימים שדורשים ממני הסבר מעמיק על התנהגותי הלא מקובלת, מאחר ואני לא משווק את היהדות כל כך טוב, או לכל הפחות לא מסביר את כל ההלכה לחילוני מולי שמנסה להציע לי איזו פרוסת עוגה. העניין הולך פחות או יותר כך: החבר'ה בעבודה עושים לך מסיבת יומולדת. זה מתבטא בעיקר באיחולים פוליטיקלי קורקטיים ואיזו עוגה נחמדה שאיזו דיקלה אחת עשתה במיוחד לאירוע (ואני מתנצל אם יש איזו דיקלה ששמה שמור במערכת. זרקתי סתם שם לשם ההמחשה בלבד). אתה, שמכיר את דיקלה מצוות 4 כאחת שעצם היותה קשורה לעם היהודי באופן כללי בהחלט מספק אותה ואין לה כוונות גם לעשות עם זה משהו, מעדיף שלא לנגוס מהעוגה מאחר ואתה משתדל לשמור כשרות היכן שרק אפשר. דיקלה, שגם מכירה אותך לא מאתמול, דואגת לציין שכל רכיבי העוגה נקנו כשחותמת בד"ץ מהודרת מתנוססת על אריזתם. "אחרי שהכנו עוף עם בטטה, אמרתי לבעלי שיש לרעיון ענק. להכין עוגת גבינה." כשאני מסרב לאכול בנימוס ומסביר שאמנם אני מאד אוהב עוגות גבינה, אבל הכלים שלה לא טבולים, והתנור היה בשרי בזמן שהיא אפתה עוגה. אז אני לא יכול לאכול... התגובה היא כמובן אכזבה לא קטנה ואפילו הערה קטנה שמציינת שאני מגזים ומחמיר ופנאט. אני עומד מול דיקלה ומנסה להסביר לה שזה לא מדרגות. זה שטוח!
אז הנה ההסבר והכוונה, למי שתוהה על הקורלציה בין המילים שבשורה האחרונה בפסקה הקודמת. תארו לכם רכב. שנת 99, לבן. בוא נגיד סקודה (שם בדוי. הסקודה האמיתית שמורה במערכת). נכנס מישהו לרכב ומסדר את הכיסא, את המראה, את החגורה, את ההגה, מתניע, מוריד את בלם היד, משלב להילוך, לוחץ גז ופשוט לא זז. אחרי בדיקה קצרה מתברר שגלגל השיניים של תיבת ההילוכים נשחק ואין חיבור בין המנוע לגלגל. הנהג יושב מתוסכל מתעצבן. הוא מתקשר לחברה שמכרה לו את הרכב וטוען שהם מגזימים, מחמירים וממש פנאטיים. "לא מספיק שאני עושה כל כך הרבה פעולות לפני הנסיעה שעוד אני צריך גם לדאוג לפריטים המכניים?". המכונאי לא יודע מה לומר. אם החלקים לא מחוברים כולם, הרכב לא יזוז. קוראים לזה מכניקה. זה לא שאם עשית כל מאמץ להתכונן לנסיעה, אז אנחנו מוכנים להתפשר איתך וגם כשאין קשר בין המנוע לגלגל, הרכב יזוז רק כמחווה על מאמצך. זה לא זה תלוי בזה. צריך את הכל כדי שזה יפעל. נשמע לכם קצת טרוויאלי? זה בדיוק מה שאמרה דיקלה מצוות 4. היא בטוחה, כמו רבים אחרים ואני עד לא מזמן הייתי גם בניהם, שאם היא הקפידה לקנות את כל המצרכים בד"ץ, וכל הכבוד לה ואשריה, אפשר להתפשר על התנור. זה כמו מכניקה. צריך את כל החלקים ביחד. גם מצרכים, גם כלים טבולים וגם תנור שאינו בשרי, במקרה הזה. זה לא שלבים המותנים זה בזה. אם המצרכים בד"ץ, אז עכשיו בודקים אם התנור כשר. מבחינת הדברים, אין בעיה להתחיל לשאול דווקא בתנור, כלים וכו'.
עכשיו הסבר מאד חשוב על עולם התשובה העלום והמסתורי. אנחנו לא יכולים להתפשר. כלומר בוודאי שאפשר להתפשר, אבל אנחנו בעצם מוותרים על ציווי אלוקי. במילים אחרות, אם אני מתפשר, אז אני מוכן לעשות משהו שהוא מנוגד לציווי שאני מאמין בו ומצהיר דרך קבע שאני שואף לחיות על פיו, לטובת מישהו או משהו שהוא בוודאי מופחת ערך או זמני. זה מאד אקוטי ומשמעותי. הנה עוד מטאפורה שתסייע בהבנת הדברים: האם מישהו מהקוראים מוכן לשלוח את בנו למות במלחמה? יודעים מה, בואו נתפשר. מי מוכן לשלוח אותו שיפצע קשה? בינוני? איבוד איברים? אף אחד, הא? למה לא? הרי אני קורא לכם לפשרה. תלכו לקראתי. מי שמרים גבותיו אל על ואומר לעצמו שאין פה על מה להתפשר, מתחיל להבין את עמדת הסרבנים שבחיוך נבוך אומרים שהם בכל זאת לא יטעמו מהעוגה. רק שבמקרה של כשרות, צניעות, תפילה ושאר דומיהם, אין פה עניין של ויתור או בחירה כי זה בדיוק כמו מכניקה. אם זה לא מתנהל כפי שתוכנן על ידי בורא עולם להתנהל, אז זה לא עובד. אם אני אוכל משהו לא כשר, בין אם בגלל מצרכים, תנור או כלים לא טבולים, אני אכלתי לא כשר. נקודה. הבחירה שלי היא האם אני רוצה לעשות את זה או לא. אין לי בחירה אם זה כשר או לא. זה כבר מכניקה והצדק שלה...
לסיום, אני רוצה לשתף אתכם בעוד מקרה קטנטן שקרה לי פעם והוא ממחיש רעיון מאד יומיומי אבל מאד חשוב. הזמינו את אותנו לאירוע שמתקיים בשבת (לפעמים אני באמת תמהה אם עבור אנשים שמזמינים אותי לכאלה אירועים הכיפה היא פריט אופנתי, או שמה משהו הצהרתי מובהק שאומר ששבת בשבילי היא אירוע אחר לגמרי...). כשעמדתי נבוך ופעור פה מול המזמין הנדיב, הוא אמר לי שהוא יוצא לידי חובת הזמנה, ושזו בחירה שלי אם לבוא או לא. "אתה בחרת לא לנסוע בשבת..." הוא אומר לי. "... אני בוחר אחרת". זה קרה ברכב בדרך חזרה מאיפה שהוא, וכחמש דקות לאחר מכן עצר אותו שוטר על מהירות. פניתי מיד לשוטר ואמרתי לו שאמנם אנחנו מכירים באופן כללי את חוקי התעבורה, אבל הנהג שלידי בוחר שלא לפעול על פיהם ולנהוג כפי שמתחשק לו. את השוטר זה לא הצחיק. גם אותי לא.
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
• מה העניין עם כל הפיגועים האלה?
היום אדבר על הפיגועים האחרונים שקורים ומה דעתי עליהם
0
21/02/2017 | AAYOAD
• תזכרו את מילים חריגות בשפה העברית.
בשפה העברית יש כשבעים אלף מילים.
0
31/07/2013
מה דעתך על הצדק שבמכניקה ?
תגובתך:
כתובת אתר:
//:HTTP
שם:
אימייל :
קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת
להביור
ב 01/10/2013 17:56 (
הפרופיל שלי
)
שלום לך מורן. קראתי רק עכשיו את תגובתך אותה כתבת ב-8 לאוגוסט (לא קראתי קודם כי לא קיבלתי חיווי מהאתר). כשכתבתי בתגובתי לרביב על הנחות יסוד התכוונתי כמובן לציווי האלוקי שהוא הבסיס לכללי המסורת שרביב קיבל על עצמו. כפי שהבנת, תפיסת העולם שלי שונה. רביב הוא לפי דבריו חוזר בתשובה (האם פירוש הדבר שהוא מצא את התשובה לשאלת יסוד קיומנו, או שהמילה תשובה גזורה משיבה, כלומר שיבה למקורות?) תפיסת עולמי היא שיסוד קיומנו, לא רק כעם אלא ככלל האנושות ובכלל, כחלק מהיקום כולו היא תעלומה בעיני ואני יכול רק לשער השערות. כתבתי שתי רשימות באתר זה, "הגיגים על מושג הזמן" ו"הגיגים על חטא ועונש" שבהם אני מעלה תהיות שיש לי והשערות על תשובות אפשריות. אני לא מתיימר לתת את התשובות, אין לי דוגמות ומקובל עליי שכל אדם חופשי להאמין במה שיחפץ לבו. אני רק תוהה לפעמים אם אדם מאמין בדת ישראל מתוך בחירה או מתוך שכנוע.
תגובה לתגובה
מאת
Ivria
ב 22/09/2013 12:17 (
הפרופיל שלי
)
נחמד
תגובה לתגובה
מאת
להביור
ב 10/06/2013 07:41 (
הפרופיל שלי
)
כתוב יפה, מנוסח היטב על דרך ההגיון, אלא שכל מערכת הגיונית מבוססת על הנחות יסוד (אקסיומות) וכאן ההבדל בין תפיסת העולם שלך לתפיסת העולם שלי. מה שבעיקר מוצא חן בעיניי בכתיבתך הוא שאתה מסביר את השקפותיך בלי לנסות לשכנע את הקורא החילוני שזו האמת ואין בלתה.
תגובה לתגובה
בתגובה
ללהביור מאת
מורי-די
ב 08/08/2013 20:38 (
הפרופיל שלי
)
הוא דווקא נתן דוגמאות שמבוססות על הניסיון החושי שלו. מה ההבדל בינו לבין מדען שמתבסס על ניסיונו החושי ותצפיות? ואפילו יש רבים עם אותם הניסיונות בדיוק! :) מעניין אותי לדעת כיצד היית מציג את הדברים לפי תפיסת העולם שלך (באמת מעניין, לא בציניות). הכוונה איך היית מציג את הנקודה שהוא רצה להעביר לפי תפיסת העולם שלך. ג'מבוג'ק - מזדהה מאוד. תודה על שהעברת את הדברים כל כך יפה.
ידוע כמכניקה, צדק, חלבי, חברה,דתיים,חזרה בתשובה,חילונים,דת,תודה,שמירת כשרות,כשרות,עוגות גבינה
דיווח על מידע לא הולם
נכתב ע"י
JamboJack
בתאריך: 02/08/2013
רביב זק בן 48
4 מאמרים | 13437 כניסות
4 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
דירוג המאמר
42%
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!
Tweet
תגיות
הרב
יהדות
יהודים
כדאי לקרוא
מידע
מאמרים קשורים
"תורה אחת"- מולטימדיה תורנית להורדה ב MP3
סיפור גן אדם מזווית שונה
למי להקשיב לשכל או לרגש?
המסע אל תוך עצמך
הלבנה שמעל
שווה קריאה
סיבון
הכי נשים שאפשר
היחס לחיילים קרביים
למה לא לגור בפתח תקווה
כוחן של מילים