הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
חזרה_בתשובה_-התהליך_והבעייתיות_שבו

חזרה בתשובה שלא תלוייה בדבר


הערות והארות על תופעת החזרה בתשובה בימינו,מה זה אומר לחזור בתשובה, ומה הסכנות בתהליך זה?
חזרה בתשובה היא מושג  ידוע ומשמעותי במסורת היהודית, וקשור  להפנמת  ערכי המוסר והמצפון בד בבד עם התקרבות לאמונה הדתית ומילוי המצוות, עד כי  החוזרים בתשובה נחשבים  לעומדים במקום  שבו אפילו צדיקים גמורים אינם עומדים בו. המיפנה אותו עובר החוזר בתשובה הוא כה גדול: שינוי בהשקפת החיים, באמונה, באורחות החיים, ביחס לסובבים אותו, מבטא תעצומות נפש בלתי רגילות, שהופכות את כל אורח חייו , שהוא עצמו החליט לבחור.    השאלה היא האם  החזרה בתשובה היתה חיצונית או פנימית? האם הוא נעזר או נפגש באנשים הנכונים, שיראו לו את הדרך בצורה מאוזנת ובשפיות הדעת? יש הרבה  בעייתיות בחזרה בתשובה ,כפי שהיא מתבטאת היום, במיוחד בקרב צעירים וצעירות המחפשים את הדרך,כי יחד עם המנהגים כמו קבלת שבת, הכנסת אורחים, גמילות חסדים,שללא ספק יפים, חשובים ומשמעותיים במסורת היהודית, וכדאי לאמץ  אותם ללב, האנשים שנמצאים בזרמים הדתיים למיניהם ,שאחריהם נסחפים אותם צעירים, הם אנשים ככל האנשים, חלקם טובים ומוסריים, וחלקם לא במיוחד,היצרים והעוולות נמצאים בכל מקום,ואיתם גם החיכוכים וחוסר הכבוד לקבל את  השונים מזרם אחר, אם זה דתיים  וחילוניים, ואם זה זרמים שונים והשקפות שונות בתוך היהדות, למרות שכולנו יהודים. האם לחזור בתשובה זה להפוך לדתי חרדי, או דתי לאומי, או אולי לרפורמי, והאם החוזר בתשובה מתקבל בעולם הדתי כשווה זכויות לדתיים מבטן ולידה? מהי הדרך ה"נכונה", או שאולי כדאי להסתפק בתהליך פנימי של תיקון המידות? חזרה בתשובה אובססיבית ולא מאוזנת ,או מושפעת משכנועים חיצוניים, שלא תמיד מבוססים על  רצון  כנה להחזיר בתשובה, יכולה להביא לאכזבה, תיסכול ,קונפליקטים פנימיים,ומשברים נפשיים, זה לא מתאים לכל אחד, גם לא תמיד משקף חזרה  אמיתית אל המקורות,  ולכן כדאי  לשבת ולחשוב אם התהליך הזה מתאים לך, אם אתה שלם עם זה, ואם  אתה נאמן לעצמך, לאופייך ולנטיותיך הטבעיות כשאתה בוחר בדרך זו.


מה דעתך על חזרה בתשובה שלא תלוייה בדבר ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת aliza_abc ב 11/08/2013 00:59 ( הפרופיל שלי ) למורי די שלום, בעם היהודי יש והיו בכל התקופות זרמים שונים, ומחלוקות לא חסרו,למרות שכולם היו יהודים, וגם בהלכה, כפי שאני מבינה היו התפתחויות לפי המצב והצרכים של העם. קראתי באיזשהוא ספר שחכמינו תקנו מספר צומות גדול יותר בשנה, אך משראו שהעם לא יכול לעמוד בזה, צמצמו את מספרם, וזו דוגמא שמראה שגם חכמינו היו ערים וגמישים ליכולות של העם לקיום ההלכות. מה שרציתי להגיד בזה, הוא שלא לכל אחד, גם אם הוא יהודי יש יכולת מכל מיני סיבות לקיים בצורה קפדנית את כל ההלכות,וזה לא אומר שהוא פחות טוב או מאמין פחות, ואין לנו אפשרות לשפוט אותו ולתת לו נקודות, גם הוא חלק מעם ישראל, בדיוק כמו שמכוונת אותנו מצוות ארבעת המינים, וכל אחד שיילך בדרך הנכונה לו מבחינה אישיותו ואופיו,ןיתרום לו ןלעם בדרך משלו.תגובה לתגובהבתגובה לaliza_abc מאת מורי-די ב 12/08/2013 13:35 ( הפרופיל שלי ) התפתחויות לפי המצב והצרכים של העם אפשריים, אבל לא על חשבון העקרונות היסודיים שעליהם מבוססת ההלכה. הגמישות לעולם לא על חשבון התורה. לעולם מביאים את האנשים אל התורה ולא מורידים את התורה אל האנשים - אחרת זו סכנה לתורה. אלא שמנסים למצוא את האפשרות להקל במה שבאמת מותר להקל. וההחלטות מורכבות מאוד ומגיעות מתוך התפלפלויות מרובות, הכל כדי לשמר את מהות המצוות. מובן שלא אני ולא אף אחד אחר יכולים לשפוט אם אדם נוהג טוב או רע - אבל התורה כן יכולה לשפוט זאת. דווקא בגלל שאדם חלק מישראל, הוא צריך למצוא את דרכו לקיים את התורה, לא ייתכן שהוא לא יכול לקיים את חוקיה כיוון שהשם אמר שהוא יכול. מה, אנחנו אומרים לבורא העולם: "לא נכון, אתה לא צודק"? זו לא אני שאמרתי שאם אדם מחלל שבת הוא בפירוש ובהכרח מזיק הן לעצמו הן לעם ישראל והן לעולם כולו, זו השקפת התורה. אפשר לומר שזה לא נכון, אבל אז זה כבר לא תורה, זה משהו אחר, זה אלוקים אחר שאני בונה לעצמי כמי שאני רוצה להאמין בו, ולא האמיתי שהתגלה במעמד הר סיני.מאת מורי-די ב 08/08/2013 20:14 ( הפרופיל שלי ) "דרך ארץ קדמה לתורה" זה מ"תנא דבי אליהו", ו"אם אין תורה אין דרך ארץ" זה מפרקי אבות. סליחה על ההצפה (תגובה 3..) תגובה לתגובהמאת מורי-די ב 08/08/2013 20:08 ( הפרופיל שלי ) מתנצלת, היה לי סיבוך בתגובות קצת :) עכשיו רק ראיתי את תגובתך האחרונה באמת. אני חושבת שאת צודקת באשר לכך שחשוב להפנים את הדברים וברגע שאתה הולך וגדל לא לעצור את ההתפתחות שלך אלא לשאול שאלות ולנסות להבין באמת איפה אתה בתוך קיום דרך היהדות. כשעושים את זה גם צומחים בצורה אדירה. לגבי "דרך ארץ קדמה לתורה", כיום חל שימוש במשפט הזה בצורה שמוצאת מהקשרה וזה כבר נהפך לשגור בפי החברה - במשנה בפרקי אבות הכוונה לכך שדרך ארץ לא חשובה יותר מהתורה חלילה. הכוונה הפשוטה היא בכלל שלפני קבלת התורה הייתה "דרך ארץ" - כלומר האנשים למדו את דרך המוסר מהתבוננות בארץ, במציאות, בחיות. בפרקי אבות גם נאמר: "אם אין תורה אין דרך ארץ, אם אין דרך ארץ אין תורה." - אם כבר לוקחים משהו מהיהדות, אי אפשר לסתור אותו בשם היהדות עצמה, את מבינה את כוונתי? זה לא קורה רק עם הביטוי הזה, כיום רבים מניחים הנחות ומעלים השערות/רעיונות ומציגים אותם כאילו הם עובדה. ובתורה גם יש הרבה איפה להיות יצירתי, אבל אם לא דבקים במה שנאמר באמת, ולא מדעתנו - זה מסוכן לתורה. לכן בכדי להיות בטוחה במשהו שאומרים לי שהתורה אמרה, בד"כ אני בודקת מהיכן המקור. תגובה לתגובהמאת מורי-די ב 08/08/2013 19:40 ( הפרופיל שלי ) אני מסכימה עם כל מה שאמרת חוץ מדבר מהותי אחד - כתבת: "ולכן חזרה בתשובה יכולה להיות תהליך פנימי, לאו דווקא אימוץ אורח חיים כזה או אחר". כל מהותה של החזרה בתשובה זה לחזור ליהדות ולחיי תורה ובכך אל הקדוש ברוך הוא שנתן אותה. והתורה דורשת בפירוש ניהול אורח חיים מסוים מאוד שהוא שמירת חוקי התורה והמצוות, בלי פשרות. וזה - איננו אפשרי שיהיה אך ורק בצורה פנימית. ויותר מזה, כל השקפת התורה זה "נעשה ונשמע" - מה שקרה במקום בו קיבלנו את התורה - עשיית חוקי ה' מובילה לשינוי הפנימי, אולם שינוי פנימי בלבד איננו מספיק, לכל הדעות (אם מדברים על יהדות כמובן). עשייה של כל מצוות עשה/לא תעשה היא בהכרח טובה וחיובית תמיד לפי התורה, היא טובה לכ-ו-ל-ם ולכן אין להתפשר עליה - כי היא מאת הקדוש ברוך הוא (שגם ציוה להקשיב לחכמים בתורה עצמה, לכן ההתייחסות למצוות דרבנן היא כמו לדאורייתא מבחינת הקיום). וזה איננו רלוונטי לעובדה שיש לכבד את כולם, אתה יכול לכבד ולעמוד על שלך לקיים את חוקי התורה. ואם הצד השני בוחר לשנוא אותך בגלל זה - אנחנו בבעיה אחרת. מפריע לי שבימינו אנשים מוכנים להתפשר על התורה כי זה לא פופולרי לעמוד על עקרונותיה. ותרשי לי לומר כמה טוב להתכתב בנושאים הללו בצורה רצינית עם מישהי :)תגובה לתגובהמאת מורי-די ב 26/06/2013 23:38 ( הפרופיל שלי ) לעליזה :) אני מבינה את דברייך. אולם ישנו עניין שחוזר על עצמו שוב ושוב בחברה שלנו, וגם את זה ניתן מאוד להבין - אני מדברת על הנושא של הפרדה בין היהדות לבין האנשים ששואפים לקיים אותה. נכון, רבים יכולים להוות דוגמא מופלאה לאנשים ישרים וטובים, מקיימי תורה ומצוות. אך מובן שכל אדם באשר הוא - טועה. ואם הוא אדם שומר תורה ומצוות - הטעות שלו מתקבלת כחמורה יותר כי הוא מייצג את היהדות. אז אנשים תופסים אותו כשומר חוקי האל, וכך כאשר הוא עושה מעשה רע משייכים את זה ליהדות, או מסתכלים על זה כך שעצם מעשהו כביכול הופך ל"הוכחה" לכך שעצם דרך שמירת התורה והמצוות היא שגויה או לקויה. כל הסכנות שציינת בחזרה בתשובה - קיימים בכל מגזר שהוא בחברה, גם החילונית. כל יום רואים אנשים שמרגישים עליונים אחד על השני ויורדים אחד על השני, בתורה לפחות יש חוקים מחייבים שלא לעשות את זה. אני עומדת על מה שאמרתי לפני כן, האדם אחראי על עצמו. הוא אחראי לעשות את התהליך בבריאות ובשיקול דעת. הוא יכול להישאב לכל מיני מקומות או אנשים שיכולים לשגע אותו, הוא חייב לשים לב לאן הוא הולך, כמו כל בר דעת. אם יש מקום שנראה לא מאוזן, הוא צריך ללכת משם. וזה יכול להיות קיים בכל חברה. אבל להתעלם מתורת משה? זהו? לוותר על דרך התורה? "מה עשו לשיר שלנו?" ברי סחרוף שואל בשיר "זמן של מספרים", וממשיך: "השיר של החים שלנו." לי זה עצוב. תגובה לתגובהבתגובה למורי-די מאת aliza_abc ב 12/07/2013 18:40 ( הפרופיל שלי ) למורי די: לא התכוונתי להתעלם מתורת משה, להפך, ביסוד זו תורת חיים שהחזיקה אותנו כעם אלפי שנים, גם בעיתות משבר, וגם בגלות, ומצד שני,השאלה היא האם אדם מפנים את חוקי התורה הבסיסיים באורחות חייו, או שהוא פשוט רגיל אליהם כי ככה חונך כחינוך דתי ואפילו חרדי,גם הנביאים הוכיחו את העם, ואפילו את המלכים והכוהנים, שלא התנהגו במוסריות כלפי אחיהם, כי דרך ארץ קדמה לתורה, לכן אין לאף אחד זכות לשפוט את השני, גם אם הוא חילוני , מי יותר קרוב לאמונה, ומי מוסרי יותר, זה קשור,כפי שאמרת בהתנהגות ואחריות אישית, ואולי הדרך היא לשלב בין מסורת להתנהגות מוסרית,ולקבל את אחיך,כארבעת המינים באחדות ובכבוד,ולכן חזרה בתשובה לדעתי חייבת להיות קודם כל תהליך פנימי, לאו דוקא שינוי קיצוני באורח החיים ובהתנהגות.מאת מורי-די ב 27/05/2013 13:30 ( הפרופיל שלי ) החזרה האמיתית למקורות היא חזרה אמיתית אל עצמך. נכון שלחוזר בתשובה יש את המטרה הסופית שהיא קיום התורה והמצוות, אבל כל אחד עושה זאת בדרך האישית שלו. בשביל לעשות את המהלך בדרך האישית שלו הוא לא צריך לשנות את התורה או לומר שהיא לא קיימת. כלומר הנאמנות שלך לעצמך איננה סותרת אף פעם את קיום התורה. אם אתה מברר עם עצמך את זהותך, מי אתה, מכיר את הנפש של עצמך כמה שיותר, ובכלליות דבק בשכל בהחלטות שלך בדרך, לא משקר לעצמך, נעצר במידת הצורך להתבונן היכן אתה נמצא ואם טוב לך בפנים, ואם לא אז למה לא טוב לך, ואם זו סיבה מוצדקת או לא, וכו' וכו' הכל תוך כדי שיקול דעת, ויחד עם זאת אתה מבין שחזרה בתשובה היא תהליך איטי וממושך, אתה יכול לא רק להסתדר עם החזרה בתשובה, אלא אפילו לראות שאתה לא מפסיק לצמוח יחד איתה.תגובה לתגובהבתגובה למורי-די מאת aliza_abc ב 27/05/2013 23:45 ( הפרופיל שלי ) אני מסכימה עם רוב הדברים שאמרת, אבל תהליך החזרה בתשובה יכול לעיתים להיות מסוכן, וזאת מהיכרות אישית עם אנשים שחזרו בתשובה,אם התנאים עליהם מתבססת החזרה בתשובה לא נאותים,לדוגמא: אם החזרה בתשובה מהירה מדי, או אם הסובבים את החוזר/ת בתשובה במגזר מסויים,שהוא מאמין כי הוא הדרך הנכונה והצודקת - חיים או מתנהגים בדרכים סותרות או ביחס של עליונות כלפי מגזרים אחרים, ולא תמיד אפשר להבחין בכך בתחילת הדרך, במיוחד אצל אנשים צעירים וחדורי אמונה. יש הרבה זרמים ביהדות, וצריך לכבד את כולם, כי כל אחד מאמין בדרכו שלו, ותורם משלו לכלל , ומה שקורה היום,זו שנאה ואיבה בין הזרמים, והלא שנאת חינם החריבה את בית המקדש שהיה מהות היהדות, ולכן חזרה בתשובה יכולה להיות תהליך פנימי, ,לאו דווקא אימוץ אורח חיים כזה או אחר.

ידוע כחזרה בתשובה שלא תלוייה בדבר