הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
יום_השבתון

יום השבת


לא הרבה יודעים מה יחס ההלכה למי שלא שומר שבת
אני לא אדם דתי. אחרי בר המצווה שלי קראתי הרבה בקיצור שולחן ערוך. הייתי ילד סקרן. עד עכשיו אני זוכר מה שכתוב שם. פשוט בגלל שזה עניין אותי. אחרי בר המצווה הנחתי תפילין כל בוקר, וניסיתי לשמור שבת, למרות שלא ממש הצלחתי. זה קשה לשמור שבת אם המשפחה לא שומרת שבת. תורת האבולוציה של דרווין שלמדתי בכיתה ט' הורידה אותי לגמרי מהדת כי הבנתי שהדת לא נכונה, אבל עדיין ליהדות יש מקום אצלי, בתור המסורת והתרבות של העם היהודי.
ביהדות השבת מאוד חשובה (יותר מדי). בשולחן ערוך כתוב: "גודל השבת ומחללה הרי הוא כמו עכו"ם (עובד כוכבים ומזלות או עובד עבודה זרה). עוד כתוב בשולחן ערוך: כל המחלל שבת הרי הוא ככופר בכל התורה כולה, וכל המחלל שבת בפרהסיה (לעיני כל) הרי הוא כעכו"ם לכל דבר. נוגע בפתו (בלחם) אוסרו, נוגע ביינו אוסרו, והבישולים שהוא מבשל הרי הם כבישולי עכו"ם לכל דבר. בפרהסיה אין הכוונה שעושה לעיניהם ממש אלא שיודעים על העברה עשרה מישראל". לשם השוואה אם גוי נוגע בלחם, או ביין, או מבשל אוכל, ליהודי אסור לאכול ממנו, אלא אם משגיח עליו יהודי שומר תורה ומצוות. כלומר לפי ההלכה יהודי שמחלל שבת בפרהסיה הוא כמו גוי. נחמד לא? 
בנוסף לפי ההלכה כהן שמחלל שבת בפרהסיה או המיר את הדת שלו אסור בנשיאת כפיים (אסור לו לברך ברכת כהנים), אלא רק אחרי שיחזור בתשובה וישמור שבת, ואם הוא בבית כנסת כשיש ברכת כהנים הוא צריך לצאת מהאולם. תמיד כשאני הלכתי עם אבא שלי לבית הכנסת יצאנו החוצה כשהייתה ברכת כהנים.
מי שמחלל שבת בפרהסיה גם לא נספר למנין.
פעם אחת כשנסעתי לבית כנסת בשבת כדי להגיע לשבת חתן של בן דוד שלי לא רציתי לעלות לתורה. הרגשתי לא נעים וזה נראה לי צביעות לעשות את זה, למרות שבן דוד שלי הזמין אותי לעלות לתורה כשכולם שומעים. לא עליתי לתורה. למרות שקראתי שיש רבנים שכתבו שאפשר להעלות לתורה גם מי שלא שומר שבת.
לפי ההלכה אסור ליהודי להגיד לעכו"ם לעשות בשבילו מלאכה שאסור ליהודי לעשות בעצמו בשבת (לא מוזכר גוי, אלא לפי שולחן ערוך כל מי שמחלל שבת בפרהסיה הוא עכו"ם), אלא לצורך גדול (בשביל מי שהוא חולה למשל), ולמרות זאת יש הרבה מקרים שיהודים אומרים לגויים להדליק בשבילהם את האורות, למרות שזה אסור.
כתוב בשולחן ערוך שאסור לרוץ בשבת, אבל מצד שני כתוב שמותר לרוץ בשבת כדי לא לאחר לתפילה בבית הכנסת. אם אני מאחר כרוני, או שסתם לא בא לי להתכונן בזמן מותר לי לרוץ? מעניין לפי מה מחליטים מתי מותר לרוץ ומתי אסור לרוץ בשבת? אולי אני אחליט אחרת...
כתוב גם בשולחן ערוך שאסור לרקוד, לקפוץ, ואסור למחוא כפיים בשבת. כתוב: אסור בשבת להוציא קול משום איבר בגופו פרט לקולו, וגם אסור לנגן בשום כלי בשבת, אבל מצד שני כתוב שלכבוד אלוהים מותר לרקד, ולקפוץ, ולמחוא כפיים בשבת,אבל לנגן-עד כאן. בשום בית כנסת (שהוא לא רפורמי) לא מנגנים בשום כלי בשבת. אז למה החליטו שמותר לרקוד ולמחוא כפיים, אבל לנגן דווקא אסור? אפשר גם לנגן לכבוד אלוהים בשבת לפי אותו הגיון.
שלא נדבר על העסקים שעושים בבית הכנסת במהלך השבת אצל מי שעולה לתורה. לא היתה פעם אחת שעליתי לתורה ובמהלך מי שברך לא שאלו אותי "בעבור שנתן... " להתחייב לשלם כסף בשבת מותר? אני לא בטוח שהשולחן ערוך מתיר, רק לנגן אסור. בנוסף הגבאי בבית הכנסת מצרף מספרים שנמצאים על לוחות כדי לסמן את הסכום כי אסור לכתוב בשבת, אבל לצרף את האותיות מותר? ממתי בית כנסת אמור להפוך למסחרה? אלוהים מסתכל ורואה מה אנחנו עושים ואומר לעצמו כמה שהדתיים עובדים על עצמם, כי עליו הם לא מצליחים... 
ומה לגבי המקומות שמוכרים בבתי הכנסת? למה יהודי צריך לשלם כדי להתפלל? יותר גרועים הם בתי הכנסת הרפורמיים בחו"ל: כשהיינו בבודפשט בהונגריה לא הסכימו לתת לנו להיכנס לתפילת שבת ביום שישי אחה"צ כי היינו עם תיקים, אז אמרתי לשומר שאני יהודי, והצגתי לו את הדרכון מישראל ואמרתי לו שיתן לי להכנס לבית הכנסת ושידאג לשים את התיקים שלנו בצד. הוא עדיין לא הסכים.כי לא היה לו איפה לשים את התיקים.הוא השומר של אלוהים? למי יש זכות למנוע מיהודי להכנס לבית כנסת? מעניין שדווקא בבית הכנסת האורתודוכסי נתנו לנו להכנס.

מורה פרטית מומלצת לאדריכלות דרך הקישור: שיעורים פרטיים באדריכלות

 


מה דעתך על יום השבת ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת חשיש ב 13/08/2021 12:14מעניין. יש הרבה דברים שבאמת קשה להבין לגבי שבת, אבל הדבר שמנחה את הדבר שנקרא ״שבת״ זה דווקא הרוחניקות- התחברות לאלוקים והנאה מכך, ולכן ישנם דברים שלא עושים (כמו למחוא כפיים) אבל אם זה לשמחה והנאה רוחנית זה מותר. כלי נגינה אסורים בגלל שיש חשש שאדם יצטרך לתקן את הכלי (כמו מיתר בגיטרה) ולכן נאסר בכללי לנגן. אם אתה מעוניין באמת להבין תחקור...תגובה לתגובה

ידוע כיהדות, שבת חינוך
נכתב ע"י yaniv.katz
בתאריך: 29/03/2022
יניב כץ בן 47

14 מאמרים | 31308 כניסות
דירוג המאמר
57%
 השארת תֶּשֶׁר לyaniv.katz
אם נהנתם מהמאמר טיפ יתקבל בתודה
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!