הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
לא_מצאתי_טוב_לגוף_אלא_שתיקה

"לא מצאתי טוב לגוף אלא שתיקה"


מהי מעלת השתיקה? מתי צריך לשתוק?
בס"ד
כתוב בפרקי אבות: "כל ימי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה(פרק א,י"ז).
ביהדות הפליגו במעלת אדם ששותק."יסד ארץ על בלימה" כלומר אדם שבולם עצמו בשעת מריבה מעלה עליו הכתוב כאילו העולם מתקיים על ידו. המעלה של אדם כזה כל כך גדולה עד שבעזרתו כל ברכה יכולה להתקיים. ידועים הסיפורים על אנשים שרצו ברכה מהרב, הרב אמר להם שילכו למי שבלם עצמו בשעת מריבה ושיברך אותם וכמובן שהברכה תתממש וכך באמת היה.

אולם אדם שכלפי חוץ בולם עצמו ולא אומר מילה ובתוך תוכו הוא רותח ואומר אני לא אענה לו כי הקב"ה כבר ישלם לו...זה כבר לא נחשב אדם שבולם עצמו. בפסוק, הכוונה לאדם שהחליט לא להיכנס לריב מיותר ולא להכנס למעגל של כעס אף-על-פי שלפעמים הכעס "מוצדק"(מוצדק במרכאות כי לדעתי הכעס אף לא מוצדק במקרים כאלו, שורש מידה זו נמצאת במידת הגאווה שהיא שיא הטומאה).

יש פסוק בתהילים :"האמונם אלם צדק תדברון מישרים תשפטו בני אדם"  על פי פירוש יותר עמוק מפירוש הפשט ניתן לפרש כך:
האומנם-לשון אומנות, אמן.  אלם- לשון אילם,אדם שאינו מדבר. הפסוק בא ללמד אותנו ששתיקה היא אומנות. מה פירוש אומנות? הרי ידוע שאנו נתקלים בהרבה מקרים בהם מתחשק לנו להוסיף עוד קצת "פלפל" אבל למרות זאת  אתם מחליטים שלא להוסיף אש למדורה -זו אומנות כמו שאומן מומחה בתחום האומנות שלו כך אדם ששתוק נחשב כאומן. לעומת זאת, לפעמים אסור לשתוק, לכן ממשיך הפסוק בתהילים "...צדק תדברון..." כלומר כשאתם רוצים לדבר דברי צדק ומשפט,דברים ישרים והגונים יש מצווה גדולה לדבר על זה ולא לשמור זאת רק לעצמכם.

אני רוצה לחזור לאימרה הראשונה שנכתבה:..ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה" נשאלת השאלה למה השתיקה טובה לגוף? הרי ראינו למעלה שהשתיקה היא מעלה רוחנית שאדם ששתוק בזמן מסויים הוא בעל דרגה גבוהה. מה יש כאן צורך לגוף?
לדעתי, מי ששותק בוודאי מתעלה על עצמו ומרוויח טובת הנאה גם לגופו, הוא לא נכנס לוויכוחים מיותרים,לא נכנס ללולאות אינסופית של כעסים ומריבות, וכמו שכבר לכולם ידוע מצבים אלו יכולים להוביל למחלות הגוף.
לכן, אני ממליץ לכל אחד להתחזק במעלת השתיקה,הרווחים הם גם רוחניים וגם גשמיים.
לדוגמא, תחליטו לחושב פעמיים אם לומר את מה שיש לכם לומר,ותהפכו את זה להרגל קבוע.
מקווה שנהנתם!


מה דעתך על "לא מצאתי טוב לגוף אלא שתיקה" ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת שמריה ב 26/06/2014 10:58 ( הפרופיל שלי ) אחי. הבאת אחלה מאמר. אני חושב שאתה יכול להוסיף על זה מלא תוכן.זה נושא מורכב קצת קשה לתמצת אותו בכמה מילים. בהצלחה אחיתגובה לתגובה

ידוע כיהדות,שמחה,עצבות,עצבנות,אושר,שמחת חיים