הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
לב_בריא

מה הקשר בין לב בריא לצחצוח שיניים


רוצים לב בריא ?! תקראו
רוצים לב בריא?תקראו  

צחצוח שיניים שומר על הלב שלכם 

מזניחים את השיניים? לא מצחצחים? אתם מגדילים ב־70% את הסיכון ללקות במחלות לב. כל מה שצריך לדעת על הקשר בין שיניים ללב, במדריך שיגרום לכם לא לפספס אף תור לרופא שיניים 

ד"ר שמואל גבעון 


מחקר שנערך באחרונה מחזק מאוד את מה שרופאים יודעים כבר לא מעט זמן: צחצוח שיניים סדיר ויסודי שומר לא רק על בריאות השיניים ועל המראה האסתטי שלהן, אלא גם מונע התקפי לב.

המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי BMJ, מבוסס על נתונים שנאספו מ־11 אלף סקוטים שהשתתפו בסקר על הרגלי הבריאות וההיגיינה שלהם. בין היתר הם התבקשו למסור מידע על הרגלי העישון שלהם, על הפעילות הגופנית שהם עושים ועל הרגליהם בתחום השמירה על ההיגיינה של הפה.

הנבדקים נשאלו באיזו תדירות הם מבקרים אצל רופא שיניים (פעם בחצי שנה? פעם בשנה? פעם בשנתיים? לעיתים נדירות? בכלל לא?) ובאיזו תדירות הם מצחצחים שיניים (פעמיים ביום? פעם ביום? פחות מכך?)

ואלה היו ממצאי המחקר:
• 62% מהמשתתפים דיווחו שהם מבקרים אצל רופא השיניים לפחות פעם בחצי שנה.

• 71% דיווחו שהם מצחצחים שיניים פעמיים ביום.

אחרי שנוטרלו גורמי סיכון אחרים למחלות לב כמו השמנה, עישון, מעמד סוציו־אקונומי ומחלות לב במשפחה, הגיעו החוקרים למסקנה הבאה: אנשים שהודו שהם נמנעים מלצחצח את שיניהם באופן קבוע נמצאים בסיכון ללקות במחלות לב שהוא גבוה ב־70% מהסיכון של מי שמצחצחים את שיניהם באופן קבוע פעמיים ביום.

והנה התשובה למי שתוהה מהו הקשר בין שיניים לא מצוחצחות למחלות לב: אצל אנשים שדיווחו על היגיינה גרועה של הפה ושל השינים נמצאו בבדיקות דם ערכים גבוהים של סמני דלקת. ומהו הקשר בין דלקות למחלות לב? הנה ההסבר:

זיהום כרוני כלשהו, במקרה הנוכחי בשיניים ובחניכיים, גורם למערכת החיסון של הגוף להפעיל מנגנוני הגנה. בין השאר מייצר הגוף יותר חומרים שפועלים באזורי הדלקת, ורמתם בדם עולה כתוצאה מכך.



בשלב הזה כדאי ולהבהיר: אנחנו משתמשים ביומיום במילה "דלקת" במשמעות לא נכונה. אנחנו מדברים על "דלקת ריאות" או על "דלקת בשתן" ובפועל מתכוונים לזיהום שנגרם מחיידקים או מנגיפים. זיהום שנגרם על ידי חיידקים או נגיפים אכן יכול להפעיל מנגנוני דלקת, אבל דלקת יכולה להתחולל בגוף גם ללא גורם זיהומי - למשל דלקת מפרקים.

במקרה הנוכחי, הזיהום בחלל הפה אכן מפעיל מנגנון דלקת, שבמסגרתו הגוף מפריש חומרים שונים שמנסים לנטרל את הנזק שנגרם מהזיהום הכרוני בשיניים ובחניכיים. החומרים המנטרלים האלה מאיצים את התהליך של שקיעת הכולסטרול, הסידן וחומרי פסולת אחרים בדפנות של כלי הדם - תהליך שגורם לטרשת עורקים. זו גורמת בסופו של דבר לחסימת העורקים ולהתקף לב או למחלות כליה או לקשיי הליכה בגלל סתימות בעורקי הרגליים.

שמירה על היגיינה טובה של השיניים ושל החניכיים מונעת את התהליך הדלקתי הזה וממילא מפחיתה משמעותית את הסיכון לפתח טרשת עורקים שעלולה לגרום להתקפי לב.

סיכומו של דבר: רוצים לב בריא? לא מספיק שתשמרו על משקל גוף תקין, על מזון בריאות ועל פעילות גופנית סדירה. אתם צריכים גם להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום ועל ביקור סדיר אצל רופא שיניים שלכם אחת לחצי שנה.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית


מה דעתך על מה הקשר בין לב בריא לצחצוח שיניים ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה