הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
למה_למרות_שאני_דתי_עדיין_אני_לא_תומך_ברצח

למה למרות שאני דתי עדיין אני לא תומך ברצח


אי אפשר לשתוק על מה שקורה כאן בשבוע האחרון בתור נציג הדת (רק בגלל שיש כיפה לראשי) אני מרגיש צורך להבהיר את עצמי..
נכון שאני דתי אבל אני קודם כל הומניסט

אני הומניסט. אני מאמין שלכל אדם יש זכויות שוות. אני מאמין שלאישה וגבר צריך לתת את אותם הזדמנויות. אני מאמין שאם מישהו אחר לא עושה כמו שאני חושב יש לו מקום ואני מכבד את זה, בתנאי שהוא לא פוגע במישהו אחר. אני מאמין שכל בן אנוש זכאי לאותם דברים בין אם הוא יהודי או לא. אני מאמין שאין לנו את הזכות לשלול את חייו של האחר או להעניש אותו מלבד עם הוא פוגע באחרים.
ובכל זאת אני גם דתי, והתנ"ך מצווה אותי (לכאורה) להרוג בגלל חילול שבת, לסקול אישה בגלל שהיא נואפת, להקריב קורבנות מהחי לאל, לא לתת לנשים לשיר מול גברים ולא לשתף אותם בתפילה.
אז איך אני מגשר בין הפערים האלה?
אם תשאלו אדם דתי ממוצע מה דעתו, תגלו לפתע שהוא מאמין בתוך תוכו בכל מה שכתוב בתנ"ך.. יום יבוא והוא ישלוט- והמדינה תהיה מדינה יהודית שמתנהגת על פי התורה ואז נחזור להרוג ולסקול. יום יבוא ונקים את בית המקדש ונקריב בו קורבנות.. בעיניו נכון שכיום המוסר אומר לנו שכל הדברים האלה פסולים, זה בגלל הדור. אבל יבוא יום שבו העולם ישתנה וההומניזם זה רק דבר חולף ואז אנו נבין את ההיגיון שבדבר וזה יראה לנו מאוד מוסרי.
אני מזדעזע מהדעה הזאת בדיוק כמו חילוני.. האם אנו רוצים להגיע לאותו מקום? האם אנו רוצים להגיע למצב שבו יהיו מיתות בית דין והקרבת קורבנות? בתור הומניסט אני מזדעק, אני לא מאמין בערכי המוסר האלה, בעיני זהו מוסר שמתאים לעולם ברברי קדום! אעשה את הכל כדי שלא נגיע לשם.
אם נסתכל בעבר היהודי שלנו, גם בתלמוד, החכמים בתקופה שכבר התפשטה התרבות ההלניסטית התנגשו מול אותם ערכים, ואיך הם הסבירו את הקונפליקט? אצלם בטבעיות הם פירשו את התורה אחרת בהתאם לתקופה. כך הפסוק המצמרר: "עין תחת עין" הפך להיות תשלום כסף בטענה: כיצד אפשר לשחזר את הוצאת העין שתכאב בדיוק כמו במעשה המקורי? הנה בהנף יד החליטו חכמים לפרש ולקרוא במקרא אחרת מאשר הפשט. כך גם במיתות בי"ד, החליטו ש'אחת לשבעים שנה היו מוציאים להורג' והגבילו בהגבלות של שני עדים והתראה על המעשה. כך גם בבן סורר ומורה החליטו ש'לא היה מעולם ונכתב כדי לקבל שכר (על הלימוד תורה)', כך גם החליטו שהאיש לא קונה את האישה בחתונה אלא מקדש אותה בטבעת (במשהו סמלי).
אז אני הומניסט ואני קורא את התורה אחרת. אני מבין שהתורה נכתבה בתקופה מסויימת שתרבויות והמוסר היו נכונים אז. והיום הדברים האלה בטלים. אני מאמין שהקורבנות יתבטלו (יש גם מקור כזה שאומר שהקורבנות בטלים לעתיד לבוא) אני מאמין בשוויון זכויות מלא ובזכויות האדם. אני מאמין שאנו צריכים לקרוא את המקרא והתלמוד במשקפיים של הדור שלנו וערכי המוסר שלנו. 


מה דעתך על למה למרות שאני דתי עדיין אני לא תומך ברצח ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה