הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
מה_קרה_לטייקונים

טייקון ורע לו...


בשנתיים האחרונות לפחות חמישה מהאנשים העשירים ביותר בישראל עלו לכותרות העיתונים בהקשר של בעיות כלכליות, אי יכולת לעמוד בפרעון חובות וכישלונות עיסקיים. למה זה קרה להם ואיך המדינה צריכה לנהוג עמם?
 הערת עסק חי לחברה של טייקון אחד, ״תספורת״ שמבצע טייקון אחר למחזיקי האג״ח של חברה בבעלותו... למה זה קורה ומה עושים עם זה?
איך נוצר מה שמכונה בציבור ״ טייקון״? ניקח לדוגמא מבלי להזכיר שמות  מקרה בו אדם שהיה בעלים של חברה מאד מצליחה שעסקה ביבוא מכשירי טלפון ניידים לישראל שהחליט להשתלט על חברה סלולארית גדולה. היו עורכי דין שעזרו לו היו בנקים שהחליטו לסייע בידו במימון העיסקה והוא שילם את המחיר וקנה את מניות החברה והוא הפך לבעל שליטה בה. צריך להבין שאת רוב הכסף שהוא נדרש לשלם  הוא לווה מהבנקים ששמחו מבחינתם  להשתתף בעיסקה ללקוח טוב מנסיונם עימו כחברה שמייבאת טלפונים ניידים. עם השלמת העיסקה האיש הפך לטייקון בעיני הבנקים, בעיני הציבור , ובעיקר בעיני עצמו!
 מה שכל המעורבים לא חזו זה את התמורה והמהפך בשוק הסלולארי , את מהפכת המחירים שבוצעה בהנהגת השר כחלון , את ירידת המחירים בענף וכמובן ירידת הריווחיות בענף כולו. עם פחות רווחים יכול היה בעל השליטה למשוך פחות דיבידנדים ממה שחזה ופחות ממה שחזו הבנקים שהלוו כסף וגם פחות ממה שהמשקיעים שקנו אג״ ח של החברה שלו חזו ולכן קטן הסיכוי שיוכל להחזיר לבנקים ולמשקיעים את חובותיו אליהם. עצוב. 
מה שבעצם קרה עם הטייקונים הוא שהם לוו כסף מהבנקים ומהציבור , עם הכסף שגייסו רכשו חברות שמצליחות פחות ממה שהם חשבו, המחירים ( של החברות שנרכשו או של הקרקעות שניקנו) ירדו במקרה הטוב או התרסקו במקרה הפחות טוב והטייקון נותר מחוסר יכולת להחזיר את ההתחייבויות השוטפות שלו . על כן הוא ביקש מה שנקרא ״ תספורת״ כלומר לוותר לו על חלק מהחוב כלומר למחוק חובות  לציבור המשקיעים. 
איך דבר כזה קורה? 
בראש ובראשונה אשם הטייקון שסיכן כסף של אחרים בלי פרופורציה. כנראה שכסף של עצמו הוא לא היה נוטה  לסכן ברמת סיכון כל כך גבוהות. אשמים גם הבנקים שהלוו לו כספים ובעיקר אולי אשם הרגולטור שאיפשר עיסקה ברמת מינוף כה גבוהה ובכך סיכן את כספי המשקיעים. 
יש כאן תופעה של אנשים עשירים שניצלו את שוק ההון לגיוס כספים בזול , השקעה לא מחושבת דיה , מאד ממונפת שכשלה והנה הפתרון הקל: ״ תספורת״ למשקיעים . תספורת היא בעצם כמו פשיטת רגל לעשירים. המשקיעים , כל אחד מוותר על חלק מחובו וביחד הם מאפשרים לטייקון לעמוד שוב על הרגליים ... אולי...ובכל מקרה עד לפעם הבאה כי אצלנו קצת קשה ללמוד לקח ולהסיק מסקנה שעלינו המשקיעים לבחון כל עיסקה לגופה ולהמנע מלהשקיע בעיסקאות שעל פניו נראות ממונפות מידי גם אם בהתחלה נראה שהעיסקה מושלמת. 
מה עושים עם הטייקונים? 
מאחר ומדובר על מאות ואלפי עובדים בחברות שמתחת לחברת ההשקעות פושטת הרגל של הטייקון נראה לי שיש לפרק את חברת הטייקון מנכסיה. להשאיר את החברות הטובות פעילות ותחת ניהול חדיש שייקבע .את הטייקון הייתי שולח לעבודות שירות ולתרום לחברה שאת קופתה רוקן. 


מה דעתך על טייקון ורע לו... ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כחובות הטייקונים, עשירים בחובות,
נכתב ע"י YaronGo
בתאריך: 28/07/2013
ירון גולדשטיין בן 67

15 מאמרים | 57926 כניסות
 השארת תֶּשֶׁר לYaronGo
אהבת מה שכתבתי? 10 ₪ יעודדו אותי לכתוב עוד!
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!