הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
סביבון

סביבון


מהו המקור לסביבון שילדי ישראל מרבים לשחק בו בחנוכה וכיצד מתקשר אל התודעה היהודית? מה הקשר בין הסביבון לרעשן של פורים? על כך בתקציר הבא.
סביבון
הוא מסתובב, הוא מרקד, הוא מכרכר ונופל ושוב מסתובב...
הוא המשחק ש"מסובב" את הילדים בימי החנוכה הסגריריים כשאי אפשר לשחק בחוץ.
מהו אותו סביבון, מה מקורו וכיצד נקשר אל תודעתו של עם היהודי?
הסביבון הינו למעשה קובייה המחובר אליה מקל מלמעלה ותחתיתו נגמר בחוד.
כאשר מסובבים את הסביבון הוא אינו נופל הודות לתֶנַע הזוויתי ((Angular Momentum, אותו חוק פיזיקאלי המאפשר לו להיות יציב ולא ליפול, כל עוד מְשמר את התנועתיות.
מקורו של הסביבון אינו ברור דיו, אך משערים שהחל את דרכו המכרכרת במצריים, או בעיראק (על פי ממצאים שנחשפו בחפירות ארכיאולוגיות), וישנם חוקרים המשערים שמקורו בהודו.
בהמשך הפך למשחק נפוץ גם באירופה.
לסביבון שמות רבים: ביידיש נקרא- דרייעדל, בערבית- פוֹרפרה, בעברית בהשפעה מהערבית הוצע לכנותו: פוּרפוּרא, פוּרפִירא. ב"אוצר כל מנהגי ישורון" נקרא: גַּלְגְּלָן, והיה נקרא על ידי מנדלי מוכר הספרים- חזרזר, כִּרְכָּר על ידי חיים נחמן ביאליק, כפי שמצוי בשירו: "מורי הביא כרכר לי בן עופרת יצוקה"... גם השמות- גלילון, סבסב ומגדל עוז הוצמדו לו ובשנות השלושים בנו של אליעזר בן יהודה איתמר, קרא לו לראשונה "סביבון" בהיותו בן- 5.
לסביבון יש בדרך כלל ארבע דפנות (במידה שצורתו הבסיסית מרובע), ועל כל דפנה מסומנת אות המייצגת משמעות של גורל, המשמש להימורים.
ביידיש פירוש האותיות הוא:
נִישט- לא, גוּט- טוב, הַאלב- חצי, שלעכט- רע.
כלומר ארבעה מצבים: ללא זכייה או הפסד, זכייה, חצי זכייה ומצב של הפסד.
היהודים באירופה אימצו את האותיות ובהשראת נס חנוכה הפכו את האותיות ל: נס ,גדול, היה, שם, ובארץ ישראל במקום: "שם" הפכו ל- "פה".
אגב, "נס גדול היה שם" זה בגימטריא: 358 כמו המילה: "משיח".
איך מסמל אותו סביבון את הנס הגדול שאירע ליהודים בחנוכה?
היוונים שאסרו על היהודים ללמוד תורה חיפשו אותם בכל מקום וליהודים היה סימן מוסכם: כל אימת שהתאפשר להם ללמוד תורה, היו עושים זאת בסתר וכשהתקרבו היוונים מייד היו מסתירים את ספר התורה ומתחילים לשחק בסביבונים ששימשו לשם הסוואה.
בפורים היה נס חומרי כאשר ניצלו היהודים מגזירת שמד בידי הצורר המן הרשע ימ"ש.
לכן מקיימים את סעודת פורים ומסובבים רעשן מלמטה, כי "למטה" מייצג את החומר.
בחנוכה הנס היה רוחני, כאשר קומץ יהודים ניצח ברוח האמונה את החומר של תרבות יוון שסגדה לגוף וניסתה לכפות זאת אף על היהודים.
לכן מסובבים את הסביבון מלמעלה, כי "למעלה" מייצג את הרוח.
מסובבים מלמעלה כשם שהקב"ה סובב את העניינים כך שמעטים ניצחו את הרבים, הודלקה המנורה והאור שבה היה בבחינת- מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ניצחון הרוח על החומר.
העם היהודי, אף שנפל פעמים רבות- תמיד שב וקם בדיוק כשם שהסביבון שב ומסתובב כל עוד ממשיכים לסובב אותו.

מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על סביבון ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כסביבון
נכתב ע"י davidb
בתאריך: 11/02/2014
דוד בראון בן 57

127 מאמרים | 591815 כניסות
מאמר זה נקרא 9012 פעמים 0 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
דירוג המאמר
49%
 השארת תֶּשֶׁר לdavidb
אשמח לפרגון סמלי (תשר)...
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!