הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
עגלה_ערופה_במבט_אחר

תובנה לפרשת שופטים


ניתוח המסרים וצורת העברתם בפרשת עגלה ערופה
בסוף הפרשה אנחנו קוראים על עגלה ערופה .זוהי פרשה שעוסקת בפרוצדורה הנדרשת במקרה, שנמצאת גופת אדם מת, בשדה מחוץ לעיר, ללא שידועה זהות הרוצח.
במקרה כזה, הסנהדרין הגדולה שהיא בית הדין הגדול, שיושב בבית המקדש, ומונה 70 דיינים. המהווים את ריכוז חכמי ישראל הבכירים ביותר, שאליהם מביאים סוגיות ושאלות, שבתי הדין האיזוריים, לא הצליחו להכריע בהן. ובראשם המופלא שבסנהדרין, שהוא ראש בית הדין ״גדול הדור״. צריכה לצאת בעצמה, באופן חריג, אל זירת האירוע, ולמדוד מהי העיר, הקרובה לגופה. ואז בית הדין של אותה העיר, צריך להביא כפרה, שמא נסיבות הרצח, קשורות לעיר שלהם.
מביאים עגלה צעירה ותמימה, ועורפים אותה מחוץ לעיר, בנחל. כדי לסמן את אובדן החיים של ההרוג, ללא עשיית פירות והעמדת וולדות. והם מתוודים ״ידינו לא שפכו את הדם הזה״ ומתפללים לאלוקים, שיכפר על הפשע המתועב, שהתרחש בתחומם.
הבה נתבונן, מהו המסר שרצתה התורה, להעביר בטקס יוצא הדופן. ומדוע המסר נבחר להימסר, דוקא באופן הזה.
אנחנו מבינים, שמטרת המצווה הזו, היא העברת מסר. היות ובתלמוד מבואר, שכאשר התרבו רציחות בעם ישראל, הפסיקו לקיים את הנוהל הזה, שאיבד את האפקטיביות שלו.
כאשר רוצים להעניק חשיבות ,לאירוע מסויים. עורכים אותו ברוב עם, ובטקסיות, ובמעמד המנהיגים, שנותנים ערך וכבוד ומשמעות .
נמצאה גופת אדם הרוג, וכעת המטרה היא, לערוך אירוע, שיחנך וישמור, על רמתו המוסרית של העם. היינו יכולים לחשוב, על דרכים שונות, להשיג מטרה כזו. כמו למשל- קמפיינים ומערכי הסברה, על חשיבות חיי אדם, או הגברת הענישה בחוק.
אולם התורה מלמדת אותנו, שיש דרך יעילה יותר. והיא זו שמציגה אחריות, ודוגמא אישית של ההנהגה. וכן שיתוף התכונות הבסיסיות, של האנושות .
ונסביר, טקס העגלה הערופה, מתבצע על ידי צמרת ההנהגה התורנית של העם.עלינו להבין, שזהו המקרה היחיד, בו הותר לסנהדרין כולה, לצאת ממקום מושבה, באמצע היום. כאשר התורה, מטילה את הטיפול באירוע, על חכמי ישראל, ועל בית הדין. היא מלמדת אותנו, שכולנו צריכים לחוש, אחריות ואשמה. על שבחברה שלנו, יש רוצח. ושהיא מתנהלת בצורה, שגורמת לרצות לרצוח,התורה אומרת לנו, שאם היינו נאמנים לחכמים ולתורה, הרי שהיינו יכולים להיות חברה מתוקנת, ללא מעשי רצח ואלימות.
בנוסף לזה, האירוע מתקיים דוקא מחוץ לעיר, במקום הסמוך למקום הגופה, שיענה על ההגדרה של ״ נחל איתן״. התורה מנצלת את הסקרנות הטבעית, שמתעוררת אצל כל אדם. לבוא ולראות, את זירת הפשע, ואת זקני הסנהדרין, יוצאים בכבודם ובעצמם, למדוד את מיקום הגופה, ואת בית הדין המקומי, עם הכהנים, עורפים את העגלה ונושאים תפילה.
כך כשכולם צמאים וסקרנים  למראה המחזה, מוכשרת הקרקע, להטמעת המסר, שימנע את הרצח הבא.
הפסיכולוגים ההומאנים, כמו קרל רוג׳רס ואברהם מאסלו. טענו שיש לראות את האדם, בעיניים אופטימיות. ולתת את הדעת, לא רק על היצרים והקונפליקטים, כמו פרויד. אלא להתיחס להתפתחות האישיות, לאורך כל החיים שלב אחרי שלב. לדבריהם, המימוש העצמי בבגרות, הוא המפתח, לבריאות הנפשית. ועל האדם לשאוף, להיות האדם המתפקד במלואו, זאת אומרת, אדם בוגר, שיודע להעניק אהבה, ולתרום לזולתו, ולדאוג למשפחתו, ולפתח תחביבים ועקרונות מוסריים.
גם בתורה, יש מושג של ״בכל דרכיך דעהו״, וכמו כן אמרו חזל ״ בכל לבבך״ - בשני יצריך. שצריך לעבוד את אלוקים, גם עם היצר הרע.
יתכן שכאן, לימדו אותנו חז"ל, את עקרונות ההומאנים שהזכרנו, כאשר למשל, הסקרנות הטבעית, מנוצלת ללימוד מוסר, ולקיחת אחריות, על הנעשה מסביבינו. הרי שהשתמשנו גם ביצר פשוט ובסיסי, כמו סקרנות, ללימוד ולשיפור האישיות.בצורה כזו האדם כיחידה אחת, מכוון וממוקד באותה מטרה, ובאותה דרך חיים וכך הוא יכול לחיות באושר וסיפוק.


אשמח לשמוע תגובות


מה דעתך על תובנה לפרשת שופטים ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת מיטל ב 28/08/2014 20:17ממש יפה כתיבה בטעם טוב ונקי... יישר כח גדול!!תגובה לתגובה

ידוע כפרשת עגלה ערופה