הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
פרשת_דברים

תובנה לפרשת דברים


המסר החבוי בפסוק הראשון של החומש האחרון

משה רבינו פותח את החומש בתיאור במקומות בהם הוא נושא את נאומו ״בעבר הירדן במדבר בערבה מול סוף בין פארן ובין תופל ולבן וחצרות ודי זהב״. רש״י על המקום מסביר לנו שזוהי רשימה פיקטיבית היות ולא קיימים מקומות בשמות הללו. ומטרת הרשימה היא לרמוז לעם ישראל על חטאיו כלפי האלוקים במדבר במשך 40 שנה מיציאת מצרים ועד עתה.

נשאלת השאלה- מדוע בחר משה לפתוח את החומש,בתוכחה מוסווית שכזו. ומדוע לפתע הוא כביכול, חושש להוכיח את עמו בצורה ישירה? הרי לא פעם אנחנו קוראים, איך משה קצף וכעס,והוכיח קשות את העם, ואם כן מה השתנה כעת?
יתכן שהתשובה לכך טמונה בעובדה שאף היא מוזכרת ברש״י, והיא- שמשה כעת מוכיח את ישראל לפני מותו.
משה יודע, שהוא עומד להסתלק מן העולם, והוא סולל לנו את הדרך,איך להחזיק מעמד, גם לאחר לכתו.
כשם בחינוך ילדים, זאטוט קטן זקוק להשגחה, והוא לא מסוגל להפנים ערכים ועקרונות, אלא אם כן משגיחים עליו ומעירים לו בשעת מעשה. לעומת זאת מילד גדול אני מצפים להתחנך ולהתנהג כשורה, גם כאשר אין אנו צופים ונוכחים במקום.
הוא הדין בעם ישראל שנפרד כעת ממנהיגו הנערץ. עד היום משה עמד בפרץ והשגיח על כל סטייה מדרך הישר, אולם מה יקרה ביום שאחרי ? הרי אין מי שימלא את מקומו, ויכנס לנעליו באופן מושלם.
לכן משה דואג להוכיח את העם בצורה מרומזת  בכך הוא מלמד אותם שעליהם לקחת אחריות ולנסות להתעמק ולהתבונן בעצמם במה הם שגו ומה עליהם לתקן. בצורה כזו גם ללא הרועה הנאמן שסלל עבורם את הדרך ממצרים ועד שערי ארץ ישראל הם יוכלו להישאר נאמנים לאלוקים ותורתו, בעזרת הביקורת וההתבוננות במעשיהם.
לפעמים כאנשים בוגרים, אנו עלולים לשכוח איך כילדים העירו לנו והשגיחו עלינו. ואנו ממשיכים בשיגרת חיינו, למרות שדברים רבים זקוקים לשינוי ותיקון. 
החיים מאופיינים, כפי שתיאר זאת ירמיהו הנביא- ״כסוס שוטף במלחמה״. מרוצת החיים, מקשה עלינו לעצור ולבחון, האם אין אנו צריכים לשנות משהו, הרגל מזיק ולא בריא, יחס לסביבה, התקדמות ושאיפה למצוינות, אמונה בעצמינו וביכולתנו האישית.
אם נשכיל לדעת איך בצורה בריאה ומאוזנת לבקר את עצמינו ולהשגיח ולתקן את שצריך תיקון ושינוי. הרי שנהיה מבוגרים אחראיים ומאושרים, שממשיכים לחנך את עצמם ולפתח את אישיותם המיוחדת.
בברכת שבת שלום


מה דעתך על תובנה לפרשת דברים ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כפרשת דברים