הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
פרשת_כי_תישא

פרשת כי תישא-


שני לוחות הברית ומשמעותם החינוכית...
עם ישראל מצפים לחזרתו של משה רבינו לאחר המתנה של ארבעים יום וארבעים לילה עת מקבל הוא את התורה מהקב"ה בהר סיני.
וכיוון שהשתבש להם החשבון, נוכחו לדעת שהוא מתמהמה, ומייד נזכרו בעבודת האלילים שהייתה במצרים, ונזכרו אף בעגל שהיה אליל מצרי, הייתה להם כמיהה עצומה לגורם שיקשר בינם לבין הקב"ה, ולכן אספו תכשיטים מנשותיהם, יצרו עגל מזהב וסגדו לו.
הקב"ה שראה כל זאת פונה אל משה ומורה לו שירד אל העם: כי שִׂחֵת עַמך, וחז"ל אומרים שכאן החל למעשה מעין מאבק בשמים על הנושא האם משה צריך לרדת עם לוחות הברית, או לא לקבלן כלל.
ואז כביכול, משה תופס לוח אחד והקב"ה את הלוח השני, ומשה חוטף בחזקה את שניהם ויורד, שנאמר: "ולכל היד החזקה"...(דברים, לד, יב).
משה מגיע למורדות ההר ושם רואה להפתעתו את העם סוגד לעגל הזהב, ומשליך מייד בזעם הלוחות ומשברם, ומשה זועק אל הקב"ה בכאב.

נשאלת השאלה: איך קורה דבר כזה, שהקב"ה אומר למשה שירד אל העם כי שיחֵת, ומשה לא מאמין, ובכוח לוקח את הלוחות?
האם חלילה אינו מאמין בקב"ה? "רב על זה", אומר הקב"ה אל משה. "אינך מאמין לי, ורק לאחר שאתה יורד ורואה במו עיניך את מעשיהם של בני ישראל, רק אז אתה משבר את לוחות הברית?

וההסבר הוא כך:
בלוחות הברית שני צדדים, לוח ימני ולוח שמאלי.
הימני עוסק במצוות/ עבירות שבין אדם למקום (לאלוקיו).
השמאלי עוסק במצוות/ עבירות שבין אדם לחברו.
המילה "לוחות" כתובה בתורה ללא "וו": לחֹת. לא חַת, שהוא אחד... שלא ניתן לחלק אותם, אי אפשר להפרידם זה מזה.
הקב"ה שאמר לך: רד, כי שיחת עמך התכוון לכך: עשו עגל ובגדו בי, ולכן בגדו בחלק הימני של הלוחות, מדוע לקפח אותם לעומת החלק השמאלי?, שיקיימו את המצוות שבין אדם לחברו.
משה שלא הבין זאת לקח את שני לוחות הברית.

עם ישראל לא רק חטא באמונה בקב"ה, אלא גם התנהג באופן קלוקל זה כלפי זה, ולכן משה התאכזב ושיבר את שני הלוחות.

המסר מסיפור זה: אסור להבדיל בין חשיבות המצוות שבין אדם למקום, לבין המצוות שבין אדם לחברו.
אתה דתי עם כיפה! כבד את השונה ממך, ואילו אתה האדם שאינו מקיים תורה ומצוות- כבד את הדתי...

שבת שלום.

מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על פרשת כי תישא- ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כפרשת, כי, תשא
נכתב ע"י davidb
בתאריך: 25/06/2014
דוד בראון בן 57

127 מאמרים | 591337 כניסות
מאמר זה נקרא 2435 פעמים 0 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
 השארת תֶּשֶׁר לdavidb
אשמח לפרגון סמלי (תשר)...
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!