מה שנכתב בלי מאמץ, נקרא בדרך-כלל בלי הנאה.
סמואל ג'ונסון
שלום אורח
התחבר
/
הרשם
לוח הבקרה
הודעות
יצירת מאמר
משפחה
לייפסטייל
רוחניות
דעות
ידע
תרבות
אוכל
בריאות
ספורט
דיגיטלי
טבע
כסף
הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם?
ההרשמה
בחינם!
ראש השנה ועקידת יצחק
מה הקשר בין מהות היום ומצוות התקיעה בשופר לבין אותו מאורע היסטורי של עקידת יצחק?
בתפילות ראש השנה וימי הסליחות אנו מרבים להזכיר את זכות הנסיון הקשה של העקידה,ומבקשים שתעמוד לנו כבניהם של אברהם ויצחק.
כמו כן בקריאת התורה של ראש השנה אנו קוראים את פרשת העקידה בבית הכנסת.
לכאורה,כיון שזהו הנסיון האחרון והקשה מכולם מתוך עשרת הנסיונות בהם נתנסה אברהם אבינו,לכן אנו מבקשים שהזכות העצומה הזו תעמוד לנו לזכות בדין.
אולם ישנו קשר עמוק יותר ומהותי בין העקידה לבין ראש השנה.
בתקיעת השופר אנו משתמשים בקרן של איל,וזאת כדי לרמוז לאותו איל שהקריב אברהם במקום יצחק בנו לאחר שהמלאך הורה לו שלא ישחט את בנו.
וכתוב בגמרא שאלוקים אומר שכשנתקע בשופר בראש השנה זה נחשב לפניו כאילו עקדנו את עצמינו לפניו.
בעקידה באה לידי ביטוי ההתבטלות ומסירות הנפש לאלוקים,בכך שאברהם היה מוכן לשחוט את בנו יחידו,ויצחק היה מוכן להישחט על פי צו האלוקים.
בכל שאר החגים הקריבו בבית המקדש את מה שהיה נידון באותו חג.למשל בסוכות נידונים על הגשם ולכן ניסכו מים על גבי המזבח.בשבועות נידונים על התבואה ולכן מקריבים שתי חלות מן התבואה החדשה,וכן בפסח מן השעורים.
מהו אם כן הקרבן של ראש השנה?
כיון שבראש השנה נידון האדם הרי שמן הראוי להקריב קרבן אדם ביום הזה.אולם אין בתורה קרבן אדם,התורה אוסרת על כך בתכלית האיסור בשונה מתרבות האלילים הנורדית או האצטקית ושל בני המאיה שעבדו בצורה כזו את אליליהם.
לכן גם בנסיון העקידה בא המלאך לבסוף ועצר את אברהם,כי אלוקים לא שינה את דעתו השלילית על קרבנות אדם וכל הנסיון היה רק להראות את מסירות הנפש של אבותינו לרצונו של הבורא.
ואם כן,איך בכל זאת נוכל להקריב את קרבן היום המתאים?
לזאת אנו קוראים את פרשת העקידה ותוקעים בשופר,כדי ללמד אותנו שאין צורך להישרף על גבי המזבח.אלוקים לא זקוק לבשר,כי מה שהוא מבקש מאיתנו זה את האישיות שלנו ואת הלב האנושי שבתוכינו.
ולכן אם אנחנו לומדים מאברהם ויצחק, שהיו מוכנים למסור ממש את נפשם לאלוקים,ואנחנו תוקעים בשופר תקיעה שברים תרועה ותקיעה.שבסדר הזה אנחנו רומזים על התהליך של האדם החוטא-שבתחילה הוא ישר ותמים,ואז הוא מתחיל לזגזג ולחפש להנה ולשמה, עד שהוא שב להיות ישר לפני בוראו.
בכך אנו מראים את כניעתנו לפני ה׳ ושאנחנו מקבלים עלינו את מלכותו,ואז,זה נחשב כאילו הקרבנו את עצמינו,כי התבטלנו ונכנענו לפניו.ובזה אנחנו יכולים למצוא חן בעיניו ולזכות לשנה טובה ומתוקה ולבקש ממנו שכמו שאברהם כבש את רחמיו על בנו כך הוא יכבוש את כעסו וירחם עלינו,מפני שאנחנו הולכים בדרכו של אברהם אבינו.
שנזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה
אשמח לשמוע תגובות
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
• המסע אל תוך עצמך
מיליונים של אנשים מסתובבים, מתרוצצים ,ממהרים, עושים...
0
27/08/2013 | hadarya10
• הבלי העולם.
ריבוי המצוות – כדי למנוע השתוקקות להבלי העולם...
0
21/11/2013 | shaam1
מה דעתך על ראש השנה ועקידת יצחק ?
תגובתך:
נא להקליד את תגובתך
כתובת אתר:
//:HTTP
שם:
נא להכניס שם
אימייל :
קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת
Cheney
ב 15/09/2014 00:07
אמן. תודה, היה כיף לקרוא.
תגובה לתגובה
ידוע כראש השנה ועקידת יצחק
דיווח על מידע לא הולם
1 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
דירוג המאמר
55%
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!
Tweet
תגיות
יהדות
כדאי לקרוא
רוחניות
מאמרים קשורים
מעלת מרביצי התורה חלק ב [המשך]
הנעלבים ואינם עולבים.
הנעלבים ואינם עולבים חלק ב [המשך]
הסתפקות במועט
לא להחמיר על חשבון אחרים
שווה קריאה
יהלום ירוק -2
שבעים פנים לתורת ישראל
עניין של זמן 9 - מחשבה יוצרת מציאות. האמנם?!
פשר החלום
חלומות צלולים