הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
ריטלין

אפשר גם בלי ריטלין


ישנם גישות נוספות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז חוץ משימוש בריטלין.
אפשר גם בלי ריטלין
אנו עדים בשנים האחרונות לתופעה הולכת וגובר של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים רבים מאוד, בין 20%  ל- 30% מהילדים מוגדרים כבעלי הפרעת קשב וריכוז ויש עוד רבים שלא מאובחנים.גם ההורים וגם המערכת החינוכית עומדים חסרי אונים מול תופעה זו ללא יכולת להכיל ולפתור את הבעיה מהשורש, כאשר הכלי היחידי בנמצא הוא שימוש בכימיקלים העונים לשם ריטלין או קונצרטה . כידוע הריטלין  אינו פותר את הבעיה אלא מטפל בסימפטומים ויוצר "שקט תעשייתי", אך כמו שציינתי הבעיה עדיין שם וההורים צריכים להתמודד אם התוצאות בבית, כאשר הריטלין מתפוגג  הילד חוזר למצבו הקודם, מה גם שמרבית  הילדים אינם מגיבים טוב לריטלין וחווים תופעות לוואי אחרות כמו איבוד התיאבון, כאבי בטן, כאבי ראש ועוד....(הייתי ממליץ על ריטלין אך ורק במיקרים קשים ביותר כאשר לא ניתן לטפל בילד או לתקשר איתו ללא הריטלין וגם אז הייתי דואג לטיפול מעמיק שבסופו הילד לא יזדקק לשימוש בכימיקלים). אחת הסיבות העיקריות להפרעות קשב וריכוז היא בעיה במערכת האחראית לויסות חושי, כאשר יש עודף רגישות או חוסר רגישות באחד מהחושים שלנו התוצאה יכולה להיות הפרעת קשב וריכוז.המוח הוא איבר מורכב . כל המידע מהעולם מגיע אלינו דרך החושים השונים ועובר במוח סינון המאפשר לנו לבחור מה חשוב מתוך כל המידע שהגיע אלינו ובכך להיות קשוב ומרוכז, אך כאשר מערכת הקשב שלנו לא מאוזנת ואינה מווסת טוב את המידע שמגיע מהעולם בגלל רגישות יתר בחוש מסוים או חוסר רגישות בחוש אחר דבר זה משפיע על יכולת הקשב ומכאן על יכולת הריכוז והלמידה.ילד בעל רגישות גבוהה בערוץ השמיעתי(רגישות שמיעתית) יהיה מוסח בקלות מרעשי הכיתה השונים ואפילו מרעשים מחוץ לכיתה, לדוגמה: לחשושים, עיפרון שנופל, כיסא שזז כל אלה ועוד מסיתים את תשומת ליבו של הילד אל כיוון הרעש מאחר ומוחו אינו מווסת בצורה נכונה את המידע שמגיע מהסביבה וגורמים לקושי רב ביכולת הקשב והריכוז שלו ומכאן זה מתגלגל לבעיות בלימודים או בהתנהגות ומשם להמלצה לשימוש בכימיקלים במקום לפתור את הבעיה דרך טיפול שמטרתו לווסת את רגישות היתר או את תת הרגישות  דרך מערכת החושים. כאשר צועקים על ילד בעל רגישות שמיעתית עושים לו עוול גדול מאוד והילד יכול להגיב באלימות כלפי מקור הרעש או דווקא להסגר בתוך עצמו עד כדי סגירה סלקטיבית של מערכת השמע.מצד שני ישנם ילדים שחסרים בתחושה העמוקה של הגוף(התחושה הפרופריוצפטיבית) ומאחר ומוחם אינו מקבל מידע מספיק מכיוון הגוף הוא מורה להם לזוז עד שהם חווים את גופם ואז נרגעים, ילדים אלה נתפסים כ"תנועתיים" ו"קופצניים",  "היפר אקטיביים " שאינם יכולים לשבת במקום אחד ובכך משגעים את המורה ואת ההורים בתנועה בלתי פוסקת, ויסות חושים נכון יעזור לילד להירגע ולהיות מרוכז יותר.
הסיבות למצבים הנ"ל יכולים לנבוע  מכמה גורמים:
  1. גנטיקה- מבנה גנטי שעובר בתורשה מאחד ההורים.(למרות הגנטיקה זה ניתן לטיפול).
  2. תזונה לא מאוזנת (עודפי סוכר).
  3. פגיעה פיזית – במהלך ההיריון בזמן הלידה או לאחר מכן.
  4. סביבה- השפעת העידן החדש והטכנולוגיה- החשיפה לטלוויזיה ומחשב מגיל מוקדם מונעים מהילד לחוות חוויות הכרחיות כמו משחקים ופעילויות פיזיות המשפיעות על התפתחות תקינה של המוח ושאר התפקודים המשמעותיים ליכולת הלמידה בהמשך. לדוגמה: ילד שלא הפעיל מספיק את שרירי חגורת הכתפיים דבר זה ישפיע על יעילות הכתיבה שלו בהמשך. עקב הצפייה הממושכת בטלוויזיה ובמחשב נוצר גירוי עודף של המערכת החושית הגורמת לקהות של החושים, קשה ליצור גירוי ועניין ולכן אם המורה לא מעבירה את החומר תוך כדי פליק פלאק לאחור גלגול לפנים סיבוב ובנוסף היא צריכה להראות ולדבר כמו שרק אז היא לא מעניינת את הילדים שלנו.
הפיתרונות האפשריים:
  1. טיפול דרך ויסות החושים-תרגול ואימון הדרגתי.
  2. מודעות של ההורים.
  3. טיפול באמצעות נוירו-פידבק – מכשיר הקורא את גלי המוח ועוזר לילד לתקן את גלי המוח בעצמו .
מחקרים מראים כי לילדים המוגדרים כ- add/adhd  יש דפוס של גלי מוח האופיינים הגורמים להפרעות קשב וריכוז.
באמצעות טיפול בנוירו-פידבק ניתן לשנות את גלי המוח ולטפל באותם ילדים ללא צורך בריטלין.
טיפול בנוירו-פידבק אינו פולשני והוא מתבצע כאשר המטופל מחובר לחיישנים שקוראים את גלי המוח, המטופל צופה בסרט במחשב וכאשר הוא אינו נמצא בגלי המוח הרצויים מסך הסרט נסגר ובעצם נותן למטופל פידבק תמידי על מצב במוחו, המטופל מאמן את מוחו לגרום למסך להישאר פתוח ובעצם כך לאחר סידרה של טיפולים משנה את הדפוסים הלא רצויים לדפוסים של גלי מוח המשפרים את יכולת הקשב והריכוז ובכך ליכולת למידה טובה וגבוהה יותר. כבר בטיפולים הראשונים ניתן לראות שינוי משמעותי. ישנה הצלחה של כ- 90% מהמקרים.
תמיר ללוז-מאבחן ומטפל בהפרעות קשב וריכוז לקויות תפקוד, למידה והתנהגות, מודעות ואיזון הגוף והנפש. מטפל בבית ספר "מולדת" מטעם משרד החינוך ובעל קליניקה פרטית לאבחון טיפול והדרכת הורים.
תמיר ללוז- 0525709413


מה דעתך על אפשר גם בלי ריטלין ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כויסות חושי, קשב וריכוז