הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
bursa

מה זה בורסה? מה זה שוק ההון?


תמיד רציתם לדעת מה זה הגרפים שעולים בבורסה? תמיד שאלתם את עצמכם מה זה שוק ההון? המאמר הבא הוא הסבר מקיף על הנושא
בורסה היא לא יותר מאשר רשת עולמית ענקית שעושה סדר בכספים שמוזרמים בשוק ההון, כאשר בכול יום סכומי כסף ענקיים מוזרמים דרכה לקנייה או מכירה של סחורות. בסך הכול עוברים בבורסה כ- 60 טריליון יורו בכל שנה שזה יותר מעלות כל הסחורות והשירותים בכול כלכלת העולם. יחד עם זאת בבורסה לא סוחרים בתפוחים או במברשות שיניים אלה בעיקר נסחרות בה מניות וסחורות. מניה פירושה חלק מחברה, אז למה בכלל סוחרים במניות?. 

ראשית אסביר שערך של כל מניה נקבע לפי ערך החברה שהיא מייצגת. אם נחשוב על ערך החברה כעל מגש פיצה, ככל שהמגש פיצה יהיה גדול יותר ככה ערך משולש הפיצה יהיה שווה יותר בהתאמה. אם לדוגמה חברת פייסבוק מחליטה להיכנס לתחום חדש בנוסף לתחום הקיים, היא בעצם מרחיבה את החברה וכך ערך המניה עולה בהתאמה. אלו הם כמובן בשורות טובות עבור מחזיקי המניות. מניה שהייתה שווה 38$ ועכשיו היא שווה 50$, כשהיא תימכר כל מניה תימכר ברווח של 12$!. אז מה בעצם פייסבוק הרוויחה מזה? החברה יכולה לגייס כספים על ידי מכירת המניות שלה והרחבת פעילות החברה מהכסף שהם קיבלו בעבור המניות. פייסבוק לדוגמה הרוויחה 16 מיליארד דולר ממכירת מניות!.

מסחר במניות עלול להיות עניין מסוכן למי שלא מכיר את כללי המשחק. אף אחד לא יכול לחזות איזה מניה תעלה יותר ואיזה פחות. אם לחברה יש תפקוד טוב סוחרי מניות יגבו אותה ויקנו מניות, אבל חברה עם ביצועים פחות טובים תתקשה למכור את המניות שלה. בשונה משוק רגיל ששם אתה יכול לקחת את הסחורה הביתה, בשוק ההון המניה הינה מסחר וירטואלי. הסחורה מופיע בצורת מחירי מניות. מחירי מניות יכולות לעלות ולרדת בזמן קצר, אי לכך סוחרי מניות צריכים לפעול במהירות כדי לא לפספס הזדמנות להרוויח כסף. אפילו שמועה פשוטה על החברה יכולה לגרום לכך שמחיר המניה יצנח, אף על פי שערך החברה לא השתנה כלל. כמובן שההפך גם אפשרי, אם קבוצה גדולה של אנשים רוכשים מניות מכיוון שהם שומעים שיש פוטנציאל גדול לחברה, ערך המניה יעלה. חברות צעירות יכולות לצאת נסחרות במיוחד, כי הן יכולות לנצל את עליית מחירי המניות ותזרים המזומנים כדי להרחיב את פעילותן. כתוצאה, בתרחיש הטוב מחיר המניה יעלה, החברה תמשיך להתרחב בהתאמה ומחיר המניה יעלה. בתרחיש הרע כתוצאה מהתרחבות החברה מחיר המניה יעלה אך החברה לא תגבה את עליית המחיר בהתרחבות הפעילות, מה שיגרום למחיר המניה לצנוח במהרה על שהחברה עלולה לפשוט רגל.

הערך 30 שלושים החברות הגדולות בגרמניה מסוכם בשם מה שידוע מדד הדקס. המדד הזה מנתר את כל פעילות החברות הכלולות בו בזמן אמת, ומסכם מחיר אחיד של כל ההתנהלות הכלכלית של שוק ההון הגרמני. לבורסות ממדינות אחרות בעולם גם יש מדדים משלהם. וכלל המדדים האלה ביחד מייצרים את מדד שוק ההון העולמי. לדוגמה לישראל יש את מדד תל אביב 25 שמייצג את 25 החברות הגדולות במשק. לארה''ב יש את מדד smp 500 וכך גם במדינות אחרות.
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על מה זה בורסה? מה זה שוק ההון? ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כמהי הבורסה?, מה זה בורסא?, מה זה שוק ההון?, מה הוא שוק ההון?, הסבר מקיף על שוק ההון, הסבר על שוק ההון, הסבר על הבורסה, הסבר מקיף על הבורסה