הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
celiac

מחלת צליאק


אחד הדברים הבעייתיים במחלת הצליאק הוא ההתמודדות עם האכילה מחוץ לבית. להלן כמה טיפים יעילים ופשוטים.
מחלת הצליאק היא מצב של אי סבילות לחלבון בשם גלוטן המצוי בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. הצליאק היא מחלה אוטואימונית, כלומר תאי מערכת החיסון מזהים בטעות את הגליאדין שנספג בתאי הדופן הפנימית של המעי הדק כגוף זר ותאי מערכת החיסון של החולה תוקפים את תאי המעי וגורמים להפרעה בספיגת המזון.

מחלת הצליאק היא מחלה שאין לה פתרון כלומר היא תלווה את החולה בכל מהלך חייו ולכן ההתמודדות, בעיקר של ילדים החולים במחלה,  אינה קלה, בעיקר באירועים חברתיים שכוללים מזון.

להלן מדריך כיצד לנהוג במספר מצבים נפוצים:

ימי הולדת – חשוב להכין את הילד מראש לסיטואציה בה הוא אינו יכול לאכול את האוכל המוגש בימי ההולדת ולצייד אותו בשקית שכוללת כריך, פיצה או בורקס וחטיפים. בנוסף, יש ליידע מראש את הורי הילד שעורך את יום ההולדת על רגישות ילדיכם לגלוטן ולבקש לשים עליו עין. חלק מן ההורים אף יגלו רוח טובה ויכינו במיוחד עוגה וחטיפים ללא גלוטן.
כדי להעלות את המודעות למחלת הצליאק של ילדכם, רצוי בכל תחילת שנה לשלוח דואר אלקטרוני לכל ההורים בכיתה ולהבהיר את חשיבות ההימנעות מגלוטן. מניסיון, צעד זה מאוד מועיל ומגביר את האפטיה כלפי הילד.

טיולים – מומלץ לבצע שיחה עם הילד בתוספת שיחה מקדימה עם המורים המלווים. לפני הטיול מומלץ ללכת עם הילד לחנות טבע או סופרמרקט ולתת לו לבחור את המוצרים שאותם הוא רוצה לקחת לטיול, כדי שלא ירגיש מקופח. במידה והורי הילד יכולים, מומלץ להצטרף לטיול כהורה מלווה, לפחות בגילאים הנמוכים. באופן זה, תמנעו חוסר נעימות ותגבירו את הביטחון העצמי של ילדכם.

צהרון בבית הספר – בתחילת השנה יש לבדוק מי החברה שמספקת את ארוחת הצהריים לצהרונים ולדווח לה על ילדכם. בנוסף, יש לוודא שלחברה זו יש ניסיון אם אספקת ארוחות ללא גלוטן ולשאול לגבי התפריט והמבחר. כמו כן, יש לקנות מספר חטיפים ללא גלוטן ולדאוג לאפסן אותם במקום קבוע בבית הספר. חטיפים אלו יהיו “לשעת משבר” ויהוו עבורכם כדור הרגעה ויחסכו הרבה עוגמת נפש במקרה בו חלה טעות באספקה ולילד שלכם לא מוגש אוכל.



אירועים משפחתיים – יציאה למסעדה במסגרת המשפחה הקרובה אינה דבר טריוויאלי כאשר יש בסביבה ילד חולה צליאק. מראש, מאגר המסעדות המספקות מזון ללא גלוטן אינו גדול והמחירים בדרך כלל גבוהים מהרגיל. לכן, אם מעוניינים לצאת לבילוי משפחתי במסעדה, יש לבחור בקפידה את המסעדה ולבדוק לפני הביקור אם אכן מוגש מזון ללא גלוטן.
באירועים משפחתיים כמו ברית, בר מצווה או חתונה חשוב לבדוק עם האולם או גן האירועים אם אפשר לקבל מנה ללא גלוטן. באירוע שמתקיים בבית של מכר או בן משפחה, יש לספר מבעוד מועד על המחלה ולנסות לרתום את בני המשפחה, כך שהאוכל שיוגש יהיה בחלקו ללא גלוטן.

חופשה ללא גלוטן - אחד הדברים הקשים במחלת הצליאק היא איתור מקומות לחופשה ללא גלוטן. אמנם בשנים האחרונות גם בתחום זה גברה המודעות ויש יותר ויותר מקומות המעניקים מזון ללא גלוטן, אך עדיין ההיצע דל יחסית. מבחינת בתי מלון, בעיקר ברשתות הגדולות קיימת מודעות לנושא והשפים מסייעים בכל מה שניתן. למיטב ידיעתי, מלונות רשת ישרוטל, פתאל ורימונים מחזיקים ומכינים מזון ללא גלוטן אך יש גם כמה מלונות נוספים. בכל מקרה, לפני כל הזמנה יש לברר היטב עם השף האם המטבח של בית המלון ערוך לחולי צליאק. כמה ימים לפני הביקור יש להזכיר לשף שאתם מתכוונים להגיע.
מבחינת צימרים, העניין בעייתי הרבה יותר. מספר הצימרים המספקים ארוחות ללא גלוטן הוא קטן מאוד ולכן גם המחירים בהתאם.
קיימת גם אפשרות נוספת והיא לינה תחת כיפת השמיים או באוהלים, אבל מי שאוהב את סוג החופשה הזה יזדקק להרבה צידה ללא גלוטן לדרך. בדרכים די קשה למצוא פתרון לחולי צליאק ולכן מומלץ להצטייד מראש בכל הציוד הדרוש.



יוצאים לחו”ל
אם מתכננים חופשה בחו”ל, רצוי מאוד לעשות עבודה יסודית ומדוקדקת. ראשית, אם אתם טסים ליעדים רחוקים, חשוב לדעת שבחברת “אל על” ניתן לקבל ארוחות נטולות גלוטן. לגבי חברות תעופה אחרות, יש לברר מראש אם אפשר להזמין ארוחה ללא גלוטן. חשוב לדעת שבטיסות פנים לא מוגש בדרך כלל מזון ללא גלוטן. למידע נוסף גשו לאתר www.glutenfreeholidays.com ובו מידע מפורט בנושא.
לגבי היעד שלכם, בדקו באינטרנט אם קיימת עמותת צליאק במדינה אליה אתם נוסעים וצרו עימה קשר. בקשו מהם רשימה של מסעדות וחנויות המוכרות מזון ללא גלוטן.
למידע נוסף אודות  חנויות  שמוכרות  מזון  ללא  גלוטן  ברחבי  העולם גשו ל-  www.schaer.com.
במידה והחלטתם לאכול במסעדה רגילה, חשוב שיהיה לכם “כרטיס מסעדות”. זהו כרטיס אותו ניתן למצוא ב- www.celiactravel.com ובו כתובים בקצרה בשפת המקום פרטים על מחלת הצליאק והסבר על המזונות האסורים. בכל מקרה, במסעדות רגילות לא כדאי לקחת סיכונים מיותרים ולהימנע מתיבול, מרטבים שאינם שמן זית בלבד וממנות מורכבות מידי.
בכל מקרה, תמיד הכי טוב יהיה להצטייד מראש במוצרים בסיסיים שלא ישאירו את הצליאקים רעבים כמו לחמניות, קרקרים או חטיפים ולא להסתמך על האוכל בטיסות, בבתי המלון, במסעדות או בדרכים.

למידע נוסף ניתן להיכנס לאתר http://celiac-diet.info

 
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על מחלת צליאק ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כמחלת, מחלה, אוכל, מזון, צליאק, ללא, גלוטן, חופשה, מסעדות, בלי