להשליך אנשים לתוך מחבת המשפטים שלך ולגרום להם לקפוץ באוויר כמו ערמונים
מתוך "מכתב אל הגברת לואיז קולה"
שלום אורח
התחבר
/
הרשם
לוח הבקרה
הודעות
יצירת מאמר
משפחה
לייפסטייל
רוחניות
דעות
ידע
תרבות
אוכל
בריאות
ספורט
דיגיטלי
טבע
כסף
הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם?
ההרשמה
בחינם!
זהירות באופן הדיבור
נא' [ אבות פ- א מ – יא ] אבטליון או' חכמים היזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו ונמצא שם שמים מתחלל.
פירש ר' מנחם המאירי
- הסבר דבריך יפה שאי אפשר יהיה לפרש אותם כדברי אפיקורסות . אל תאמר מה לי כי אתחשב בקהל השומעים ? אם אינם מבינים – יבואו וישאלו הלא יתכן שאין האנשים מעוניינים לשאול הם נוטים לפרש לא נכון ושמחים להבין את הדברים באופן זה .
אנטיגנוס איש סוכו
- היו לו שני תלמידים צדוק וביתוס כשלימד אותו אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב שלא ע''מ לקבל פרס לא התכוון שה' לא יתן שכר לעושי מצוותיו אלא רצה לומר שאם חייב לעבוד את ה' מאהבה בלי לחשוב על השכר . אך מאחר שלא אמר את הדבר באופן ברור. הבינו שלדעתו של רבם אין שכר כלל לא בעולם הזה ולא בעולם הבא על כן עזבו אותו וייסדו שתי כיתות של כופרים שהתרחקו מאמונתו [ע''פ אבות דר' נתן פ''ה] ומכאן שיש להקפיד ולפרש את הדברים בדרך המובנת לכל .
אדם שאינו נזהר בדבריו יכול להביא רעה גדולה דוגמא לזה אנו מוצאים [ בגמ' סנהדרין קט. ] דרש רבא מהו שנא' ''חתר בחושך בתים יומם חתמו למו לא ידעו אור'' [ איוב כד . – טז' ] כי הגנבים שפרצו בלילה כדי לגנוב הסתתרו והתחבאו ביום בבתיהם כדי שלא יכירום ורבא הסביר מלמד שהיו נותנים עיניהם בבעלי ממון ומפקידים אצלם אפרסמון [ מין בושם שריחו חזק ] ומניחים אותם בבית גנזיהם [ יחד עם כספם ] לערב באים [ הגנבים שהפקידו את האפרסמון ] ומריחים אותו ככלב וחותרים שם ונוטלים אותו ממון. את הדרשה הזו [ הפטנט ] של רבא דרש ר' יוסי בציפורי. הגמ' או' שבאותו הלילה שלש מאות מחתרות [ גניבות ] היו בציפורי כי רבים למדו שיטה זו של גניבה וביצעו אותה הלכה למעשה. באו בני העיר לרבי יוסי והיו מצערים אותו אמרו לו נתת דרך לגנבים [ גילתה להם פטנט ] א''ל וכי הייתי יודע שיבואו הגנבים לשמוע את הדרשה על כן כל דבר יש לאומרו בבהירות ובדייקנות .
מסופר על מלך ששלח למלך של מדינה שכנה בזו הלשון שלח לי סוס כחול שזנבו שחור ואם לא ,,, על כך ענה המלך השני אין לי סוס כזה ואילו היה לי ,,, המלך הראשון כעס על תשובתו והכריז מלחמה וחדשים רבים ארכה המלחמה נשפך דם רב אוצרות נבוזו ורכוש הושמד לבסוף נועדו שני המלכים ע''מ ליישב את הסכסוך שאלו למה התכוונת ,,, ואם לא,,, א''ל פשוט שאם לא תמצא תשלח לי בכל צבע אחר שיהיה . ואתה למה התכונת א''ל פשוט. כמשמעו שאילו היה לי סוס כזה ודאי הייתי שולח לך במתנה ,,, איזה שטויות – וכרתו ברית ידידות .
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
• פתחו לי פתח
איתא בגמרא {סוכה נב. } אמר ר' שמעון בן לקיש יצרו של...
0
20/11/2013 | shaam1
• כוחה של השתוקקות
איתא בפרקי דרבי אליעזר [ פ'א ] מעשה ברבי אליעזר בן...
0
20/11/2013 | shaam1
מה דעתך על זהירות באופן הדיבור ?
תגובתך:
נא להקליד את תגובתך
כתובת אתר:
//:HTTP
שם:
נא להכניס שם
אימייל :
קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
ידוע כ [,],אותו,כי,–,שלא,הגנבים,א''ל,סוס,ר'
דיווח על מידע לא הולם
נכתב ע"י
shaam1
בתאריך: 20/11/2013
עמי כהן
24 מאמרים | 68131 כניסות
0 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
דירוג המאמר
41%
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!
Tweet
תגיות
יהדות
כדאי לקרוא
רוחניות
תרבות
מאמרים קשורים
מכירים את זה ש...
המסע אל תוך עצמך
הבלי העולם.
מעלת מרביצי התורה חלק ב [המשך]
הנעלבים ואינם עולבים.
שווה קריאה
יאיר לפיד?
שחרור מפגעים כדי למנוע פיגועים.
מדוע צריך מלחמות ומריבות
מפחדת אבל עושה את זה
קריאה להבנה