הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
globalwarming-ozonedepletion

השפעות התחממות כדור הארץ על האוזון


כאשר אנו שומעים על מאמצים להגן על הסביבה, רוב אנשי איכות הסביבה מתמקדים בהתחממות כדור הארץ והידלדלות אוזון. שתי בעיות סביבתיות חמורות אלה, נראים די קשורות. אבל, הם בעיקר תלויים זה בזה עם כמה קווי דמיון מצטלבים.
מה זה התחממות כדור הארץ?

התחממות כדור הארץ היא העלייה השיטתית של הטמפרטורה של כדור הארץ, הנגרם בעיקר על ידי גזי חממה. גזי החממה הטבעיים העיקריים הם מתאן ופחמן דו חמצני, אבל, גזים מעשה ידי אדם, כמו (CFCs), (HCFs) ו (PFCs) גם תורמים לאפקט התחממות כדור הארץ, ומעלים את הטמפרטורה על ידי החזקת החום על פני כדור הארץ. למעשה, הגזים לוכדים את החום על ידי ספיגת אנרגיה מהשמש, ומאפשרים רק לחלק מאנרגיית החום לחזור לחלל.


מה זה הידלדלות האוזון?


הידלדלות האוזון, לעומת זאת, הוא היעלמותו של אוזון. שכבת האוזון היא שכבת מגן דינמית מעל פני האדמה; זה שכבה כ9 עד 30 ק"מ מעל פני האדמה שנמצאת בסטרטוספרה (השכבה העליונה של האטמוספרה). שכבה זו כל הזמן בונה והורסת את עצמה. כאשר קצב ההרס עולה על קצב הבנייה, האוזון מתכלה או מדלדל. שכבות האוזון מסננות קרני אולטרה סגול (קרן UV). קרן UV יכולה להזיק לחיים על פני כדור הארץ במינונים חזקים, כולל צמחים, חיות ובני אדם. הידלדלות האוזון עלולה להשפיע על כמות  הקטרקט וסרטן עור בבני אדם.


ההשפעות של התחממות כדור הארץ על הידלדלות האוזון

התחממות כדור הארץ היא לא הסיבה הישירה להידלדלות האוזון, אך הם חולקים קווי דמיון רבים. הגזים מעשה ידי אדם,  כמו פריאון הם גורם משמעותי לדלדול שכבת האוזון. הגזים יכולים גם לפעול כגז חממה שלוכד את החום על פני כדור הארץ, אך במידה פחותה. גזים רבים שמחממים את כדור הארץ גם הורסים את שכבת האוזון. בנוסף, גזי CFCs עדיין עלולים להשפיע על האוזון בגלל שהם נשארים באטמוספרה במשך זמן רב. על פי הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה, האוזון יחזור לרמות נורמליות עד שנת 2050. אלה הם חדשות טובות, אבל זה לא בהכרח ישפיע על אחוז התחממות כדור הארץ. 

האוזון הוא למעשה גז חממה, התורם ללכידת החום בסטרטוספרה. אם שכבת האוזון מתכלה, זה משפיע על הטמפרטורה של כדור הארץ. הידלדלות תורמת לשינויים התקררות גלובליים ושינויים משמעותיים של מזג האוויר באזורים גבוהים יותר בסמוך לסטרטוספרה.
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על השפעות התחממות כדור הארץ על האוזון ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כהתחממות גלובלית, כדור הארץ, איכות הסביבה, אטמוספרה, התחממות כדור הארץ, מה זה התחממות כדור הארץ?, מה זה הידללות האוזון?, הגנה על הסביבה, סטרטוספרה, גז חממה, global warming, מזג אוויר, הגנת הסביבה, קרני אולטרה סגול, קרן UV, קטרקט, סרטן אור, CFCs,