הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
goodfood

קצת אוכל בריא


החלטתם לקחת את עצמכם בידיים ולהתחיל לאכול מזון בריא? עשיתם צעד חשוב ונכון, אבל לא קל. הבעיה עם ההחלטות האלה, בדיוק כמו עם דיאטה, היא שבדרך כלל לא מצליחים לבצע אותן בגלל עניין הטעם, שהרי לחם לבן בדרך כלל טעים יותר מלחם מלא ועוגות טעימות יותר מסלט ירקות.
 
איך לבשל ביצים:
הדרך הבריאה ביותר לאכול ביצה היא כשהיא קשה, כלומר - לבשל אותה במים. אם אתם מוכרחים לטגן אותה, כדאי לעשות זאת על להבה נמוכה מאוד ועם מכסה סגור.
הביצה, ובמיוחד החלמון העשיר בכולסטרול, מכילה שמנים רוויים שמתחמצנים בקלות בטיגון ממושך, ועל כן עלולים לפגוע בכלי הדם ובגוף כולו.
 
שוקולד מועדף:
איכות השוקולד נקבעת בהתאם לכמות מוצקי הקקאו שהוא מכיל. שוקולד פשוט מכיל %28 מוצקי קקאו לעומת זאת השוקולד המשובח יותר ( שוקולד מריר ) מכיל %70-%90.
ככל שאחוז מוצקי הקקאו בשוקולד גבוה יותר, כך הוא בריא יותר .ככל שהוא מכיל יותר מוצקי קקאו הוא מכיל פחות סוכר, וכתוצאה מכך טעמו מריר :\
 
למה לוותר על אבקות מרק:
אבקות מרק מכילות המון קלוריות, שומנים. אפשר להתרגל לבשל בלי אבקת מרק. שפים דגולים נמנעים מלהשתמש באבקות מרק, ומתבלים במרכיבים טבעיים כמו תבלינים ועשבי תיבול,שהם לא רק טעימים אלא גם בריאים.תבשילים כמו פסטה ועוף אפשר לשפר את טעם הפסטה עם הרבה בזיליקום ואת טעם העוף והבשר עם חוואייג' למרק ,ברוטב סויה, כוסברה קצוצה, שמיר וכדומה.
הבעיה היא מרק הירקות או מרק אפונה, ללא בשר. כתחליף, אפשר להשתמש בבצל, שום, סלרי, פטרוזיליה ואפילו קצת נענע. גם כף סוכר חום תוסיף טעם לתבשיל או למרק. אם מטגנים קלות את הירקות בשמן זית לפני הוספת המים, מקבלים מרקים מצוינים, בעלי טעם עשיר ונטולי כימיקלים.
 
מאיזה צבע מאכל להישמר במיוחד:
כשאתם רוכשים אטריות או שקדי מרק, שימו לב שברשימת המרכיבים לא מופיע צבע מאכל צהוב טרטזין, שלא מומלץ באופן כללי ובמיוחד לא לילדים. 
 
למה להוסיף דווקא בטטות למרק:
אחד הפטנטים להכנת מרק ירקות עשיר, בריא ולא משמין, הוא להוסיף לו הרבה בטטות. הבטטות מתרככות מהר, מתפרקות במרק ומסמיכות אותו. טעמן מתקתק והן דלות (יחסית) בקלוריות.
 
איך לבשל אורז מלא:
השלב הראשון הוא בחירת האורז.האורז שנחשב לטעים יותר הוא אורז בסמטי מלא. אם משרים את האורז במים לילה קודם (כך נפטרים מטעמי הלוואי) ולמחרת מטגנים הרבה בצל בשמן זית, בתוספת פטריות טריות, מים, מלח ופלפל שחור, מקבלים מאכל טעים ביותר ובריא מאוד.
שימו לב: בישול אורז מלא נמשך כ-40 דקות.
 
איזה שמן זית לצרוך:
שמן זית נחשב לשמן בריא מאוד, אבל מומלץ לצרוך רק שמן זית כתית מעולה. שמן זית כתית מעולה נעשה מזיתים, ללא שימוש בכימיקלים ועיבוד כלשהו ולכן הוא בריא וגם טעים.
 
למה כן לטגן בשמן זית:
בניגוד לסברה הרווחת, שמן זית דווקא מצוין לטיגון, במיוחד אם מוסיפים לו חתיכת גזר קטנה. הגזר מעלה את טמפרטורת השריפה. שמן שנשרף יש לזרוק תמיד, כי זה אומר שהוא התחמצן וגורם יותר נזק מתועלת.
 
באילו שמנים להשתמש:
כל השמנים המזוככים נחשבים לפחות בריאים ובכללם גם שמן קנולה. שימוש בשמנים מכבישה קרה יתרמו מאוד לבריאותכם. 
 
אגוזים:
אם אתם נמנים עם חובבי האגוזים, העדיפו את אגוזי המלך על אגוזי הפקאן, כי הם מכילים חומצות שומן בריאות יותר. מומלץ לצרוך אותם גם בעוגות או בתבשילים.
אגוזים ישנים מכילים חומצות רעילות, ולכן חשוב לאכול אותם רק כשהם טריים. איך מבדילים? באגוזים לא טריים מופיעות נקודות כהות ונוצרת עליהם מעין אבקה שמעידה על כך שבעלי חיים זעירים נהנו מהם עוד לפנינו.
אגוזים טריים כדאי לאחסן במקרר או במקפיא ולרכוש אותם בכמויות קטנות ובמקומות שבהם תחלופת הסחורה גבוהה.
 
הדרך להסמכת תבשילים:
במקום קמח או קורנפלור להסמכת תבשילים ומרקים, כדאי להשתמש בקוואקר טחון.
אפשר גם להוסיף קצת ישירות לצלחת המרק החמה המוגשת לשולחן.
 
למה לא לבשל עם מרגרינה:
הפסיקו להשתמש, גם במרגרינה דלת שומן.
המרגרינה מכילה חומצות שומן טראנס, שעבר חמצון ועלול לגרום לסתימת עורקים ואף לסרטן. אבל אם אתם חייבים מרגרינה ולא יכולים בלי, כדאי תמיד להעדיף את המרגרינה הרכה יותר. ככל שהמרגרינה קשה יותר כך התהליכים שהיא עברה מזיקים יותר לגוף. המרגרינות הגרועות ביותר הן אלה שעטופות בנייר, כי הן הקשות ביותר. המרגרינה בגביע רכה יותר ולכן פחות מזיקה. לא לאפות עם מרגרינה:
כדאי לאפות ולאכול עוגות ועוגיות שעשויות על בסיס שמן ולא על בסיס מחמאה או מרגרינה. עוגות רבות מכילות כמויות אדירות של מרגרינה (גם חבילה אחת זה יותר מדי) כשלמעשה הכמות הגדולה הזו לא מוסיפה הרבה טעם, אבל היא כן מוסיפה קלוריות מיותרות ולא בריאות. אפשר לבחור מראש עוגות שלא מכילות יותר מחצי כוס שמן או להחליף בין המרגרינה לשמן (חבילת מרגרינה שווה בערך לכוס שמן). אם מקצצים בכמות השמן, הטעם לא נפגע, אבל מספר הקלוריות שהעוגה מכילה יורד פלאים. כל 100 גרם שומן מכילים יותר מ-800 קלוריות!

התכונות הטובות של זרעי הפשתן:
זרעי פשתן מכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3  ואפשר לשלב אותם בקלות בתפריט, כי הם חסרי טעם. לא מומלץ לחמם אותם או להוסיף אותם לבישול, כי החומרים הטובים שמצויים בהם נהרסים. אבל אפשר להוסיף אותם לפירות, סלט או ממרח. עור הפנים נראה טוב מתמיד (במיוחד כשאוכלים אותם עם יוגורט ביו). חשוב מאוד לאכול אותם טחונים וטריים. לטחון מראש לכמה ימים ולשמור בצנצנת במקפיא. לא כדאי לצרוך מהם יותר משתי כפות ביום.
 
למה שומשום:
כשמטגנים שניצלים או קציצות כדאי להוסיף לתערובת שומשום.
 
איך מעבדים תמרים:
עוגיות ממולאות בתמרים הן ממתק מצוין, טעים ובריא. אם מכינים עוגיות כאלה בבית, כדאי להעדיף את התמרים שארוזים בוואקום (או תמרים יבשים רגילים שמוציאים מהם את החרצנים) ולא את ממרחי התמרים. ממרח התמרים אומנם נוח יותר לשימוש, אבל מכיל חומרי שימור וסוכר. לתמרים בוואקום לא נוסף דבר. קל מאוד להפוך את התמרים בוואקום או התמרים הטריים לנוחים לשימוש: מכניסים אותם למעבד מזון (את התמרים הטריים מגלענים) עם מעט מים רותחים ומערבלים.
 
למה לא לקלף לפני בישול:
אם אתם מכינים פירה, סלט תפוחי אדמה או סלט סלק, לא כדאי לקלף את הירק לפני הבישול. כשמבשלים את הירק בקליפתו ומקלפים רק אחרי הבישול, מאבדים פחות ויטמינים.
 
איך מבשלים ירקות:
כשאתם מבשלים ירקות, כדאי להוסיף אותם למים רותחים ולא להרתיחם יחד עם המים, כדי לשמור על ערכם התזונתיים.
 
סוכרזית או סוכר:
כפית סוכר מכילה רק 15 קלוריות, כך שגם אם אתם חייבים להמתיק את הקפה או התה עדיף לעשות את זה עם סוכר, שבכמויות קטנות לא יקר בקלוריות, אבל בטוח יותר מבחינה בריאותית.
 
מתי לא להעדיף 0 אחוזי שומן:
נכון שתמיד כדאי להעדיף מזון דל שומן, אבל דווקא במוצרי חלב כדאי להימנע מאלה שמכילים פחות משלושה אחוזי שומן. אפס אחוז שומן פוגע בספיגת הסידן.
 
איזו חלבה הכי בריאה:
המכורים לחלבה יכולים לנסות חלבה משומשום מלא ודבש. ב-100 גרם חלבה משומשום מלא יש כמעט פי 10 יותר סידן!
 
רוצים תה? (תה ירוק הכי מומלץ) חכו רגע:
אם אתם אוכלים מזון עתיר בברזל, כמו בשר אדום, אל תשתו מיד לאחר מכן תה, כדי לא לפגוע בספיגת הברזל.
 
איך מבשלים ירקות קפואים:
ערכם התזונתי של ירקות קפואים כמעט שווה לזה של ירקות טריים. כשמשתמשים בירקות קפואים רצוי לבשל אותם ישר ממצב קפוא ולא להפשיר קודם, כדי למנוע איבוד רכיבים תזונתיים חיוניים.

מקווה שלמדתם עוד משו שיכול לעזור לאורח חיים בריא יותר :)
 


מה דעתך על קצת אוכל בריא ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה