הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
oj

20 שנה למשפט ששינה את אמריקה לעד


היום, לפני 20 שנה התקיים "משפט המאה", שחקן העבר שהואשם ברצח כפול, העדויות, המרדף, ולמה הקרדשיאנז גם פה ?

20 שנה למשפט ששינה את אמריקה לעד


הרקע למשפט
או-ג'יי סימפסון היה שחקן פוטבול מצליח באמריקה, נישא לאישה בשם מרגרית ולשניים נולדו 3 ילדים משותפים, הקטנה טבעה למוות באופן טרגי בבריכה המשפחתית כאשר הייתה פעוטה, זמן קצר לאחר שהזוג התגרש. בפברואר 1979 נישא למלצרית בשם ניקול בראון והביאו לעולם שני ילדים משותפים.
ניקול התגרשה מאו-ג'יי בעקבות תלונת אלימות במשפחה וטענה שיש "חילוקי דעות בלתי ניתנים לגישור". ב-12 ביוני 1994, קצת יותר משנתיים לאחר הגירושין, גופותיהם של ניקול ובן זוגה החדש רונלד גולדמן נמצאו מחוץ לדירתה.
השניים נדקרו למוות, והראיות שנאספו בזירת הפשע הובילו את המשטרה אל הגרוש - או-ג'יי סימפסון שהפך לחשוד העיקרי. את הימים שלאחר המקרה, או-ג'יי העביר בביתו של חברו הקרוב, רוברט קרדשיאן (אביהן של קים, קלואי,קורטני ורוב). על פי טענת המשטרה, באחד הימים שלאחר הרצח, נראה רוברט קרדשיאן יוצא מביתו כשהוא נושא תיק ובו, אולי, הבגדים המגואלים בדם של או-ג'יי. 

המרדף המפורסם
חמישה ימים לאחר הרצח, ב-17 ביוני, למעלה מ-1000 כתבים וסקרנים התייצבו מחוץ לביתו של או-ג'יי סימפסון בלוס אנג'לס, לאחר שהמשטרה הודיעה לו שעליו להסגיא את עצמו. אלא שאו-ג'יי לא היה נוכח בביתו. בשעה חמש בערב, התייצב רוברט קרדשיאן מול מצלמות הטלוויזיה והחל להקריא מכתב ששלח או-ג'יי שעות ספורות קודם לכן עבור האנשים הקרובים אליו :
"אני רוצה שאנשים יבינו שלא היה לי כל קשר לרצח של ניקול. אל תרחמו עליי, היו לי חיים נהדרים".
כולם הבינו כי מדובר במכתב התאבדות והחלו חיפושים אחריו בעוד שעורך הדין שלו, רוברט שפירו, פונה למצלמות ומתחנן בפניו שלא ישים קץ לחייו.
לאחר כשעה וחצי, אופנוען דיווח שזיהה את רכבו של של אל קולינגס כשאו-ג'יי יושב במושב האחורי, והחל מרדף אחרי הרכב. קולינגס צעק לעבר השוטרים כי או-ג'יי מכוון אקדח לראש ומאיים להתאבד וכך, המרדף הפך לנסיעה איטית על מנת לא להפריע לקולינס לשכנע את או-ג'יי לא לפגוע בעצמו.
אך או-ג'יי טען ש"הוא נוסע לניקול" והיה מנותק מהמציאות.
הבלש טום לאנג הצליח לעלות במכשיר הסלולרי שלו מול או-ג'יי ובין השניים התקיימה שיחה :

לאנג: "אוקיי, איך אנחנו מסיימים את זה? אתה שם?"
או-ג'יי: "רק תן לי להגיע הביתה"
לאנג: "בסדר. נעשה את זה"
או-ג'יי: "אני נשבע, אני אתן לכם את מה... אתן לכם אותי. את כל הגוף שלי"

לאנג: "רק תזרוק את האקדח מחוץ לחלון"
או-ג'יי: "אני לא יכול לעשות את זה"
לאנג: "לא נטריד אותך. ניתן לך להגיע הביתה. רק תזרוק אותו מהחלון, בבקשה, אתה מפחיד את כולם" "אתה שם, או-ג'יי?"
או-ג'יי: "זה בשביל להרחיק אתכם ממני"
לאנג: "אני יודע, אף אחד לא יפגע בך"

לאנג: "תחשוב על הילדים שלך"
או-ג'יי: "לא"
לאנג: "בבקשה, רק תזרוק אותו. אתה מפחיד את כולם"
או-ג'יי: "לא אפגע באף אחד, אתה יודע את זה"

או-ג'יי: "רק תגיד לכולם שאני מצטער. אתה יכול להתקשר מחר לכולם ולהגיד להם שאני מצטער שעשיתי את זה למשטרה"
לאנג: "אני חושב שאתה צריך להגיד להם בעצמך, ואני לא רוצה להיות זה שמספר לילדים שלך, הם צריכים אותך"
או-ג'יי: "נפרדתי מהילדים שלי".

בסביבות השעה 20:00, או-ג'יי הגיע לביתו ונשאר במכונית כשעה נוספת, נכנס פנימה, יצא ונעצר ע"י השוטרים. במכונית נמצאו פרטים מחשידים: 8,000 דולר במוזמן, בגדים להחלפה, שפם וזקן מלאכותי, דרכון ואקדח טעון.

 


המשפט, הראיות והזיכוי 
לאחר שאותו מרדף הסתיים, הגיע תור המשפט. 
העדויות החלו להתאסף בצורה חוקית או לא חוקית, אנשים טענו שעבור סכום כסף יסיכמו להעיד נגד או-ג'יי. ומרגע שהחל המשפט ב-24 לינואר 1995, הוא שודר ללא הרף בטלוויזיה. 
אחת העדויות החזקות ביותר הייתה של אחותה של ניקול, דניס, שהעידה שבעבר ראתה את או-ג'יי מטיח את אשתו לשעבר אל הקיר בביתם ובמקרה אחר - באמצע בילוי בפאב, או-ג'יי תפס את המפשעה של ניקול לעיני חבריהם וצעק: "זה שייך לי".
התביעה טענה כי או-ג'יי רצח את ניקול ובן זוגה בשל התקף קנאה, וככל שחלפו הימים, המשפט הפך להיות יותר סנסציוני ובשלב מסויים, גם למאבק בין שחורים ללבנים.
התביעה האמינה כי העובדה שמתוך 12 מושבעים שנבחרו, עשר היו נשים, תעזור לה לזכות בסימפטיה. אולם מתוך 12 מושבעים, תשעה היו שחורים ורק שניים לבנים (אחד היספני), מה שלטענת רבים הטה את הכף לטובת או-ג'יי, השחור, במאבקו להוכיח כי לא רצח שני אנשים לבנים. 
בדברי הסיכום של המשפט פנה קוקרן, אחד מאנשי הצוות של או-ג'יי לחבר המושבעים: "אולי אתם האנשים הנכונים, בזמן הנכון ובמקום הנכון, כדי לומר 'לא עוד' ". תוך כדי שהוא רומז בבירור לאלמנט הגזע. לא רק הגזע שיחק תפקיד, אלא גם השכלת המושבעים: מתוך ה-12, רק שלושה למדו בקולג' ורק לאחד מתוך השלושה היה תואר אקדמי. אחד המושבעים כמעט איבד את תפקידו לאחר שהוא בטעות נראה בטלוויזיה ממש בתחילת המשפט, אך השופט אישר לו להישאר.
הכפפה
אחת הראיות שנמצאו בזירת הפשע היתה כפפת עור שחורה, שבת זוגתה התגלתה ליד ביתו של או-ג'יי. התביעה טענה שהכפפות הכילו את ה-DNA של או-ג'יי, של ניקול ושל בן זוגה, אולם לאחר שנדרש מאו-ג'יי לשים את הכפפה על היד בזמן המשפט, המצב התהפך לטובת שחן העבר - הכפפה הייתה בבירור קטנה מידי עבור היד העצומה שלו. לפתע, הכפפה הפכה לכלי עוצמתי עבור ההגנה, שטענה מספר פעמים שהמשטרה שתלה ראיות שקריות בזירת הפשע.


וכך, למרות שלל ראיות שהצביעו שאו-ג'יי אשם ברצח הכפול (הדם בזירת הפשע, שיער שדומה לשלו נמצא מפוזר בזירה, גרביים ונעליים עם סימני דם, היעדר אליבי בזמן הרצח וכו' ...)
הוא הצליח ב-3 לאוקטובר 1995 להיות מוכרז כ-"לא אשם".


למרות הכל, נכנס לכלא
ב-2008 או-ג'יי הורשע בניסיון חטיפה ושוד מזויין בלאס וגאס ונכלא ל-33 שנים.
הוא יורשה לבקש חנינה רק החל מ-2017 ורק לפני כמה שבועות, הערעור שלו על הרשעתו נדחה ע"י בית המשפט העליון של נבאדה.

אז מה הקשר בין או-ג'יי סימפסון לקלואי קרדשיאן ?
ומה לקים קרדשיאן יש לומר על המשפט ?

ג'ן אשלי, אשתו לשעבר של רוברט קרדשיאן (אביהן של קים, קורטני, קלואי ורוב) טענה שרוברט האמין שאו-ג'יי הוא האבא האמיתי של קלואי, תוצאה של רומן שהיה לו בשנות ה-70' עם אשתו לשעבר של רוברט, קריס. לאחר שנים, אמבר רוז, דוגמנית וזמרת שיצאה בעבר עם קנייה ווסט, בעלה של קים, כתבה לקלואי באימות מתוקשר: "זה שאבא שלך הוא שחקן פוטבול לשעבר שברח מרצח כפול, לא נותן לך זכות להגיד מה שבא לך".
לאחרונה סיפרה קים קרדשיאן: "הימים שלפני תחילת המשפט היו סוריאליסטים. או ג'יי עבר לגור אצלנו בבית, בחדר של קלואי. גם ג'וני קוקרן, רוברט שפירו וכל החבר'ה האלה היו שם וכל הזמן קיימו פגישות במשרד של אבא שלי. אימא שלי הייתה חברה טובה של ניקול, כך שנוצר מתח בבית. אני הייתי בצד של אבא, כי תמיד חשבנו שהוא האיש הכי חכם בעולם והוא באמת האמין בחברים שלו. במבט לאחור, הכול נראה לי כל כך מוזר. אני פשוט מנסה לא לחשוב על הימים ההם יותר מדי".

למה המשפט הזה כלכך מפורסם ?
1. באותו יום של המרדף המפורסם, הקבוצות ניו יורק ניקס ויוסטון רוקטס ניהלו בינהן את המשחק ה-5 בגמר ה-NBA המותח, באותן שעות ממש, ניו יורק ריינג'רס חגגה זכייה באליפות ה-NHL, הגולפאי האגדי ארנולד פאלמר רשם את הופעת הפרידה שלו מאליפות ארה"ב ובנוסף, המונדיאל שנערך על אדמת ארה"ב יצא לדרך עם מפגש בין גרמניה לבוליביה. את היום המשוגע הזה תיעד ברט מורגן בסרט הדוקומנטרי "June, 17th  1994", אך עם כל הכבוד לכל אירועי הספורט האדירים, רוב העיניים הופנו למרדף.
2. ע"פ מחקר של חברת נילסן, בדירוג "הרגעים הזכורים בתולדות הטלוויזיה האמריקאית", המרדף אחר או-ג'יי נמצא במקום -ה6.
3. במקביל למשפט, רונדי קינג הוכה באכזריות על ידי שוטרים בפרשה שהציתה מהומות בלוס אנג'לס, והמתח בין הגזעים היה גבוה.
4. תהליך הרכבת חבר המושבעים היה מתיש, כאשר כל אחד מהם נדרש לענות על שאלון בן 79 עמודים על מנת לבדוק את האובייקטיביות שלו. בשלון היו שאלות כמו: "האם היית פעם בקשר עם סלבריטאי? האם אתה אוהד קבוצה מסוימת? האם אתה אוהד את הטרוג'אנס? האם קראת אי פעם לפני המשפט משהו שקשור לניתוח בדיקת DNA? "
5. הצוות האדיר שהרכיב לעצמו או-ג'יי וכלל בין היתר את רוברט קרדשיאן (שישב לצדו לכל אורך המשפט ורק כשנתיים לאחר מכן, טען כי יש לו ספקות בדבר חפותו של סימפסון), את שפירו ואת ג'וני קוקרן. הצוות הזה עשה שימוש בראיות של התביעה תוך שהוא משתמש בבעייתיות של בדיקות ה-DNA מהאירוע. זו הייתה הפעם הראשונה בה הציבור האמריקאי נתקל בחשיבות העצומה של בדיקות ה-DNA וכך נכנס למשחק כלי חדש. 




 

מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על 20 שנה למשפט ששינה את אמריקה לעד ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה