הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
robbed

שוד ושבר


מכבי תל אביב של השנה הייתה קבוצה בינונית ומלאת בעיות. היא עדיין הייתה הקבוצה הטובה בליגה והפסידה את האליפות רק בגלל השיטה.
כבר חמישה ימים שאני מסתובב כועס.
אני כועס כי אני מרגיש ששדדו אותי.
מישהו מהקוראים נשדד פעם? אנשים שנשדדו מתארים תחושה של תסכול ,כעס וחוסר אונים.
כך בדיוק הרגשתי ביום חמישי האחרון כאשר צפיתי במכבי תל אביב מפסידה את האליפות למכבי חיפה.
הכוונה בכך שנשדדתי היא לא לכך שמכבי הייתה טובה יותר מחיפה והפסידה בפוקס (כמו שיכול לקרות המון פעמים בכדורגל, אבל רק לעתים נדירות בכדורסל). ממש לא. חיפה הייתה טובה יותר ,לוחמנית יותר ומרוכזת יותר בדקות הסיום וניצחה בצדק את המשחק הזה.
אבל זה עדיין היה רק משחק אחד!!!
 מכבי של השנה הייתה קבוצה בינונית להחריד,עם המון שחקנים לא מספיק טובים ובעיקר נטולי חכמת משחק(אני לא אגיד מילים חמורות יותר כדי לא לפגוע באף אחד).
גיא פניני וליאור אליהו האשימו את השיטה בסוף המשחק ואני הייתי מצפה מהם להאשים את עצמם על הרפיון שלהם במשחק הגמר (בעיקר פניני) ועל הבריחה מהכדור בדקות הסיום(בעיקר ליאור) . אבל בסופו של דבר יש צדק בדבריהם.
 כי עדיין מדובר במשחק אחד!!! בערב נתון!!!
 זה השלב שבו יקפצו כל אוהדי הקבוצות האחרות או סתם שונאי מכבי ויגידו את המשפט הסתום וחסר המשמעות שאוהבים להגיד שחקני/אוהדי/מאמני/יושבי ראש/בעלי כל הקבוצות בליגת הכדורסל,שאינן מכבי תל אביב: "האליפות לא רשומה על מכבי בטאבו".
כאוהד מכבי לא אני ולא אף אוהד אחר חושב שהאליפות שלנו בטאבו. אנחנו בהחלט רוצים כל אליפות ,כל גביע,כל תואר ,כל משחק. אבל זה כי אנחנו מכבי. ככה בנוי הדי.אן.איי שלנו. אבלכשאנחנו מפסידים אנחנו מקבלים את זה וגם הפסד של אליפות אנחנו נקבל כל עוד הוא ספורטיבי.
 למי ששואל מה זה ספורטיבי: לטעמי אליפות(מוצדקת) לוקחים באחת מתוך שתי שיטות:
1.שיטת ליגה: כמו בליגות הכדורגל ברחבי העולם. בשיטה זו משחקות מספר מסוים של קבוצות במספר מוגדר של מחזורים והקבוצה שצברה הכי הרבה ניצחונות/נקודות זוכה באליפות בתום העונה.
2.שיטת ליגה+פלייאוף: זו השיטה הנהוגה בכל ליגות הכדורסל בעולם בה אחרי ליגה סדירה מספר מסוים של קבוצות עולות לפלייאוף בה הן פוגשות את הקבוצות האחרות לסדרה של הטוב מ-3/5/7 משחקים והמנצח ממשיך לשלב הבא. יתרון הביתיות בכל סדרה הוא של מי שסיים גבוה יותר בעונה הסדירה. גם בליגה שלנו יש פלייאוף.אבל מ-2006 ועד העונה חצי הגמר והגמר היו משחק אחד והשנה רק הגמר היה כזה.
 
 כשמפסידים אליפות באחת משתי השיטות שתוארו למעלה אף אחד לא מרגיש נשדד.
לא הרגשתי ששדדו אותי ב-עונת1992/1993 כאשר גליל עליון זכו באליפות מוצדקת לחלוטין,כי הם ניצחו את מכבי בחצי הגמר ואת הפועל תל אביב בגמר בסדרות.
גם ב-2008 לא הרגשתי ששדדו אותי משום שחולון סיימה ראשונה את העונה הסדירה ,מעל מכבי תל אביב וגם ניצחה אותה פעמיים מתוך שלושת מפגשי העונה הסדירה. בנוסף היא עוד ניצחה את מכבי בגמר שנערך בהיכל נוקיה.
אני זוכר שבסיום המשחק,לאחר אותו סל ניצחון מדהים של מאליק דיקסון ,בעוד אני תופס את הראש ומבכה את אובדן האליפות,לחשה לי אשתי באוזן: "אל תהיה עצוב,אתה יודע שלחולון הגיע יותר השנה".
צדקה אשתי אז לחלוטין. בדיעבד היום אני שמח שמכבי הפסידה את האליפות הזאת כי אם היא הייתה מנצחת (ובמשחק הגמר עצמו הגיע לה לנצח כי היא שיחקה יותר טוב מחולון,אבל חולון של אותה עונה הייתה ווינרית גדולה ומכבי של אותה עונה,בה הפסידה שלושה גמרים, הייתה לוזרית ענקית!!!) היא זו שהייתה שודדת את האליפות ומכבי לא צריכה לקחת ככה אליפויות.
בשלב הזה ודאי יקפצו אוהדי הפועל ירושלים ,או סתם שונאי מכבי,יזכירו לי את סדרת הגמר של 1999 וסיפור הפיצה וגם את משחק האליפות של 2007 והסיפור של טפירו וסמי בכר ויגידו לי שאלה 2 אליפויות שמכבי שדדו.
 יש תשובות פשוטות עבורכם,ירושלמים יקרים:
ב-1999 הפסדתם בסדרה של הטוב מחמישה משחקים ,בה יתרון הביתיות היה שלכם. הפסדתם אותה 1-3 וגם את המשחק שניצחתם ניצחתם בנקודה. במהלך העונה הסדירה היו לכם שני הפסדים בלבד ,שניהם למכבי. גם בגמר הגביע הפסדתם למכבי. סך הכל מאזן עונתי מול מכבי תל אביב באותה עונה: ניצחון אחד,שישה הפסדים. הפיצה הכי גדולה עם הכי הרבה תוספות לא מתרצת את זה. עדיין חושבים שהגיע לכם?
הלאה,ל-2007: סמי בכר שדד את טפירו ומכבי גנבה משחק בו ירושלים הייתה יותר טובה לכל אורכו. זה נכון,אבל מכבי ,שוב סיימה את העונה במקום הראשון הרבה לפני ירושלים,כאשר באותה עונה היא ניצחה את ירושלים בכל המשחקים שהיו בליגה הסדירה,כולל ניצחון של 30 הפרש. לא היה ספק מי טובה יותר כל העונה.
 
נמשיך ל-2009,הפסד האליפות השני תוך שלוש שנים. שם נשדדנו גם נשדדנו, כשהפסדנו במשחק הגמר לגלבוע /גליל ,לה היו במהלך העונה הסדירה שמונה הפסדים יותר מלמכבי. משחק אחד טוב בגמר נתן לה את האליפות ,אבל לפחות משחק הגמר היה בהיכל נוקיה!
 השנה הגאונים מאיגוד הכדורסל(או מהמנהלת,אני לא ממש מבדיל בין חבורות העסקנים הללו) החליטו במהלך העונה שהגמר יתקיים בהיכל הספורט החדש בחיפה.
 אמנם אז לא ידעו באיגוד מי יגיע לגמר מול מכבי(שהיה ברור שאף קבוצה לא תנצח בסידרה ולכן היה ברור שלגמר היא תגיע),אבל חיפה הייתה בהחלט אפשרות יותר מסבירה. אז איך זה ספורטיבי לקחת אפילו את יתרון הביתיות מהקבוצה שסיימה את הליגה במקום הראשון(בעת הדיון שבו נקבע היכן ייערך הגמר כבר היה ברור שמכבי תסיים את הליגה הסדירה במקום הראשון וזה עושה את ההחלטה אפילו יותר מקוממת)? אולי בפעם הבאה גם תקשרו לשחקני מכבי יד אחת? או שהסל אליו הם זורקים יהיה גבוה יותר?
תשאלו את אוהדי מכבי חיפה שחגגו את האליפות,ולפי החולצות שלבשו ביציע הם גם אוהדי מכבי חיפה בכדורגל איך הם הרגישו ב-2010 שהפועל לקחו להם אליפות בגלל אותה שיטת קיזוז מטופשת. ושם עוד הייתה חשיבות לנקודות שנצברו במהלך העונה.
 
 בשלב הזה יקפצו שוב אוהדי הקבוצות האחרות או סתם שונאי מכבי(בפעם השלישית כבר,כן?) ויגידו בצדק: אבל עד עכשיו הגמרים היו בהיכל נוקיה ,גם ב-2007 שחולון סיימה את הליגה ראשונה. וגם גמרי הגביע נערכו בנוקיה ,למעט הפסקה של כמה שנים.
אז בעניין הזה ,עד השנה נערכו משחקי חצי גמר וגמר הפלייאוף בשיטה של פיינל פור : כלומר,מוכרים מראש כרטיסים לאוהדים של ארבע קבוצות לשני ערבים .
אותו דבר עשו גם בחצאי גמר וגמר הגביע. יש אולם אחר שיש בו תכולה מספקת לארח ארבע קבוצות עם מספיק כרטיסים לכולם?
 השנה לא היה פיינל פור בליגה אלא אך ורק משחק גמר אחד. כפי שאמרתי היה כבר ברור בעת הדיון על מיקומו של הגמר שמכבי תסיים ראשונה בליגה,כי הפער שלה מהדולקות אחריה היה כבר בלתי סגיר ולכן היו חייבים לקיים אותו בנוקיה. את גמרי הגביע בהחלט אפשר לקיים גם באולמות אחרים ,הראויים לכך,כי בשביל זה גביע:
בגביע אתה הולך הביתה בגלל משחק אחד( או שניים במקומות בהן יש שיטה של 2 משחקים בשיטת בית וחוץ) לא טוב. בגביע יש סיכוי לקבוצות קטנות לזכות בתואר.
אליפות לא צריכה להינתן בצורה כזאת.
 מה יצא בסופו של דבר? היינו צריכים לשחק משחק אחד בגמר,באולמה הביתי של הקבוצה המתחרה,קבוצה אותה ניצחנו חמש פעמים במהלך העונה ולא הפסדנו לה עד הגמר. הפסד אחד לאותה קבוצה ,מאזן של סך הכל חמישה נצחונות לנו וניצחון אחד להם ,אבל הם האלופים. מישהו עוד חושב שהקבוצה הטובה ביותר זכתה בצדק?
 
  אני כועס גם על התקשורת ,שמלבה את כל הבדיחה הזאת כדי למשוך רייטינג. ניב רסקין צורח בהיסטריה בסוף המשחק:"חיפה אלופה!!! היסטוריה!!!"
אין שום היסטוריה בקבוצה שמנצחת בערב נתון את מכבי תל אביב . זה נעשה כבר בעבר
 גם אלי סהר ,שאמר כל העונה ש"האליפות מונחת על הרצפה".התרברב לאחר משחק הגמר שהוא חזה את האפשרות שמכבי תפסיד את האליפות.
וואו,חזית שמכבי יכולה להפסיד במשחק אחד בערב נתון! ממש פרשן גאון!
 הגדיל לעשות פיני גרשון שכתב אתר וואן שחיפה זכתה בצדק באליפות. אותו פיני גרשון שכשהיה מאמן מכבי תקף בעצמו את השיטה הזאת וקרא לה גניבה.
אבל פיני גרשון גם כתב באותו טור שמכבי עשתה את טעות חייה שויתרה על גל מקל,בלי לזכור שהמאמן שויתר על מקל היה הוא בעצמו,אז למה אפשר לצפות ממנו.
 
 לסיום:אני בהחלט מכיר בחוסר השוויון בליגה מבחינה תקציבית בין מכבי לבין כל השאר ומבין שהשיטה הנוכחית נולדה בגלל הרצון לתת תחושה של מתח לליגה וש"הכל אפשרי" תחושה שלא הייתה קיימת כל עוד היו סדרות של הטוב מחמישה משחקים. אז אני מציע כאן כמה פתרונות לעניין הזה, שהם קצת יותר ספורטיביים:
1.משחקים סדרות פלייאוף עד הסוף. אם רוצים סיכוי יותר גבוה לנצח את מכבי,עשו סדרות של הטוב משלושה משחקים ולא של הטוב מחמישה משחקים. כך יש סיכוי להפתיע את מכבי וגם מכבי לא תרגיש שגנבו אותה.
2.תקרת שכר. אבל זה רק בתנאי שיעמידו תקרה ראויה שלא תגרום לכך שמכבי תעמיד קבוצה שלא תוכל להתמודד ביורוליג . מליניאק הציע תקרת שכר של שלושה מיליון דולר ,אבל ברור שזה יגרום לכך שתהיה לנו ליגה חובבנית מינוס.
3. אם כבר משחק גמר אחד,אז שתארח אותו הקבוצה שסיימה גבוה יותר. ושאני אומר תארח אני לא מתכוון רק לאולם ,אלא לכך שהכרוז שלה,95 אחוז מהקהל שלה,מעודדות שלה. כמו בכל משחק בית רגיל בליגה.
 בכל אחת מהדרכים האלה מי שיזכה באליפות ירגיש שזכה בה בצדק והשמחה שלו גם תהיה שלמה יותר. וכך אם מכבי תפסיד אליפות היא תבוא בטענות לחלוטין לעצמה ולא לשיטה,לפניני ואליהו לא יהיה את מי להאשים מלבד עצמם ואנחנו האוהדים לא נרגיש שמישהו הכניס לנו יד לכיס ופשוט שדד אותנו!!!


מה דעתך על שוד ושבר ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה