הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
sarita

גן מונטסורי: להתאים את השיטה לילד


התמונה שנגלתה לי, עת נכנסתי לראשונה ל- "גן עופרים" בעין התכלת שבנתניה, כללה ילדים בגילאים שונים במתחם אחד, כל ילד עסוק בפעילות שונה, חלק מהילדים נראו יושבים ישיבה מזרחית על שטיחונים, חלק מהילדים יושבים על גבי כיסאות, והיו גם ילדים שעמדו בחדר והתבוננו על לוחות ועזרים שונים שכל קשר בינם לבין חנויות הצעצועים הנו מקרי לחלוטין.


 

גן מונטסורי: להתאים את השיטה לילד

התמונה שנגלתה לי, עת נכנסתי לראשונה ל- "גן עופרים" בעין התכלת שבנתניה, כללה ילדים בגילאים שונים במתחם אחד, כל ילד עסוק בפעילות שונה, חלק מהילדים נראו יושבים ישיבה מזרחית על שטיחונים, חלק מהילדים יושבים על גבי כיסאות, והיו גם ילדים שעמדו בחדר והתבוננו על לוחות ועזרים שונים שכל קשר בינם לבין חנויות הצעצועים הנו מקרי לחלוטין. בצד ישבה לה הגננת לורי והסתכלה בהם, אחזה בתרשומות נייר, בעוד שתי סייעות: דואגות להשגיח אף הן, למקרה שיזדקקו להן. התפלאתי איך קבוצה בת עשרים ילדים, אשר כל ילד בה עוסק בפעילות אחרת, ממקום שונה בחדר יכולה להתנהל בסדר מופתי, באווירת שקט ורגיעה. לורי הגננת שהבחינה בקלות בפליאה שלי התקרבה אליי בשקט והסבירה לי כי הגן מתנהל על פי שיטת מונטסורי ואם אני חושבת שהילד שלי סקרן ומגיע לו לגלות את הידע של העולם בעצמו, יש לו מקום בגן.

 

המייסדת אשה, רופאה ופמניסטית:

אז מהי בעצם שיטת מונטסורי? שיטה זו קרויה על שמה של ממציאתה, ד"ר מריה מונטסורי (1952-1870) רופאת ילדים ופסיכיאטרית איטלקיה אשר פיתחה שיטת לימוד בסביבה עשירה בגירויים והכל תוך כדי תצפיות על הילדים עת הם לומדים (להבדיל ממשחקים) ותוך כדי פעילות אינדיבידואלית של כל ילד. על מנת להפשיט את הרעיון, ניקח את הפעילות ב"גן עופרים" כדוגמה. על פי שיטת מונטסורי הילד לומד באופן אקטיבי פעיל ועל כן התמונה בה ילדים מתנועעים ופעילים במרחב הגן שכיחה, ובד בבד הסביבה מאורגנת כראוי. הגננת צופה בכל ילד, לומדת את תחומי העניין שלו ומאתגרת אותו על פי המוטיבציה הפנימית שלו. כך באווירת רוגע, סדר וארגון גדול השובבים מגיב בחיוב ובשיתוף פעולה בזכות עצמאות הלמידה המוצעת לו. לורי הגננת, מכירה כל ילד בגן שלה, ומסוגלת באמצעות כך לתכנן עבורו את סביבת הלמידה המותאמת לו.

לשחק בלי צעצועים:

התבוננתי במרחב הגן, במקום פינת כדורים ובובות מצאתי פינת העולם- בה הונחו גלובוסים, מפות העולם בצבעים ובחלוקות שונות, דגלי מדינות ו"צעצועים" מעץ אשר מקורן במדינות אפריקה ואמריקה. במקום ארון בו נאספים כל המשחקים בסוף כל יום, מצאתי מדפים נמוכים, בגובה כתף של ילד בן שלוש, עליהם הונחו אביזרים שונים מעץ, ספרים, משקולות, טפטפות, חרוזים שונים, פאזלים, ועזרים שונים שלא תוכלו למצוא בחנויות הצעצועים הסטנדרטיות.
פניתי למנהלת גן עופרים, הגברת בתיה גבריאלי, ושאלתי אותה בעניין, הלה השיבה לי כי כל העזרים המצוים בגן נמצאים במדפים נמוכים על מנת שכל ילד יוכל לגשת אליהם וללמוד באמצעותם על פי בחירתו ובאופן חופשי. עבודה עם העזרים הללו מפתחת אצל הילדים תחושת שליטה וקאורדינציה, עוזרת בתיאום עין לפעולה מוטורית של הפעלת שרירי הגפיים, תוך כדי ריכוז ועצמאות. כל ילד בוחר לעבוד בין אם בשיתוף פעולה עם ילדים אחרים ובין אם בגפו, כאשר הילד מבין ויודע כי בסוף הלמידה הוא צריך לארגן את סביבתו בסדר ובניקיון.

איך אדע אם הגן פועל לפי שיטת מונטסורי?

גן ילדים הפועל לפי שיטה זו, נותן דגש על מספר היבטים בחזות הגן ובמכלול העזרים והמכשירים שהוא מכיל. כך למשל הגן אמור לשמש כסביבה נוחה לגישת הילדים, מדפיו לרוב יונמכו, הריהוט יהיה בו קל לנשיאה, יהיו בו שטיחונים לעבודה ומרחב הגן יחולק למספר אזורי עבודה יהיו בגן אזורי למידה המעודדים כישורי חיים: עזרים לניקוי שולחנות, להכנת ארוחות, עזרים באמצעותם ניתן לבצע פעילויות שונות כגון: רכיסה, מזיגה, כיפתור, משיכה, לחיצה וכדומה. פעולות מוטוריות אשר ילדים נדרשים לפתח בגיל הצעיר. אזור אחר בגן יהיה אזור המעודד פעילויות לפיתוח חמשת החושים: למשל הצבת עזרים אותם ניתן למשש- עזרים חלקים, מחוספסים, בולטים ושקועים. או עזרים אותם ניתן להריח כדוגמא נוספת. אני מצאתי בגן גם, סבון ומגרדות קטנות בהם התנסו הילדים בהפיכת סבון מוצק לפתיתי סבון. אזור חשוב אחר שצריך להיות בגן מונטסורי, יכיל פעילויות לפיתוח שפה כמו גם אזור מקביל לפיתוח חשיבה כמותית: בגן של לורי מצאתי אותיות מעץ, תמונות של מילים, כרטסיות ללימוד אותיות וכדומה. באזור הכמותי מצאתי לוחות מספרים, עזרים הכוללים חרוזים ומבחינים בין מניית האחדות העשרות והמאות. נאמר לי אפילו שיש שיר של מספרים שהילדים שרים. כל האזורים היו מאורגנים בסדר, בצבעים רכים ונעימים ובאווירת רוגע.

כבוד הילד:

שיטת מונטסורי הנה בראש ובראשונה אידיאולוגיה ערכית, לפיה יש לעודד את הילד כמי שזכאי להתפתח על פי דרכו, על פי המוטיבציה האישית המצויה בו ועל פי סקרנותו במרחב מאורגן, מסודר ונקי עם כללים ברורים. השיטה עובדת על פי חוקים הפועלים על "השילוש הקדוש": הילד, הגננת וסביבת העבודה. בגן של לורי מצאתי ילדים רגועים הפועלים על פי דרכם תוך שיתוף פעולה הראויה לשבח. בזמנים בו אנו שומעים חדשות לבקרים על מקרי אלימות, על סביבה חינוכית מיושנת שאינה מתאימה לדור הצעיר והחכם הגדל בישראל, יש מקום לקחת דוגמה משיטת מונטסורי. ויפה שעה אחת קודם- אפילו מהגן.

***כתבה זו פורסמה על ידי במגזין לכל המשפחה "מדור לדור" תוכלו להתרשם מכתבות נוספות שלי ושל שאר כותבי העיתון באתר: www.medorledor.co.il.
 



מה דעתך על גן מונטסורי: להתאים את השיטה לילד ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כגן ילדים, מונטסורי, גן פרטי, חופש בחירה, הורים ומשפחה