הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
shivyon

התבוננות בשפה ותקשורת, והפעם - שוויון זכויות


מהו שוויון זכויות? התבוננות קלה במושג.
    אני שומעת רבים מדברים על שוויון זכויות בהקשר לנושאים מרובים ושונים. אותי, המוסכמות הזו ש"צריך שוויון זכויות" מרגיזה במקצת. הדרישה הזו לשוויון זכויות כמו עטיפת מתנה נוצצת עם מוצר שלרוב מבאס בפנים. 

    בואו רק ניעצר לשנייה ונחשוב - מהו שוויון זכויות? ברמה הכי פשוטה אנו דורשים שיינתן לאנשים שונים את אותו הדבר. האם אין לאף אחד מה להעיר על כך?! איך ייתכן שיותר מדי אנשים, וגם אני הייתי ביניהם, ממשיכים לבקש שוויון זכויות ומהצד השני אינם מפסיקים לדקלם את המנטרה הפופולרית: "כל אחד והאמת שלו"?!
אני לא אוהבת להשתמש במילה אמת בצורה הזו, אז אני מסכימה עם המשפט: "כל אחד והדרך שלו", אך לעניינינו - אם כל אחד הוא ייחודי, למה לבקש בשביל כולם את אותו הדבר? בתחום ההוראה, למשל, יש את גישת ההוראה היחידנית, המותאמת לכל אינדיבידואל ואינדיבידואל. 

    כשמדברים על שוויון זכויות יש להגדיר מדוע לתת את אותו הדבר המסוים, ולמי לתת אותו. בנוסף לכך יש לחשוב בהיגיון: האם ישנה הצדקה לתת שוויון זכויות לאנשים המסוימים במקרה הספציפי שעולה? ואם לא - מה יועיל לכל הצדדים? לא לחפש דרכים קלות ומתפשרות על איכות החיים של החברה, לנסות לדאוג באמת לכל הצדדים.

 
 


מה דעתך על התבוננות בשפה ותקשורת, והפעם - שוויון זכויות ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת תולי ב 11/07/2013 17:41לדעתי יש פה פקשוש קל בהבנת המושג. מזכיר לי קצת את ״הכל צפוי והרשות נתונה״: זה שהעיקר קבוע מראש, או בהתייחס למאמר - הזכויות כביכול (בשאיפה ל)שוות, לא מגבילים את חופש הבחירה מעצם הגדרתם. אשמח לדוגמא שתבהיר את הנקודה שלך טוב יותר. בכל אופן, אל תעצרי את הסקרנות שלך לעולם, צריך להרוויח את הזכות להיות יצור מודע וחושב :) תגובה לתגובהבתגובה לתולי מאת מורי-די ב 11/07/2013 21:59תודה על הפרגון :) טענתך היא שאם יינתן שוויון זכויות לאנשים שונים זה לא סותר את חופש הבחירה (או את כך שהם שונים? ובכל מקרה >). באותה המידה ניתן לומר שאם אני אתן לאדם כאפה זה לא אומר שהוא לא ימשיך לחיות... הטענה שלי היא שעצם העניין הזה שהיום ישנה דרישה לשוויון בלי מחשבה על מה באמת צריך להינתן לכל אחד/קבוצה מסוימת - בעייתי. כיום אנשים מרבים לתת ביקורת בהנחה שהנתונים העכשוויים הם אקסיומה, ופחות נוטים לביקורת שמבררת על עצם הדבר - אם הוא בכלל הכרחי או שיש לשנות אותו מהשורש, ומה השורש בכלל. מה שכן, לימדת אותי שאני צריכה להיות יותר קומוניקטיבית במאמרים שלי ולא לצפות שהקורא יבין בלי שאפרט.

ידוע כשוויון, זכויות, התבוננות, אינדיבידואל, חברה, שפה, תקשורת, הוראה יחידנית, מוסכמות