הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
vegan_environmentalism

טבעונות מנקודת מבט סביבתית


לאחרונה, יותר ויותר אנשים בישראל וברחבי העולם מפתחים מודעות כלפי אורח החיים הטבעוני, אך לא כל כך מודעים לקשר בין טבעונות לסביבתיות. במאמר זה, אסביר מדוע אני תומך בגישה הטבעונית, מנקודת מבט סביבתית.
נפל דבר בישראל. בשנים האחרונות, קמות יותר ויותר מסעדות טבעוניות, יותר ויותר מוצרים מקבלים את "תו ה-vegan-friendly" - סימון מוצרים טבעוניים, ולא עובר שבוע בלי דוכני הסברה, הפגנות ומיצגים בנושא ברחבי הארץ. כמעט כל אדם איתו אני מדבר מכיר את הנושא מהזווית של הסבל הנורא של בעלי החיים במשקים. כיום, הרבה יותר אנשים יודעים שהמציאות של המשקים המתועשים גורמים סבל רב לבעלי החיים, שכן בעלי החיים מוחזקים בתנאי סבל וצפיפות, מופרדים ממשפחותיהם, עוברים קטיעת איברים ללא הרדמה, נשחטים בגיל מאוד צעיר ולרוב באכזריות, ועוד. עם זאת, מעטים האנשים שמודעים לקשר בין תעשיות המזון מהחי לבין משברים אקולוגיים ברחבי העולם.
אחד המשברים האקולוגיים המרכזיים הוא התחממות כדור הארץ, שנגרמת לדעת רוב רובם של המדענים כתוצאה מפליטת "גזי חממה", גזים שמגבירים את אפקט החממה. לפי דו"ח של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) שנקרא "tackling climate change through livestock", כ-14.5% מכלל פליטות גזי החממה שמקורם בפעילות אנושית נגרמים כתוצאה ממשקי החי, כאשר הסיבות העיקריות לכך הן פעילות מעיים של מעלי גירה, ייצור כמות גדולה של מזון להאכלת בעלי החיים והפרשות (צואה ושתן) מזהמות. לשם השוואה, גזי החממה שמקורם בענף הרכב (מכוניות, מטוסים וכו') מהווים כ-13% מכלל הגזים שמקורם בפעילות אנושית, כלומר גזי החממה שנפלטים כתוצאה מתעשיות המזון מהחי ככה"נ רבים מיותר מגזי החממה שנפלטים כתוצאה מתעשיות הרכב.
בעיה מרכזית נוספת בתחום של איכות הסביבה היא צמצום המגוון הביולוגי על פני כדור הארץ, או בשם המוכר יותר, הכחדת מינים. כיום, כ-75% מהשטח החקלאי בעולם משמש עבור תעשיות המזון מהחי, ומחקר שפורסם לאחרונה ב-PNAS, כתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים, מראה שהשטח הדרוש לייצור מזון מהחי בארה"ב גדול פי 2 עד פי 20 מהשטח הדרוש לייצור מזון מהצומח, תלוי באיזה מזון מהחי מדובר (http://www.pnas.org/content/early/2018/03/20/1713820115). רוב השטח שנתפס על ידי מערכות חקלאיות הוא שטח שלא יכול להיחשב כמערכת אקולוגית, וכמה דו"חות שפורסמו בעבר בכתבי עת מדעיים המליצו על הפחתה בצריכת המזון מהחי כתנאי הכרחי לשימור המגוון הביולוגי על פני כדור הארץ.
מחקרים רבים נוספים פורסמו בעבר בנושא, ובחודש נובמבר של שנה שעברה פורסם מסמך בכותרת "אזהרת המדענים לאנושות: התראה שנייה" (world scientists' warning to humanity: a second novice). המסמך, שתורגם לעברית, הוא הצהרה עליה חתומים למעלה מ-15,000 מדענים ומומחים לאיכות הסביבה מרחבי העולם, העוסק באופן כללי בבעיות הסביבתיות שמטרידות אותם ובדרכים לפתרון בעיות אלה. המסמך הראשון פורסם בשנת 1992, והשני פורסם כאמור בחודש נובמבר 2017. במסמך, הכותבים מתייחסים לצורך להפחית את צריכת הבשר וכותבים (הדגש שלי ולא קיים במקור):
"הואיל ורוב המנהיגים הפוליטיים קשובים ללחץ ציבורי, שומה על מדענים, מובילי דעת קהל ואזרחים מן השורה להתעקש כי הממשלות תנקוטנה צעדים מידיים, כציווי מוסרי למען הדור הנוכחי והדורות הבאים של בני האדם ושל כלל היצורים החיים. בכוחות משולבים של קהילות מקומיות ניתן לגבור על כל התנגדות ולאלץ את המנהיגים הפוליטיים לפעול כראוי. כמו כן, זו העת לבחון מחדש את ההתנהגות האישית שלנו ולשנות אותה כנדרש, לרבות הגבלת גידול האוכלוסין (לפחות לרמה של ריבוי מאוזן, "אחד תמורת אחד"), וצמצום דרסטי בצריכה אישית של דלק מחצבים, בשר ומשאבים אחרים.
הכותבים מתייחסים לצפיפות אוכלוסין, לדלק מחצבים ולצריכת בשר באותו המשפט ובאופן דומה, וממליצים לכולנו לגלות אחריות אישית ולשקול מחדש את התפריט שלנו, למען עולם סביבתי יותר.
ואני אוסיף, גם למען עולם מוסרי יותר.
 


מה דעתך על טבעונות מנקודת מבט סביבתית ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה