הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
הסבר_מעניין_על_אטומים

מה הם האטומים


כתבה מעניינת המקנה הרבה ידע.
בשנת 1945 אחרי שגרמניה נכנעה זה מכבר, סירבה עדיין יפן להכיר בתבוסת בת בריתה, היפנים המשיכו להילחם מול צבאי מדינות השחרור. להכניע את יפן היה משימה כמעט בלתי אפשרית, חיילי יפן היו מצוידים ברוח לחימה יוצאת מן הכלל ולא היססו לשים את נפשם בכפם למען המלחמה עליה הכריז קיסר יפן הירוהיטו.
 בשלב מסוים, ארצות הברית שבחרה בתחילת מלחמת העולם השנייה להישאר מחוץ לכאוס האירופי כמדינה ניטרלית, אולצה לצאת מקונכייתה ולהצטרף לכוחות הנלחמים נגד גרמניה הנאצית, בעיקר עקב התקיפה האכזרית של יפן נגד נמל 'אי הפנינים'pearl harbor) ) – נמל מרכזי של ספינות הקרב של ארצות הברית, 3,300 חיילים נהרגו אלפים נוספים נפצעו, וגאוות ארה"ב הושפלה קשות, אחר דיון עם מפקדיו הורה נשיא ארה"ב על הטלת פצצת האטום. על יפן הוטלו שתי פצצות אטום, 'הילד הקטן' (the little boy)  על הירושימה, ושלושה ימים אחר כך 'האיש השמן' (the fat man) על נגאסאקי, הפצצות גרמו למאות אלפי הרוגים ובעקבות כך לכניעתה של יפן. מאז, כל ילד יודע על אטום, ובעיקר על פצצת אטום.
להרבה אנשים המילה 'אטום' מתקשר לפצצת האטום (או בשמה המקצועי: פצצת ביקוע גרעיני). אך למילה אטום משמעות רחבה הרבה יותר, האטום הוא מילה בלטינית המתפרשת כ- 'א טום', שפירושו – בלתי ניתן לחילוק, שכן בתהליך הגילוי החלקיק האטומי (בעיקר במאה העשרים) נטו המדענים לחשוב שהוא החלקיק שאינו ניתן לפיצוח, רק בהמשך גילו החוקרים שנתון זה מוטעה, והחלקיק כן ניתן לחילוק, כך שבעצם, המונח אטום אינו מגדיר נכון את החלקיק המדובר.
האטום, הוא החלקיק היסודי ממנו מורכב כל דבר ממשי, כשניקח איזשהו חפץ ונחלק אותו לשניים שוב ושוב, נגיע לבסוף לחלק היסודי הנקרא אטום (-בעובי של מיליונית חלקי השערה), אם החפץ יהיה לדוגמא פיסת מתכת ונבחן אותו תחת למיקרוסקופ נגלה עולם שלם הסמוי מעינינו, הפיסה תתגלה כאוסף של מולקולות (צביר אטומים) המונחים אחד על השני בצפיפות, כשתנאים מסוימים בין המולקולות מחזיק אותם יחד, ההרכב של האטומים במולקולה גורם לחומר להתנהג בצורה מסוימת, במקרה שלנו, בפיסת ברזל, הוא גורם לו להיות אחד מהחומרים הקשים ביותר לניסור בצורתו הטבעית.
ישנם הרבה סוגי אטום, אך קו משווה אחד מאחד בין כולם, והוא המראה הכללי שלהם הדומה בעיקרו בין כולם, שלושת סוגי החלקים המרכיבים אותו נקראים פרוטונים, אלקטרונים, ונויטרונים. משקל האטום רחוק מלהיות שווה לגודלו ביחס של גודל למשקל כפי שאנחנו רואים אותו, זאת עקב כך שרובו ריק. במרכז האטום ניצבים הפרוטונים והנויטרונים השוקלים כ-99.98 ממשקלו הכולל של האטום, וסביבם נעים האלקטרונים במהירות של מיליארדי סיבובים בחלקיק השנייה, מה שגורם לנו לראות את האטום כפיסה אחת. האלקטרונים נעים בכמה שכבות, כשהקליפה הראשונה מכילה מקסימום שני אלקטרונים, והבא אחריו עד שמונה וכן הלאה.
שלושת חלקי הבסיס האלו מורכבים מחלקי משנה אחרים שהמדע המתקדם מוצא מעת לעת עוד ועוד חלקיקים ממנו. בארץ ובעוד הרבה מדינות ישנם מאיצי חלקיקים בהם מנגישים בעוצמה רבה חלקיקי אטום שונים ורואים מה קורה כשהם מתנפצים, המאיץ הגדול בעולם הוא זה הנמצא בין שוויץ לצרפת ואורכו הוא 27 ק"מ.
אחרי שגילו כל מיני דברים על האטום, הבינו גם את פוטנציאל האנרגטי העצום שלו. בהסתמך על משוואתו המפורסמת של איינשטיין שקבע שאנרגיה שווה למסה כפול מהירות האור בריבוע (e=mc2), זאת אומרת שאנרגיה היא סוג של חומר (וכמותה בצורתה הטהורה שווה למסת האטום כפול מהירות האור (שהוא כ-300,000 ק"מ לשנייה) בריבוע (מהירות האורX  מהירות האור)), כך שאם נהפוך חומר לאנרגיה נקבל מקור עצום לאנרגיה.
פצצת אטום משתמשת ברעיון זה, אטום אחד שמתפוצץ גורם בתהליך שרשרת לפיצוץ של אטומים סביבו, הגורמים בתורם לעוד ועוד אטומים הסמוכים להם להתפוצץ ולשחרור רב של אנרגיה, המגיע בסופו של דבר לפי 20,000 מהכוח של פצצות נ.ט. קונבנציונליות. פצצת מימן (פצצה תרמו - גרעינית) פועלת בתהליך של פיצוץ פצצת אטום הגורם לחום עצום, המביא לבקיעת אטומי מימן והפיכתם לאטומי הליום, ולשחרור של אנרגיה רבה יותר בערך פי 100 מאשר פצצת אטום רגילה.
בשנת 1939 שוכנע איינשטיין על ידי עמיתו לאו סילארד לכתוב איגרת לנשיא רוזוולט בדבר אפשרויות המחקר האטומי ופיתוח הנשק הגרעיני‏. איינשטיין חשש כי חוקרים אחרים שהיו אתו בברלין ונהפכו לנאצים, יתקדמו בחקר האנרגיה האטומית ובניסיון לבקע את האטום, ולכן הזהיר את הנשיא על כך. הנשיא רוזוולט השתכנע מהמכתב והחליט להחיש את ייצור פצצת האטום, ופרויקט מנהטן שפעל קודם לכן לחקר האטום קיבל מימון של כמיליארד דולרים לבניית הנשק החדש.
 לאחר החרבת הערים הירושימה ונגאסאקי היה איינשטיין מן הדוברים הראשיים שקראו להחרמת הנשק הגרעיני ואף הקים את "ועדת החירום של מדעני האטום" למטרה זו. כשנשאל באיזה כלי נשק ישתמשו לדעתו במלחמת העולם השלישית, השיב: "זאת אינני יודע, אולם ברור לי כי במלחמת העולם הרביעית ישוב האדם להילחם בכלי נשק העשויים מקלות ואבנים".

{בקשה לסיום; אני מחפש עיתון שיפרסם את הכתבות, אם באפשרותכם לעזור אנא פנו ל hvusvrfyapr@gmail.com{


מה דעתך על מה הם האטומים ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה