הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
התכשיטים_בהיסטווריה

התכשיטים בהיסטוריה


כאשר נתבונן בהיסטוריה נראה כי תמיד התקשטו נשים וגברים בתכשיטים, בתורה מוזכר הרבה פעמים תכשיטים בהיסטוריה, כמו התכשיטים שאליעזר עבד אברהם נתן לרבקה, וכן בחטא העגל מוזכר שהיהודים הורידו מעצמם את התכשיטים, וכו' התכשיטים הראשונים שנמצאו מתקופת הביניים היו תכשיטי זהב וכסף מפוארים אשר משובצים באבני חן יקרות , הן נמצאו בתוך קברי מלכים שבמצרים העתיקה.
 
 

תכשיטים כסמל
תכשיטים מלבד היופי שמתקשטים איתם שימשו גם לסמלים מאז ומתמיד, כיום ישנם אמונות וסגולות  באבנים יקרות שמביאות מזל, אהבה, פוריות, ברכה, וכדומה.  בעבר המצרים שילבו תכשיטים עם סמלים מיוחדים מתוך דתם .
בתורה ניתן למצוא בפסוקים רבים תיאור של בנות ישראל מתגנדרות בעדיים ובתכשיטים שונים ביניהם: צמידים, שרשראות, טבעות וכן תכשיטים שלא מוכרים כ"כ כיום כמו כומז, נזם, בתי נזר, ושהרונים.
בתורה ניתן למצוא סיפורים שונים על תכשיטים , לדוגמא: בספר ישעיהו מובאת רשימה של תכשיטים שונים ששימשו לנוי.
אך בנוסף בעבר התכשיט גם היה משמש לסמל של שליטה, תכשיטים שונים סימלו כל מיני הסכמים והחלטות בעבר, כמו הטבעות ששימשו כחותמת וכסמל שלטון .
בתורה מסופר על שפרעה מלך מצרים ענד את טבעתו ליוסף, כאשר הכריז עליו כשליט על ארץ מצרים. וכן המן קיבל את הטבעת מאחשוורוש ולאחר מכן מרדכי קיבלו. 
בעבר וגם כיום קיימת משמעות לכתר ושרביט של מלכים כחפצים המשמשים את מעמד המלוכה, בעבר ענדו מלכים טבעות חותם ובעזרתן הם יכלו לחתום על מסמכים חשובים. היוונים והרומאים השתמשו בלוחיות זהב רקועות בכדי ליצור כתרי נוי ענקיים וחגורות. וגם זה היה מסמל מעמד של יוקרה ושליטה.
ישנם תכשיטים הקשורים בדתות מסוימות ומשייכות את העונד בתכשיט לקבוצה אוו קהילה מסוימת , קחו לדוגמא את המגן דוד היהודי.
ישנם גם טבעות אשר נושאות איתן סמל של אוניברסיטה או מועדון שאליהן משתייכים העונדים.
טבעת הנישואים לרוב עשויה מזהב טהור הפכה לסמל בין- לאומי כמעט, להתקדשותם ולמחויבותם ההדדית של בני הזוג,  
סוג אחר של תכשיטים הוא הקמעות, כמו למשל: ח'מסה, שצורתה ככף יד או העין הכחולה.
העונדים אותם מאמינים כי הקמעות ישמרו עליהם מכל רע ויביאו להם מזל טוב.
תכשיטים כתכשיט
עם הזמן התכשיטים התפתחו והפכו להיות חלק מלבוש, בתקופת הרנסאנס רקמו לבגדים חרוזי פנינים ואבני חן, באזורים שונים בעולם נוצרו תכשיטים מסורתיים בסגנון שהיה קיים באזור, באפריקה למשל התכשיטים הנמכרים ביותר היו עשויים מחרוזים מחומרים טבעיים, כגון: זכוכית , שנהב, ענבר, צדפים, עצים ועצמות. בתקופות  קדומות היו חומרי- הגלם לתכשיטים בעיקר החומרים שמצא האדם בסביבתו: צדפים, עצמות, חלוקי- נחל, חוליות דגים, שנים של חיות וכדומה. באירופה נתגלו ענקי-צוואר מחומרים כאלה, ובא"י (במערת הכרמל, במערת- היונים שבגליל המערבי, ועוד)
הטכניקות ששימשו את עושי התכשיטים - "הצורפים" -  הגיעו לרמה גבוהה כבר בימים קדומים, ובעיקרן לא השתנו מאז, וטכניקות רבות עדיין בשימוש הצורפים כיום.


בימינו התכשיטים עשויים מחומרים רבים:
המעצבים בסגנונות העתיקים משתמשים בחומרים מסורתיים, ויש המפגינים אפנות וסגנונות חדשים לכן הם מייצרים מחומרים חדשניים כמו למשל פלסטיק, תכשיטים מעור וכדו.
עם הזמן הפכו התכשיטים יקרי הערך ביטוי והוכחה לעשרו הרב והמעמד של עונד התכשיט.
ישנם סוגים שונים של תכשיטים ואותם מקשרים אל מעמד העונד, למשל תכשיטים ה"מזויפים" כלומר כאלו שנקנו בדוכנים/ שוק שהם זולים יותר, או גולדפילד וכדו'
לעומת תכשיטים שקונים בחנות לתכשיט עם החתימה של הזהב או הכסף הטהור.
ולעומת כולם תכשיטים מעוצבים שהוזמנו ועוצבו במיוחד בשביל העונד שהזמין מראש ותכנן את צורת התכשיט, את צבעו, את הגודל שלו וכו'



 



מה דעתך על התכשיטים בהיסטוריה ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה