הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
זכרונות_אבא

תיעוד סיפורים מבית אבא


זה הזמן לשבת עם ההורים או עם סבא וסבתא, להקשיב לסיפורים שלהם ולתעד אותם למען הדורות הבאים.
תיעוד זכרונות מבית אבא
לפני כשנתיים אבי היקר עבר אירוע מוחי חמור שהותיר אותו חצי משותק וסיעודי. בתקופת השיקום, שנמשכה מספר חודשים, היה צריך למצוא דרכים להעסיק אותו ולעזור לו לשמור על רוח איתנה.
אחד הדברים שעשיתי היה להכין ספר זכרונות ובו סיפורים ואנקדוטות שסיפר אבי (פלוס סיפורי ילדות שכל אחד מחמשת אחיי הוסיף וכן זכרונות שאימי סיפרה).
בכל פעם שהייתי תורנית המשמרת עם אבי בבית החולים הגריאטרי, הייתי מבקשת מימנו להיזכר בדמות מסויימת מילדותו או באירוע / מקום מעניין. לשמחתי הוא שיתף פעולה ונהנה להיות במרכז תשומת הלב ועל אף שהתקשה בדיבור עקב השבץ, בכל זאת סיפר סיפורים רבים, מרתקים, דרמטיים ומלאי הומור. פעילות זו עזרה לו מאוד בשיקום, הן מבחינת המאמץ המנטלי שהיה עליו להשקיע ובכך לשקם את השפה שנפגעה, והן מבחינה רגשית.

בכל פעם שאבי נזכר בסיפור, הייתי מקליטה אותו באמצעות הטלפון הנייד (או על ידי מצלמת הוידיאו  או על ידי אפליקציה פשוטה של הקלטה). כך התאסף אוסף מכובד למדי של סיפורים. כשהתפנה לי מעט זמן, התיישבתי ליד המחשב והקלדתי את כל הסיפורים. הגענו לסיפורים על הסבא של הסבא שלו, על פגישת סבתו עם השאה הפרסי ועל מסע שערך בגיל 15 לוועידה של החלוץ בעיר שהייתה מרוחקת מאות קילומטרים מביתו, על היחסים הטובים עם הגויים בעיר הולדתו ועל האנטישמיות במקומות אחרים ועוד.
הוספתי את הזכרונות של אימי, אחיי וכמה מהדודים וסידרתי על פי סדר כרונולוגי (אפשר גם על פי נושאים). לכך הוספתי תמונות שלו ושל אימי מילדותם, החתונה שלהם, תמונות שלי ושל אחיי מילדותנו ומעוד אירועים חשובי בחיים. מצאתי באינטרנט כתבות על ארץ הולדתו ומפה של עיר הולדתו, לכך נוספו צילומי מסמכים כגון הדרכון עם החותמת של העלייה לארץ ועוד.
עיצבתי עמוד שער ותוכן עניינים ואת כל זה כרכתי בעלות של כמה שקלים . כשמלאו לאבי 80 הגשתי לו את ספר (או, יותר נכון, חוברת) הזכרונות והוא התרגש ושמח מאוד.
אם יש לכם הורים או סבא וסבתא מבוגרים (ובעצם, גם אם אינם כ"כ מבוגרים), שבו איתם, הקשיבו סיפורים שלהם ותעדו אותם למענם, למענכם ולמען הדורות הבאים.
בעוד כמה שנים , הדור של המהגרים שהגיעו לארץ מן  הגלויות השונות,  והדור של הצברים שגדלו כאן לפני קום המדינה ובשנותיה הראשונות, כבר לא יהיה איתנו ומי שלא ייקח על עצמו את מלאכת התיעוד עכשיו, עלול להרגיש שפיספס.  אז קדימה, תנו צלצול לאבא/אמא/סבא/סבתא ותגידו שאתם בדרך...


מה דעתך על תיעוד סיפורים מבית אבא ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כהורים, זכרונות, תיעוד, שורשים, שיקום