הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
חתול_ויקומים_מקבילים

איך חתול אחד, מהווה בסיס לתיאוריה של יקומים מקבילים?


אכן, פיזיקה קוונטית לא נשמע מושך במיוחד. אבל אני אספר לכם על ניסוי מחשבה, הוא נקרא כך כיוון שלא באמת אפשר לבצע אותו, שגרם לי להתאהב בנושא, למרות שאני לא מבינה כלום בפיזיקה עצמה. על הניסוי הזה מתבסס אחד העקרנות של יקומים מקבילים וקוראים לו, "החתול של שרדינגר".

קודם כול, ממש בקצרה על שרדינגר.

ארווין שרדינגר היה פיזיקאי אוסטרי שנולד בסוף המאה ה-19, והתפרסם בזכות תרומתו למכניקת הקוונטים. בין כול התרומות שלו בנושא הפיזיקה, אחד מהם היה ניסוי המחשבה "החתול של שרדינגר".

אז מה זה בעצם אומר?


שלב ראשון, בואו נדמיין שיש לנו קופסה אטומה, כי אני די בטוחה שזה לא מסוג הדברים שיש לכולם בבית לכול מקרה. שלב שני, שרדינגר משתמש באטום בודד של חומר רדיואקטיבי, אבל לנו יהיה קל יותר לדמיין בקבוק של רעל. שלב שלישי, שימו את הבקבוק בתוך הקופסה, אחר כך הוסיפו לשם חתול ותסגרו את הקופסה (תזכרו שהניסוי לא מתרחש באמת, ואני אוהבת חתולים).

עכשיו, יש לנו שתי אפשרויות, נכון? האחת, בקבוק הרעל נשבר והחתול מת. השנייה, הבקבוק נותר שלם והחתול נשאר חי. אבל כול עוד אנחנו לא יכולים לפתוח את הקופסה כדי לבדוק מה קרה באמת, אין לנו שום דרך לדעת איזו מבין האפשרויות היא הנכונה. נכון שאנחנו מתחילים לתהות לגבי שתי האפשרויות בו זמנית? אז זה בדיוק מה שאומר הניסוי. הבקבוק גם נשבר והחתול מת, ובו בזמן הבקבוק לא נשבר והחתול חי. 

זה נורא הקסים אותי, בעיקר כי זה אחד מהעקרונות עליהם מתבססת התיאוריה של יקומים מקבילים - שני דברים שקורים בו זמנית באותה הנקודה במרחב. זה יוצר פרדוקס, בגלל שלכאורה שני הדברים מבטלים אחד את השני (המון פיזיקאים אוהבים לסתור ולאשר את זה, אז בואו פשוט נשאיר את העניין להם), אך זה בדיוק מה שמאשר את תיאוריית העולמות המרובים.

איך?


אני לא אכנס איתכם למושגים בפיזיקה, בעיקר כשהרועה הגרמני שלי אומר לי הרבה יותר מפונקציית הגל, אבל התיאוריה עצמה היא פשוטה ביותר. בעיקרון, היקום פשוט מתפצל לפי מספר האפשרויות, כשבכול יקום מקביל שנוצר, מתרחשת אחת מהאפשרויות האלו. ביקום שלנו למשל, בקבוק הרעל נותר שלם והחתול חי ושמח. ביקום המקביל, למרבה הצער, הבקבוק נשבר והחתול מת. 

אם לחשוב על זה ככה, שכול אפשרות בכול מצב שהוא יוצרת עולם מקביל, מעניין כמה עולמות מקבילים אנחנו יצרנו מאז שחר האנושות? תמיד תהיתי אם אי שם, יש עולם שבו הדינוזאורים לא מתו. אמנם אז אני בדרך קבע מדמיינת איך אני יוצאת מהמערה שלי אחרי זריחת השמש, בדיוק בזמן לארוחת הבוקר של איזה טי-רקס רעב. יחד עם זאת, תנו לדמיון שלכם לקחת אתכם רחוק.
מי יודע מה נמצא שם מעבר ליקום המוכר לנו?






מה דעתך על איך חתול אחד, מהווה בסיס לתיאוריה של יקומים מקבילים? ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת yoos ב 09/09/2014 07:39 ( הפרופיל שלי ) לא הבנתי איך הניסוי מראה שהבקבוק גם נשבר וגם לאתגובה לתגובהבתגובה לyoos מאת אמרלד ב 26/08/2016 20:11 ( הפרופיל שלי ) הניסוי הספציפי הזה לא מראה את זה. הוא אנלוגיה לניסויים אחרים, שמתרחשים במימדים הרבה יותר קטנים. הניסוי הקלאסי הוא יריית פוטון אחד דרך אחד משני חורים באקראי, ובגלל שזה אקראי, "חצי פוטון" עובר דרך הראשון וה"חצי" השני עובר דרך השני, והוא מתאבך (תופעה שקורית לגלים) עם עצמו.