הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
ילדים_ושואה

איך לדבר עם ילדים על...השואה


השנה התחילו לדבר בגנים עם הילדים על השואה. מה לענות להם כשהם חוזרים הביתה עם שאלות. דיאלוג לדוגמא
השואה היא טרגדיה ענקית ובלתי נתפסת להסבר גם למבוגרים, על אחת כמה וכמה לילדים. יום השואה ויום הזכרון שמגיעים בסמיכות הם ימים מאד דרמתיים בנוכחותם. התקשורת עוטה ערשת רצינות, המוזיקה המלאנכולית, בתי העסק שעוצרים את פעילותם וכמובן הצפירה הרועמת. למרות שיש לנו תחושה שהקטנים יתקשו להבין את המאורעות הנוראים שבגינם קם היום הזה כדאי לזכור שכל מה שעוטפים אותו באווירת סוד וטאבו הוא קשה יותר. מבוגרים סבורים לא פעם, שילדים מתקשים לתפוס את נושא המוות אבל זה לא נכון. בסביבות גיל ארבע כהנושא מתגבש בתודעתם הם מתחילים לשאול שאלות. זה יקרה עוד הרבה פעמים במהלך חייהם הרכים ואנחנו מצידנו, צריכים להיות קשובים ורגישים למה שנשאל שכן בשאלותיו הילד מגדיר את  הגבולות של מה שהוא רוצה לדעת ומה שהוא מסוגל להכיל. כך שהמנעו מעודף אינפורמציה ותאורי זוועות. תהיו עניינים שדרו ביטחון בתשובותיכם ובסיום השיחה התעניינו מה הם מרגישים ביחס לנאמר- דרך מצויינת לאוורר רגשות.   בנושא כמו שואה  שהזוועות והמעשים בו בלתי נתפסים חשוב להבליט דמות חיובית, אחיזת הזדהות כמו הפרטיזנים או חסידי אומות עולם- נקודת אור לאנושיות.  
 
למה הרגו את היהודים, אם הם לא עשו כלום לאף אחד?
"זה נכון. הם לא עשו שום דבר כדי שיקרה להם מה שקרה. נכון שלפעמים קורה שכועסים עליך על דברים שלא עשית, ואתה מרגיש שזה לא צודק ואתה לא מבין למה כעסו עליך, גם היהודים לא עשו שום דבר כדי שיעשו להם את מה שעשו. היו לגרמנים כל מיני תירוצים אבל אין אף סיבה בעולם שיכולה להצדיק להרוג  אנשים." 
 
אם ירצו שוב להרוג אותנו כמו בשואה?
"היום יש לנו מדינת ישראל וצבא חזק שקוראים לו צה"ל. ואם מישהו ירצה להלחם בנו אנחנו כבר יודעים להגן ולשמור על עצמינו"
 
למה יש צפירה?
"צפירה ממושכת זה מנהג  שמסמל לכל האנשים במדינה שלנו לעצור לדקה כדי לזכור את כל האנשים שנפלו או נהרגו. בזמן שיש צפירה כל האנשים עומדים יחד באותו זמן כמו משפחה אחת גדולה וחושבים ונזכרים ומכבדים את הנופלים. כדאי שתדע שהצליל של הצפירה הוא חזק מאד, הוא צריך להגיע לכל האנשים במדינה".
 
ואם נורא בא לי לצחוק?
לפעמים כשאנחנו עצובים או במבוכה הצחוק עוזר לנו. זה קורה לפעמים. אני יודעת שאתה לא צוחק על החיילים, אבל צריך ללמוד להתאפק. כי כשזה קורה זה לא מכבד את האירוע."
 
למה יש מלחמה?
"כמו שאנשים לפעמים רבים ומתווכחים ולא מסכימים על דברים או רבים על משהו שכל אחד מהם מאד רוצה.. גם מדינות רבות ביניהן, כי האנשים שם רוצים דברים לעצמם. לפעמים הם רבים על אדמות, לפעמים על משאבים כמו מים ונפט. ובדיוק כמו ששני חברים רבים, תמיד יש מישהו שנפגע, גם כשמדינות רבות יש נפגעים.ויש מחיר למלחמה הזאת. אבל יש עוד דרכים לפתור סכסוכים כמו לדבר, כמו לנסות למצוא פתרון בדרך של שלום, כשכל אחד מוותר על משהו שזו דרך הרבה יותר נעימה,.
 
גם אני יכול למות בצבא?
"צה"ל שומר על החיילים שלו והוא נזהר מאד  בתפקידים ואימונים.  לפעמים קורות תאונות מצערות ומישהו נהרג אבל כמעט כל החיילים בריאים ושומרים על עצמם. אנחנו סומכים על צהל ששומר על חיילים ועל החיילים שישמרו על עצמם כמו שאתה שומר על עצמך למשל כשאתה יודע שזה מסוכן לרוץ לכביש..".
 
"עכשיו בוא תספר לי איך אתה מרגיש עם מה שדיברנו"  

אווררו רגשות, דברו על תחושות ונסו להבליט דמות חיובית או סיפור גבורה אחד להזדהות.
 
 
 


מה דעתך על איך לדבר עם ילדים על...השואה ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת סטודנטירושלמי ב 14/09/2014 00:22 ( הפרופיל שלי ) אמא לאנגליה ורוסיה לא היה צבא? היה להם. וגם לצרפת ופולין? כן. אז אמא איך הרגו כל כך הרבה רוסים ועוד אנשים? כי הצבא של גרמניה היה חזק מאוד. אז אמא הוא היה גם יותר חזק מצהל? כן חמודי הרבה יותר. אז אמא אם הצל היה נלחם בנאצים אז ניו מתים כל החיילים? כן כנראה שכן. ואז הם ההיו כובשים את ארץ ישראל? כן. ואז היה אושביץ גם בתל אביב וירושלים? כן חמודי בטח שכן אז אמא אז איך השואה לא קרתה גם פה בארץ? אה.... לא יודעת... איך שהוא הם הפה עצרו ממש לפני הגבול..... אמא איפה אלוקים היה בשואה? איפה שהוא תמיד ולמה הוא שתק? אהההה לא יודעת אולי הוא פשוט אמר מראש שזה מה שיקרה תגובה לתגובה

ידוע כאיך לדבר עם ילדים על, מה לעשות כשילד, שאלות קשות, ילדים שואלים, מה לעשות כשילד, פחדים בגלל השואה, אסור להגיד לילשים, מותר להגיד לילדים