הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
ישיבה_תיכונית_ממד

חוק חינוך חינם לכולם, האומנם?


במדינת ישראל קיים חוק חינוך חובה חינם, ואכן רוב התלמידים במדינה נהנים מיישום חוק זה, אך יש קבוצת אוכלוסייה קטנה, בחברה היהודית, שרוב בניה לא יכולים ליהנות מהמסגרות הממלכתיות שהחוק אמור להעמיד לרשותן
במדינת ישראל קיים חינוך חובה חינם החל מגיל 3 ועד לכיתה י"ב.  כל תלמידי ישראל זכאים במסגרת זו, ללמוד בגני הילדים ובבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים דתיים.  כל תלמידי ישראל?  טוב, כמעט...

כאשר מדובר בבתי הספר הממלכתיים, הילדים לומדים בבית הספר היסודי (בדרך כלל עד כיתה ו'), משם התלמידים עוברים לחטיבות ביניים ולבתי ספר תיכוניים עד השלמת הבגרויות.  באופן עקרוני, כמתחייב על פי החוק, הלימודים מסובסדים על ידי המדינה והרשות המקומית.  על מנת להעניק לילדים תכנים מעבר ל'סל הבסיסי' נדרשים ההורים לשלם סכום לא גבוה העומד על כ- 800 ש"ח לשנה.

בבתי הספר הממלכתיים דתיים, המצב שונה.  עד כיתה ו', פועלים ברחבי הארץ בתי ספר של החמ"ד (חינוך ממלכתי דתי).  בסוף כיתה ו', בנות בוגרות בתי הספר היסודיים של החמ"ד יכולות להמשיך באולפנות העירוניות.  פעמים רבות יש להוריהן האפשרות להחליט האם לשלוח את הבת לאולפנה פרטית (בעלות של כ- 1000 ש"ח בחודש) או לאולפנה עירונית (בעלות של כ- 4000 ש"ח בשנה).  גם בבתי הספר היסודיים של החמ"ד יש תשלומי הורים, גבוהים במעט מהמקובל בבתי הספר הממלכתיים, ונעים סביב ה- 1100 ש"ח לשנה.

אצל בנים, בוגרי החמ"ד היסודי, בהרבה מקומות בארץ, אין כלל אופציה לבית ספר ממ"ד על יסודי, וההורים נאלצים לשלוח לישיבות תיכוניות פרטיות.  עלות שכר הלימוד במוסדות הללו עשוייה להגיע לעיתים ל- 1000 ואף ל- 1500 ש"ח, שההורים נאלצים לשלם על בסיס חודשי, מכיתה ז' ועד לכיתה י"ב.  המשמעות היא, שכדי שהילד יסיים תעודת בגרות, הוריו צריכים לשלם עבור שנות לימודיו בבית הספר העל-יסודי, בין 60,000 ל- 90,000 ש"ח, על השכלה, ששאר הילדים במדינה (תלמידי החינוך הממלכתי ובנות החינוך הממלכתי דתי) זכאים לקבל ע"ח המדינה ובהשתתפות עצמית נמוכה.

האפלייה הזו, שמקורה בחטא קדום של בני הציונות הדתית, שהמסגרות שהמדינה מציעה 'אינן דתיות מספיק' ושכדאי שהתלמידים ישארו כמה שפחות בבית כי הוריהם 'אינם דתיים מספיק' (רוב המוסדות הללו היו בעבר פנימייתיים), נמשכת כבר שנים רבות.

בתקופה האחרונה נשמעים יותר ויותר קולות, גם בחברה הדתית, להקמת ישיבות תיכוניות עירוניות \ בתי ספר תיכוניים עירוניים לבנים, ע"מ להפסיק עם האפלייה ולהקל על המשפחות הכורעות תחת נטל כלכלי והבנים הכורעים תחת נטל לימודי רב.  בינתיים, נבחרי הציבור המתיימרים לייצג את הציונות הדתית חוששים להתעמת עם העסקנים העומדים בראש המוסדות הפרטיים, והקמת מוסדות ממלכתיים תפגע בהכנסותיהם משכר הלימוד הגבוה (בנוסף לתקצוב הממשלתי שאותם מוסדות מקבלים).

ברמה האישית, אני מאמין שהלחץ הציבורי הגובר יעלה פרי, וגם בני הציונות הדתית יזכו לשיוויון זכויות מלא בתחום החינוך, זו רק שאלה של זמן.  עד אז נמשיך לשלם, והרבה.
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על חוק חינוך חינם לכולם, האומנם? ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כישיבה תיכונית עירונית
נכתב ע"י ash5737
בתאריך: 01/10/2017
אלון שני בן 47

5 מאמרים | 9983 כניסות
מאמר זה נקרא 2883 פעמים 0 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
דירוג המאמר
58%
 השארת תֶּשֶׁר לash5737
אהבתם את הכתבה? ניתן לשלוח טיפ דרך ה- PAYPAL.
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!