הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
כושר_גופני_והצלחה_בחיים

כושר גופני והצלחה בחיים


כולנו רוצים לחוות הצלחות ולהגיע להישגים במגוון תחומי החיים: עסקים, ירידה במשקל, זוגיות וקידום בעבודה. הדרך להצלחה במילת מפתח אחת, היא: התמדה. אז מה הקשר בין כושר גופני, יכולת ההתמדה וחווית הצלחה?
כולנו רוצים לחוות הצלחות ולהגיע להישגים, בחיינו האישיים והמקצועיים.
בשנים האחרונות, מצליחנים מפורסמים רבים המומחים בתחומים שונים, מציעים לנו בהרצאות ובספרים, הדרכה ויעוץ להצלחה במגוון תחומי החיים: עסקים, ירידה במשקל, זוגיות וקידום בעבודה. לדברי כל המומחים, הדרך להצלחה במילת מפתח אחת, היא: התמדה

ההצלחה טמונה בהתמדה. יכולת התמדה היא מידת המסוגלות והמחויבות של אדם לבצע משימה עד תומה, בכל תחום ביצועי שנדרש מאתנו. יכולת ההתמדה מאפשרת להמשיך לנקוט בפעולות לאורך זמן תוך השקעת מאמץ, מרגע הצבת המטרה ועד להשגתה. ההתמדה היא יכולת נלמדת-נרכשת והיא מתפתחת כבר בילדות, תוך תהליכי הבניה ולמידה. 

בפיזיקה, "עיקרון ההתמדה" או "עיקרון האינרציה" קובע שכל גוף נוטה להישאר במצב בו הוא נמצא: אם במנוחה – ישאף להישאר במקומו, אם בתנועה – ישאף לשמור על אותה המהירות, הגודל והכיוון. זוהי למעשה תמצית העיקרון, כפי שנוסח על-ידי גלילאו גליליי. עיקרון זה ניתן להוכחה לא רק בפיזיקה, אלא גם בחיים. 

אז מה הקשר בין כושר גופני, יכולת ההתמדה וחווית הצלחה? ככל שנרבה יותר לעסוק בכושר גופני באופן של אימון סדיר ומתמשך, כך יכולת ההתמדה שלנו תלך ותגבר.
בהגדרה, אימון לכושר גופני הוא רצף של פעילויות גופניות שנעשות באופן מכוון על-ידנו לצורך מטרות שונות, כמו שמירה על הבריאות, שיפור היכולות או חיטוב הגוף לשיפור המראה החיצוני. 
במקרים בהם אנשים המתאמנים סדיר, עושים זאת במטרה להשיג שיפור בכושרם הגופני, זוהי פעילות גופנית שבה ההישג הוא המטרה. המטרה עוזרת לקדם את יכולת ההתמדה במתאמן, היא נותנת לו כיוון כיצד צריך לפעול בכדי לממשה ומחדירה בו מוטיבציה שדוחפת אותו לעבר המטרה. מוטיבציה היא חיונית להתחלה, אבל ההצלחה עצמה מגיעה רק הודות להתמדה - הנכונות לעבוד קשה ולהתאמץ, כוח רצון ונחישות להמשיך ולא לוותר ולהיכנע גם ברגעי כישלון. להמשיך כל הדרך עד להשגת המטרה, זוהי התמדה. 
יכולת התמדה היא מיומנות - כישור נלמדת, שניתן לפתחה. היא נמנית כאחת מבין מאפייני האישיות של האדם והיא מרכיב עיקרי ברווחה הנפשית שלו משום שהיא מסייעת להתמודד במיטביות במצבי קושי, אתגר ומצוקה. מחקרים רבים שנעשו בעשורים האחרונים, הוכיחו שהפעילות הגופנית הנעשית במסגרת האימון לכושר הגופני, יעילה ככל טיפול פסיכולוגי אחר להתערבות התנהגותית לשינוי דפוסי התנהגות ומאפייני אישיות.


איך זה עובד? תיאורטית, יש קשר הדדי משמעותי שמתקיים בין הגוף, המוח והנפש. כמו בכל מערכת יחסים, גם פה יש לנו שני צדדים. הצד הראשון הוא פיזי, הצד השני הוא פסיכולוגי-נפשי.  בבחינת הלכה למעשה, את ההשפעות החיוביות הפיזיות של אימון הכושר הגופני הסדיר והמתמשך עלינו כמתאמנים, ניתן לראות בביטויים רבים: שרירי הגוף מתחזקים וכך גם מערכת הדם, הנשימה והלב, ישנה ירידה במשקל ויכולת שימור משקל תקין לאורך זמן. למוח יש תפקיד מתווך חשוב בין השינויים הפיזיולוגים הפנימיים שמתקיימים במערכות השונות של גופנו בעת ביצוע הפעילות הגופנית, לשינויים הפסיכולוגים בנפשנו, המתבטאים באופן גלוי בהתנהגות שלנו ודרכי התנהלותנו. המוח כמתווך תהליכי שינוי מותאמים בין המצב הפיזי לנפשי, עושה זאת על-ידי שחרור הורמונים שונים ממערכת העצבים שאחראים בחלקם על יצור תחושה מיטבית במצב הרוח וההרגשה הכללית. כך למעשה משתפרת גם בריאותנו הנפשית. בהיבט הפסיכולוגי-נפשי, ההנאה מהפעילות הגופנית והסיפוק מתוצאותיה, מחדירה בנו מוטיבציה להתמדה בביצועים, ולשיפור היכולות הגופניות. בדרכים של למידה והתניה, נעשית אצלנו המתאמנים באופן לא מודע השלכה על חשיבות התמדה להצלחה והישגים בתחומי ביצוע אחרים מעבר לביצועים הגופניים. 

לסיכום, לאימון הכושר הגופני יש השפעה חיובית בלימוד ופיתוח של התמדה. התרגול החוזר ונשנה, ההתמסרות, הסבלנות והסיבולת שאליהם נדרש המתאמן, מפתחים בו את ההתמדה, אשר הופכת אותו למעין ספורטאי רגשי ומנטלי בשאר היבטי החיים. יכולת ההתמדה היא כישור חיים המקדם הצלחה ומביא להישגים, בכל התחומים. בימים בהם אחוזי רייטינג טלוויזיוניים מולידים כוכבים ותוכניות ראליטי הופכות אלמונים לסלבריטאים ברגע, תקשורת ההמונים המודרנית מוכרת לנו את האשליה שהצלחה זה רק עניין של מזל. אנשים רבים רואים עצמם כפחות מצליחנים לעומת אחרים, התסכול גורם להם לדרוך במקום למשך ימים, שבועות, חודשים ואפילו שנים. בניגוד לאחיזת העיניים של הצלחת האינסטנט כפי שהיא מוצגת לעיננו בתקשורת, החיים הם לא סיפור סינדרלה. הישגים והצלחות הם פרי יכולת ההתמדה. מדענים, מדינאים, מחזאים ומלחינים, אנשי עסקים וספורטאים-דגולים וגדולים, לא נולדו כך. הם נעשו כאלה הודות להתמדתם. 
 


מה דעתך על כושר גופני והצלחה בחיים ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה