הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
לחץ_על_פי_פרחי_באך_ובגישה_יהודית

לחץ על פי פרחי באך ובגישה יהודית


ב"ה במאמר נבחן מה גורם לאדם להיכנס ללחץ וכיצד ניתן להיתמודד עם לחץ בעולם המורכב המודרני ..
ב"ה

 
לחץ על פי פרחי באך ובגישה יהודית
 
 
1. מה זה פרחי באך ואיך עוזר לטפל בלחץ? פרחי באך היא שיטת ריפוי גוף - נפש מתחום הנטרופטיה וממשפחת טכניקות הריפוי שנקראים רפואה משלימה או 'שלמה' למרות שאני אוהב יותר את המילה שלמה, כיוון שהיא מדויקת יותר. ההבנה שעומדת מאחורי שיטות הריפוי ברפואה המשלימה בכלל ובפרחי באך בפרט היא כי לכל בעיה, מחלה או חוסר מסוים עומד מאחוריו חוסר איזון רגשי, וברמת הבנה עמוקה יותר 'חוסר איזון רוחני' או 'חלל רוחני'. זאת הסיבה שמחלה נקראת כך מלשון 'חלל' חוסר או נתק רוחני כלשהו, וכמו כן מלשון 'חמלה' רחמי שמיים שמעונינים להעיר את האדם. כמו נורית אזהרה שיתעורר וישוב לדרכו שעבור יהודי היא כמובן דרך התורה והמצוות, תורה מלשון הוראה דרך והוראה כיצד להלך בחיים. רציתי להדגיש שרפואה משלימה מחברת בין שני דברים הפוכים כביכול גוף (חומר, גשמיות) - לנפש (רוח מצב רוח וכו'). שמצב רוח כלשהו משפיע על הנפש. לכן פגישת טיפול ברפואה משלימה דורשת הכרות מעמיקה עם המטופל על מנת לנסות לזהות את המקומות בהם יש חוסר איזון רגשי/רוחני על מנת לנסות לאזנם בכלים שונים, שבמקרה שלנו זה פרחי בר, שמופקים בשיטה הומאופטית, כלומר משתמשים בתכונה המופלאה של המים על מנת "לכלוא" את אנרגיית הפרח ובדילול עד לרמה שאין מציאות של חומר בתמיסה רק זכרון או חותם אנרגתי של הפרח שבאורח פלא מעצים את יכולת הריפוי של הפרח ומגלה  השיטה, אדוארד באך שהיה רופא אנגלי והומופאט, גילה שפרחים מסוימים מתאימים לבעיות רגשיות מסוימות כמו לחץ, בטחון עצמי, כעס, דימוי עצמי, רגישות יתר, חרדות ופחדים ועוד...
 
 
 
.2. מה ההגדרה של לחץ??
 לחץ באנגלית סטרסס הוא מונח מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה המציין תחושת מצוקה הנובעת מפגיעה במצב האיזון של האדם, כתוצאה מגירוי חיצוני מוחשי ופיזי או פסיכולוגי. במצב זה עשוי להיווצר קושי בהתמודדות עם גורם הדחק וחוסר הסתגלות התנהגותי, פסיכולוגי (כגון תחושת פחד וחרדה) או פיזיולוגי (כגון פגיעה במערכת העיכול, לחץ דם גבוה ודיכוי המערכת החיסונית)). הגירוי היוצר את הדחק עשוי להתקיים במציאות או אף רק בתודעתו או במחשבתו של אדם, והוא נתפס כמסכן או כמאיים על השלמות הפיזית או הנפשית שלו, ישירות או בעקיפין, דרך איום או סיכון של משאבים ואינטרסים.

"וְאֶת לַחֶצֵנוּ - זֶה הַדְּחַק, כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר: וְגַם רָאִיתִי אֶת הַלַּחַץ, אֲשֶׁר מִצְרַים לֹחֲצִים אֹתָם". הגדה של פסח

 
 
3. לחץ בראי החסידות ברובד הפסיכולוגי נפשי
אחרי שהבנו מה זה לחץ בהגדרה הפשוטה שלה, נבחן את העיניין בגישה היהודית, בראיה חסידית.
אז מה גורם לאדם להיות בלחץ?
הרי כשאדם פועל מול אתגרי העולם, שהיום הולכים ונעשים מורכבים יותר, מתוך מנוחה האפקטיביות והבהירות של ההיתמודדות גבוהה. וככל שההתמודדות או הפעולה בעולם מלווה בלחץ ומתח ברמות כאלה או אחרות, האפקטיביות והבהירות יורדת עד למצב קיצוני של שיתוק. כלומר הלחץ הוביל עד למצב של חוסר פעולה מוחלט ולעיתים אף לתגובות גופניות קיצוניות של קוצר נשימה, בעיות עיכול, התקבצות שרירים ועוד.
לפי מה שאנו מבינים בשכל פעולה מתוך מנוחה אפקטיבית יותר. אז למה בכל זאת מופיע הלחץ? מה שגורם ללחץ להופיע בצורה לא פרופורציונלית הינו פחד או איום כלשהו, שכן לחץ או מתח מתון, הינה תחושה רצויה להניע את האדם לפעול בעולם.
בעצם לחץ או מתח זו ביטוי פיסי ורגשי לפחד או איום לא מאוזן (דברנו בהרצאה הקודמת שפחד זה אותיות דחף, יש נקודה חיובית מאוד גם בתוך הפחד), בעצם כאשר האדם מבוהל או מפוחד(כתוצאה מאיום אמיתי או אבחון מוטעה של עניין מסויים כאיום בגלל אמונות או דעות של האדם ), הלחץ הוא גורם לאדם לפעול בחוסר בהירות ואפקטיביות בגלל האיום.
בחסידות יש מושג שנקרא "מוח שליט על הלב". האדם כבחיר הנבראים יש ביכולתו לשלוט על הרגש באמצעות הבנה שכלית מאוזנת, כאשר קיימות באדם, או בחברה בה הוא חי, תפיסות מוטעות בנוגע ללחץ או איום כלשהו, תתקבל אצל האדם תגובה לא פרופורציונלית לאתגרי החיים. לדוגמא יש תפיסה חברתית שגויה לחלוטין שהתנהגות לחוצה או לחץ מזרזת תהליכים. מה שבפועל האמת היא הפוכה. עבודה או כל פעולה תחת לחץ לא סביר יגרום לשחיקה, עייפות ולבסוף איטיות בתהליך.

 
4. כיצד מטפלים בלחץ?
כעזרה ראשונה: טכניקות של נשימה, בילוי בחיק הטבע, עיסוי ונופש יכול מאוד לעזור. אך על מנת לטפל בסיבות שהובילו להופעת הלחץ יש לשנות תפיסות והבנות לגבי התמודדות עם אתגרים.
יש להבין בשכל שלחץ כדי לזרז תהליך הינו שגוי, התפיסה השכלית המאוזנת זה זריזות. מה זה זריזות? מיקוד כל הכוחות וההתלהבות להשגת מטרה ללא מעורבות רגשית המובילה לבהלה ולתחושת איום לא סבירה כלומר שימוש בכוח השכלי של  האדם לשלוט בסיטואציה בכוח השכל.
בדברי הבעל שם טוב מוציאים אנו ביטוי שנקרא "זריזות במתינות", כביכול הם מושגים הפוכים. כמו הסברנו ישנו המושג "מוח שליט על הלב". השכל הוא הגיוני, קר, מחושב; הלב הוא רגשי, חם. לחץ זה פעולה של רגש מבוהל, זאת אומרת, מצב לא מאוזן בו הרגש שמושפע מאיום שולט על השכל. הבעל שם טוב מסביר שהזריזות צריכה להיות במתינות, כלומר, גשר בין הרגש והשכל וכך במקום בהלה נוצרת שאיפה המביאה למיקוד או זריזות. כלומר כאשר מוח שליט על הלב יצליח לנתב את הסיטואציה לתגובה של שאיפה וזריזות להשגת המטרה ולא בהלה והתנהלות לא בהירה ,מבולבלת ולעיתים בסופו של דבר איטית ואף נעצרת לחלוטין.
סיבה נוספת ללחץ היא ריבוי משימות על זמן מצומצם. מה שמכונה בחסידות ובקבלה  "אורות מרובים בכלים מועטים". ניסיון לבצע מספר פעולות רב בזמן מועט יחסית למספר הפעולות. הפיתרון לכך ברור, הפחתת עומס המשימות ותכנון טוב.
 
5. הפחד ברובד הרוחני
ה בורא את העולם בתבנית של 10 ערוצי שפע המכונים ספירות בגלל שהאדם נברא בצלם בוראו גם נפשו מורכבות מ10 כוחות המקבילות ל10 הכוחות האלוקיים .
אנחנו לא נרחיב יותר מידי בנושא כי בשביל זה צריכים עוד כמה הרצאות בנפרד להסביר מה משמעות הספירות וכדומה אבל בגדול חשוב לציין שכוחות אלו מתחלקים לשלושה קבוצות קיו ימין , שמאל, אמצא אנו נדבר פה על קו ימין ושמאל .
קו ימין הוא מבטא אהבה, קירוב, חסד, התפשטות.
קו שמאל מבטא יראה, ריחוק, גבורה, צמצום.
לחץ כמובן היא נמצאת בקו השמאל....
אין קיום בלי שתי הקווים. כלומר אי אפשר לעבוד את ה' בלי אהבה ובלי יראה, צריכים את שתיהם בשביל שעבודתנו תהיה שלמה.
כמו שאמרנו לחץ נובע מאיום כלשהו פחד לא מאוזן שיוצא מפרופורציה ספירה הקשורה לפחד הנה גבורה שמסמלת צמצום , דין ,חוסר כאשר הפחד הנו פחד מאוזן יש יראה מה' אך כאשר הפחד אצל האדם לא מאוזן והנו ירא מאדם כל אתגר שיופיע בחייו יתורגם לאיום ולתופעות פיזיות של לחץ.
 
7. תמציות של פרחי באך התומכות במצבים או טיפוסים של לחץ.
 
SOS הרסקיו המפורסם.. שילוב של 5 תמציות לטיפול במצבים קיצוניים הדורשים טיפול מיידי... ביניהם לחץ. Impatiens, clematis, rock rose, cherry plum, star of betlechem.
לדוגמא SOS + CRAB APPLE טיפול מצויין שיעזור בבעיות עור.
 
IMPATIENS התמצית הדגל בטיפול בלחץ ומתח, היא הVALIUM  של פרחי באך.
מתאימה גם לטיפוסים שהם חסרי סבלנות, שהם בלחץ מתמיד או פועלים מהר מידי.
 
ROCK ROSE תטפל בפאניקה, כמו שאמרנו שמאחורי לחץ יושב איום, התמצית הזאת תהיה מאוד אפקטיבית במקרה הזה.
VERVAIN היא תטפל בלחץ שנובע מנוקשות, אלה אנשים שאין להם סבלנות וסובלנות לדעות אחרות. מנסים לשכנע בהתלהבות מצדקת דרכם. ההקשנות הזאת תוביל לבעיות של עייפות, מתח, עיכול, נשימה.
 
OAK  התמצית מפרקת עומס שגורם ללחץ
 
 
 
נעשה שימוש בין היתר במידע מספריו של הרב יצחק גינזבורג שליטא "להפוך את החושך לאור" ו"הנפש", חומר מקצועי על פרחי באך ועוד...
 


מה דעתך על לחץ על פי פרחי באך ובגישה יהודית ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כפרחי באך, לחץ,יהדות, רוחניות , מןדעות עצמית