הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
מדוע_צמחונות

מדוע טבעונות?


צמחונות היא דרך חיים מומלצת מבחינות רבות. למעשה השאלה היא לא מדוע להיות צמחוני אלא למה לא לעשות זאת באופן מיידי?
בעולם המודרני, כשאנו מוקפים בכל כך הרבה מזון מגוון ובמיוחד באיזור  המזרח התיכון משופע השמש  שבו פירות וירקות  טריים ומגוונים, זה  כלל לא קשה לעבור לטבעונות. בוודאי שאם מדובר על אסקימואי החי בערבות השלג בקור של מינוס עשרים מעלות - לא יעלה על דעתו להפסיק לאכול בשר שכן הוא פשוט יגווע ברעב..אולם מצבנו יכול לאפשר לנו בקלות לשלב מאכלים המכילים את כל אבות המזון באופן מייטבי. הרעיון הוא לשלב בין מאכלים המכילים דגנים לבין מאכלים המכילים קטניות. ראוי גם לציין שכמעט לכל עם יש את הגרסא הזו למאכלים עממים, זולים משביעים ומזינים והעיקר טעימים: אצלנו למשל שולט הפלאפל שהוא למעשה שילוב של דגנים (הפיתה עשויה מחיטה) וקטניות ( הפלפל עשוי חומוס או פול) הטחינה רק מוסיפה ערך תזונתי שכן היא מכילה הרבה סידן וברזל. לא נשכח את החמין (טשולנט) שנמצא כמעט בכל עדה יהודית - שגם הוא מכיל שילובים שונים של קיטניות (שעועית, חומוס) ודגנים (גריסים) . גם מרק שעועית תימני עם פיתה.  בדרום מזרח אסיה אילו הן הנודלס (איטריות אורז או חיטה) המוקפצות עם טופו (עשוי מסויה)  או טורטיה (קמח תירס) עם ממרח שעועית כמו במטבח המקסיקני. אורז ושעועית  במטבח הברזילאי. מג'דרה שמורכבת מעדשים ואורז. או טאלי במטבח ההודי - פלטה של תבשילים  המבוססים על קטניות שעברו בישול ארוך עם אורז ופיתה הנקראת צ'אפטי מחיטה מלאה. יש עוד דוגמאות רבות אך העיקרון ברור - אילו הם תבשילים קלים להכנה בריאים וטעימים. . כך שכדי להיות טבעוני לא צריך לשנות באופן מהותי את הרגלי האכילה, ולא צריך לאכול רק תוספות.  להיפך, המזון הטבעוני הינו זמין, מוכר, פשוט להכנה וטעים. ניתן להתחיל מיום בשבוע (שני טבעוני) ובהדרגה לעבור לעוד יום ועוד יום  - ישנם כאלה שהתהליך יהיה קצר יותר וההסתגלות תהיה קלה וישנם כאלו שלא   - עדיף ללכת לאט ולבצע את התהליך בהדרגה.
אולם נשאלת השאלה מדוע בכלל להיות טבעוני? לכך יש כמה נימוקים, אביא את אילו המשכנעים ביותר לדעתי:

* טבעונותהיא תזונה חסכונית לצרכן: מזון צמחוני פשוט עולה פחות כסף. אם תחשבו כמה כסף אתם חוסכים במשך שנה של טבעונות אולי תעלה המוטיבציה שלכם. פשוט הרבה יותר זול לקנות שעועית מבשר.
*טבעונות היא תזונה חסכונית לכדור הארץ: נדרשים פחות מים, ואדמה כדי לייצר מזון טבעוני מאשר לייצר בשר ביצים או חלב ..כך גם תהיה יכולת לייצר יותר מזון ליותר אנשים .
* איכות הסביבה - התזונה הטבעונית גם פחות מזהמת את כדור הארץ בתהליך יצורה  משום שתעשיית הבשר והמוצרים מהחי מזהמת את מקורות המים  את האדמה ואת האויר  בהפרשות של החיות ובגאזים שהן פולטות.
* נימוק ביולוגי - האדם אמנם אוכל כל כיום אך אם נתבסס על ההנחה שמוצאו מהקוף והוא הכי דומה לקופי אדם (שימפנזים) הרי שהאחרונים מוצאים את רוב תזונתם ממזון צמחי ורק חלק קטן ממנה מגיע מאכילה מזדמנת של בעלי חיים קטנים. לפי הגיון זה רוב מזונו של האדם צריך להגיע מהצומח. גם מבנה שיניו של האדם דומה יותר לזה של חיות צמחוניות (טחינה ולא קריעה של בשר). אחרת היינו נראים כמו דרקולה - עם ניבים חדים.
* נימוק מוסרי - יצור הבשרהביצים והחלב הומני ככל שיהיה מערב  סבל של החיה: העולם המודרני החיות למעשה נבראות כדי להשחט או להחלב  וומבלות את כל חייהן מרגע הלידה ועד רגע שחיטתן במכלאות, הרחק מהטבע.  גם השחיטה עצמה  לרוב לא נעשית באופן שלא גורם לחיה סבל. ושוב נשאלת השאלה -  עד כמה אפשר להתעלם מכל הסבל הזה ולראות בחתיכת הבשר שעל הצלחת מזון ותו לא?
* נימוק האהוב עלי במיוחד - הרבה אנשים מגדירים עצמם כאוהבי חיות ומגדלים בהנאה חיית מחמד כגון כלב או חתול אליו הם מתייחסים באהבה רבה ודואגים לכל מחסורו. מדוע אין זה מפריע להם לאכול בהנאה בשר של חיה אחרת - תרנגולת או פרה? הרי זה עניין תרבותי בלבד: הינדים לא יעלו על הדעת לאכול את בשרה של פרה כפי שאנו עושים והרבה סינים יאכלו בהנאה את בשרו של כלב השעשועים של האדם המערבי . לדעתי יש להתייחס לכל החיות באותה דרך ואין להעדיף חיה אחת ולאכול את האחרת. זה פשוט לא הגיוני!
* יש מחקרים המוכיחים כי טבעונות היא  דרך חיים בריאה יותר. לחץ הדם והכולסטרול של טבעוניים לרוב נמוך יותר. נצפו גם פחות מקרים של סרטן במערכת העיכול. יש ספורטאים רבים שהם טבעוניים  ונהנים מבריאות מצויינת כך שהקשר בין כוח לבשר - מזמן הוכח כלא נכון. הוכח שאדם יכול לקבל את כל הדרוש לו ממזון  ללא בשרו ללא מוצרים מהחי (טבעונות).
לטעמי, הכלל החשוב הוא: עשה מה שטוב לך, אם אתה חפץ לבצע את כל התהליך בבת אחת - עשה זאת ואם אתה מעדיף לפעול בהדרגה - זה גם בסדר. החשוב הוא המודעות שאפשר  (וגם כדאי) אחרת.


מה דעתך על מדוע טבעונות? ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כצמחונות, מדוע כדאי להיות צמחוני, בעד צמחונות, מהי צמחונות