הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
מה_לקחת_איתך_באמת

מה בדיוק לקחת איתך לטיול (אמיתי) בדרום ומרכז אמריקה...


"פחות תרמילאים מפונקים, יותר טיילים אמיתיים..."
הי...
המדריך לטרמפיסט בגלקסיה דורש מן הטרמפיסט העתידי דרישה אחת עיקרית. קח מגבת! 
ואכן אין ספק שהמגבת שלי כבר הייתה שמיכה, ציפית, שק כביסה, מפת שולחן, מפת פיקניק, סדין, כלי נשק, קילה נגד יתושים, תיק צד ועוד, ועוד... אבל ואלי בזכות זאת, אחרי כמעט שמונה חודשים של טיול (שלא עומד להיגמר בקרוב), החלטתי לשתף את עולם הטיילים (האמיתיים) ברשימה של ציוד (וכמה עצות יעילות) שיעזרו למתכנן או למטייל ויהפכו את חווית ההתקוננות וכן את חווית הטיול עצמו לקלה, נוחה ונכונה יותר!

תחילה עלינו להגדיר מהו טיל "אמיתי" בעיני:
לא אחת נתקלתי במלחמת החורמה שמנהלים המטיילים השונים במזוודה שלהם, לא אחת שמעתי את נהגי המוניות המיוזעים מקללים את בעלת המזוודה שנראתה כאילו עומדת להיתפרץ בכל רגע, לא אחת הפכתי לחמור מסע העוזר בעל כורחו לתרמילאי או תרמילאית שלא תכננו, ארזו והצטיידו נכון.
חוויות אלו היו בין הגורמים אשר גרמו לי להבין (יחסית מהר מאוד) כיצד נכון להצטייד, לארוז ולהתנהל עם ואת הציוד הנצרך לטיול גדול במרכז ו/או דרום אמריקה.
בכתבה זו אנסה לציין גם מספר טעויות נפוצות שתרמילאים רבים עושים אשר מעקבים ומסרבלים את התנהלותם.
כמו כן חשוב להבהיר שכתבה זו מיועדת בעיקר למטיילים האמיתיים. מה הם מטיילים אמיתיים?! מטיילים אמיתיים הם אלה אשר עוד בטרם שיצאו לדרך יודעים שברצונם לחוות טיול אוטנטי, קרוב ולא רגיל. מטיילים אמיתיים הם אלה המתכוונים להימנע ככל האפשר מאטרקציות תיירים שחוקות וממלונות יוקרה אששר מנסים למכור לו חוויה שלא לו, מטיילים אמיתיים הם אלה המוכנים: לתפוס טרמפים, לטעום, להריח, להריח, לחוש ולראות באמת את דרכם בעולם הזה ולא ללכת שולל אחר תחשות, טעמים ומראות אשר הוכנו מראש במיוחד בשבילים ואותם חולקים גם עשרות אחרים, מטיילים אמיתיים הם אלה המוכנים: לחוות סערה בים סוער, שיחה אישית נוקבת וקולנית עם עצמם, תקופה לא קצרה בלי מקלחת, אשר מסוגלים להתמודד עם הרבה אילתורים, מעט מסעדות גורמה, פגישה עם אנשים הזויים, פגישות עם אנשים מדהימים ויוצאי דופן, שינה במקומות שבוודאי לא תוכננו לשינה. מטיילים שמוכנים להכול!

אז אם אתם מוכנים ואם אתם מגדירים עצמכם כמטיילים אמיתיים. זאת הרשימה עבורכם!

בואו נתחיל.

ראשית כל:
ביטוח - עדיף ונכון יותר לעשות את הביטוח המחמיר ביותר (אקסטרים, חילוץ, ציוד וכו') על מנת שתוכלו לעשות כל העולה על רוחכם בצורה הספונטנית ביותר וללא כל חשש בנושא זה. כמו כן במידה ויש ברשותכם מצלמה איכותית מומלץ לבטח אותה בנפרד. כל סיפור הביטוח די יקר אבל עדיף ראש שקט מאשר לדאוג ולהרגיש מסונדלים.

כרטיס הטיסה -  את תוואי התכנון הכללי מומלץ לתכנן כך שיתאים לעצם רחישת כרטיס הטיסה. במרבית מהמקרים שינוי יעד ותאריך חזרה (פעם אחת) הינו חינם כך שאין זה סוף העולם באם תשנו את דעתכם במהלך הדרך אך עדיף להתאים את הדברים ככל האפשר. כמו כן חשוב לדעת שלטיול ארוך (של יותר משנה) כרטיס טיסה הלוך ושוב לא יעזור (כיוון שאפשר לקנות כרטיס רק לתווך של שנה) אבל במרבית המקרים כרטיס הלוך ושוב הינו זול יותר מכרטיס לכיוון אחד. 

עירוב גורם נוסף בארץ המוצא - אמליץ בחום לערב בכל נושא התכנון וההוצאה לפועל של הטיול שלכם גורם עליו את סומכים בארץ (אמא, אבא, אחים ואחיות ו/או חבר טוב) אשר יהיה מוכן לפעול בעבורכם בכל עת כאשר אתם אי שם במרחקים ויהיה זמין ואמין. פעולת הבטחה זאת תאפשר יותר חופש פעולה ומוכנות למקרים בלתי צפויים. ככל שהגורם הנ"ל יהיה מעורב יותר כך הוא יוכל להגיב במהרה וללא צורך מיותר בהסברים.

חיסונים ותרופות - התיעצו עם רופא תיולים והקפידו לשמוע את הדרכותיו בקשר להתנהלות בטיול. המלצתי היא לקבל כמה יותר חיסונים לכל מקום אפשרי (גם אם לא תכננתם לבקר במקומות מסויימים). מטיילים רבים מתבאסים מכך שהם נמנעים ממקומות מסויימים או שהם נאלצים להתכסן במרפאות שחוכות אל, לא סנטריות ויקרות.

התיק שלי:
בכללי רצונו של כל טייל הגיוני הוא שהתיק שלו יהיה כמה שיותר קטן וקומפקטי על מנת שיאפשר חופש פעולה ולא יכביד יותר מדי. הפרטים אשר יפורטו להעיל הינם מינימליים ופורטו לאחר מחשבה עמוקה. כמובן שפרטים אלה הינם בגדר המלצה בלבד. המלצה מתוך נסיון אך המלצה בלבד. כמו כן על דאגה. כל מה שתשכחו ניתן לקנות שם ובפחות כסף...

מוצ'ילה - לעניות דעתי עדיף מוצ'ילה בגודל שפוי (פחות מ65 ליטר). חוק ידוע הוא שככל שהתיק שלך גדול יותר כך אתה מקפיד למלא אותו, על כן באם תקחו תיק שפוי כך תעמיסו אותו בפחות ציוד הכרחי ופחות בציוד שתאלצו לזרוק, לשלוח חזרה לארץ או להתחרט שהבאתם ולסחוב בכל זאת מתוך איזה רגש סנטימנטלי מסוים. המלצתי החמה אך הקיצונית משהו היא מוצ'ילה 45 ליטר. בדקו שהמוצי'לה שלכם טובה, עמידה בלחץ ובמשיכות חזקות (של נהגי אוטובוסים וסבלי ציוד חסרי רגישות למיניהם) והינה בעלת רצועות מותניים, רצועות חזה ומערכת גב טובים ונוחים. ממולץ שצבע המוצ'ילה יהיה כהה ככל האפשר אך זהו רק פלוס ולא באמת קריטי. 

תיק נוסף - הצטיידו בתיק גב קטן נוסף. תיק זה ישמש אתכם בטיולי יום ובשמירת הציוד החשוב איתכם ברגעים בהם תיפרדו מן המוצ'ילה הגדולה (אוטובוסים וכו'). גם תיק זה מומלץ שצבעו יהיה קהה כלל האפשר.

שק"ש - באם אתם לא מתכננים קמפינג על הרי ההימליאה או שינה בשלג. אין באמת צורך בשק"ש בעלת דרגת חום מוגזמת. לטיול משמעותי וורסטילי מספיק שק"ש -4. במידה ותצטרכו יותר ברוב המקרים תוכלו לשכור שק"ש נוסף או אחר! לאלה מבניכם המתלבטים אם בכלל להביא שק"ש. אני אומר שכן. הש"קש לא תופס הרבה מקום (הקפידו אגב להצטייד באחד המתקפל לגודל קטן ככל האפשר) והוא ישמש אתכם בטרקים, יוזיל לכם את מחיר הלינה באם תבקשו לישון על הרצפה ויציל אתכם בסיטואציות של סדינים מגעילים מדי. בכל אופן להזיק הוא לא יזיק.

נעליים - על מנת לרכוש את הנעליים הטובות ביותר התייעצו באיש מקצוע (עובדי חנויות המטיילים הינם מקצועיים מאוד לרוב). נסו לחסוך אך הכינו את עצמכם להוצאה גדולה יחסית. נעליים טובות הן קריטיות והינן רכישה מצויינת לחיים ולטיול. על תשכחו לכלול אותן בפוליסת הביטוח שלכם.

גרביים -  המלצתי היא להצטייד בשלוש או ארבע זוגות גרבי טיולים ותו לו. כביסה היא אופצייה נוחה הרבה יותר מאשר עוד משקל מיותר על הגב.

כפכפים - למקלחות ולתנהלות יומיומית כללית.

סנדלים - מאוד מומלץ. לדעתי אי אפשר לטייל בלי.

תיק רחצה - תיק רחצה אשר יכלול את התרופות הרלוונטיות אליכם, את התרופות שקבלו ואשר תרכשו בהוראת רופא הטיולים שלכם, דאורדורנט, מברשת שיניים (+ כיסוי פלסטיק קשיח למקרים בהם תפרדו מהתיק הגדול שלכם ומתיק הרחצה ותנועו באופן קל), משחת שיניים, קרם הגנה נגד השמש, דוחה יתושים (עם DEET - החומר היעיל ביותר בהגנה נגד יתושים), קיסמי אוזניים, קוצץ ציפורניים,סבון קשיח (+כיסוי פלסטיק), שמפו (לא חובה - יש סבון), משחה נגד שפשפות, משחה לפטריות ברגליים וליובש בעור, משחה אנטיאסטמין לעקיצות ואלרגיות. הוסיפו כל הנחוץ לכם. חשוב להקפיד לעטוף את המשחות ואת הדברים העלולים להישפך/להתפוצץ בשקיות ניילון.

מכנסיים - מכנסי שינה קצרים (גם בוקסר תופס), ג'ינס ליציאות ולערבים נעימים, מכנסי טיולים ארוכים (מרובי כיסים וריצ'רצ'ים), מכנסי טיולים קצרים (מרובי כיסים וריצ'רצ'ים), בגד ים נכלל בקטגוריה זו גם כן, מכנס טרנינג או שרוואל (למי שזה קריטי לו, לעניות דעתי זה לא נחוץ). טיפ מומלץ מאוד הוא תפירת כיסים פנימיים לכסף ודרכון בכל זוגות המכנסיים המאפשרים זאת. הדבר יחסוך מכם להתנהל עם חגורת כסף לא נוחה, ברורה, חשופה ומיותרת.

חגורת כסף - מומלץ מאוד לרכוש חגורת כסף בה תשימו צילום דרכון וסכום כסף לחירום (משהו כמו מאה דולר). הימנעו מכל שימוש בצילום הדרכון ומן הכסף הנ"ל ושמרו הוא רק למקרה חירום אמיתי! זכרו לעטוף את הכסף והצילום בניילון על מנת למנוע הירטבות.

חולצות - גם כן במינימום האפשרי. הקפידו שצבעי החולצות שלכם יהיה כהה וכך תחסכו כסף על כביסות תכופות. נסו שחולצות היומיום שלכם יהיו וורסטיליות ככל האפשר ויתאימו לכל מצב (חולצאת צאוורון פולו שחורה לדוגמא), אינכם זקוקים ליותר משלוש חולצות יומיומיות. חולצה חגיגית לשבתות וחגים, סווטשרט (הקפידו על קיומו של "צ'וקו" לראש), חולצת T ארוכה לימים קרירים.

ערכת עזרה ראשונה - על כל המשתמע מכך אך הקפידו לשמור אותה קטנה ושימו בתיק הרחצה את מרבית התרופות להם אתם זקוקים בתדירות גבוהה יותר (טבליות מלריה ומחלת גבהים ובני משפחתם שימו בערכה זו גם כן). הקפידו לקחת מדחום, פנצטה ורפידות אלכוהול לחיטוי.

ערכת עזרה שנייה - ערכה זו חשובה ביותר. זו היא ערכה המלאה בכל מני פרטים שוליים שאולי תתקלו בצורך בהם.
נרות, גומיות ראש, סיכות ביטחון, איזולירבנד, סלוטייפ קטן, חוט תפירה ומחטים, חבל קטן, בטריות ספייר בגדלים שונים, מחזיר אור, מצית, גפרורים, שאקלים (שתיים לפחות), חוט שפצור כזה או אחר, מרקר, עיפרון ומחק. חשבו על עוד פרטים ועל תהססו לקחתם איתכם אך הקפידו לשמור ערכה זו קטנה וקומפקטית ככל האפשר.
נסו לא לשלול דבר מרשימה זו. רשימה זו נכתבה לאחר נסיון ממושך. לעולם אין לדעת למה תזדקקו.

נגן מוזיקה - חשוב ואפילו קריטי.

תחתונים - על פי נוהל הגרביים.

ציפה - ציפה תשמש אתכם בתור סדין לעיתים, בתור שמיכה לעיתים ועוד אם תרצו בכך. מאוד נכון להביא ציפה. מומלץ שתיהיה כהה על מנת שלא תאלצו לכבסה לאחר כל שימוש.

בגדים תרמיים - באם תהיו בעליה של ערכה תרמית טובה תוכלו לטייל בראש שקט. ערכה זו אינה תופסת מקום רב ומאפשר מקור חום נפלא בלא להצטייד במליון שכבות שיתפסו מקום בתיק. על הערכה לכלול - מכנסיים תרמיים, שני זוגות גרביים תרמיות (למקרה וירטבו לכם הרגליים), חולצה טרמית וכובע גרב. מי שמעוניין יכול להביא כפפות (הקפידו שיהיו דקות אך מחממות.

מגבת - כמו שורות הפתיחה של מאמר זה, מגבת היא פריט חשוב מאוד. חשבו מה בא לכם וקחו בחשבון שבמרבית ההוסטלים יש מגבות. רבים המטיילים שמצטיידים במגבת טיולים קטנה שמתייבשת מהר ואינה תופסת מקום רב בתיק אולם מגבת זאת לא מייבשת מי יודע מה. אך בכל אופן הביאו מגבת.

פק"ל כרטיסי טיסה וצילומים - הכינו פק"ל קטן עם צילומי כרטיסי ופרטי הטיסה שלכם וכן עם צילום פוליסת הביטוח, צילום דרכון נוסף, פרטי דרכי תקשורת וכו'.

פרטים נוספים והכנות נוספות:
מצלמה - מאוד מומלץ. הקפידו להביא שתי כרטיסי זיכרון לפחות למקומות בהם לא תוכלו להעביר, לגבות ולפנות את זה בו אתם משתמשים.

דיסק און קי - יאפשר לכם גיבוי נוסף וכן לקחת תמונות שלכם שאחרים צילמו אתכם. (אני ממליץ להביא יותר מאחד ולשמור עליהם היטב).

כרטיסי אשראי והתנהלות כלכלית - 
אינני ממליץ באופן כללי להסתמך על המחאות מטיילים. זה מאוד מגביל ולרוב מאוד לא טוב (אך אפשרי בהחלט). המלצתי היא להצטייד בכרטיס נטען ( סטייל ויזה של בנק הדואר) אותו תוכלו לטעון כרצונכם ובהם הוא יגנב לכם ו/או יאבד לא תפסידו את כל הונכם. באם הלכתם על אופציה זו ובהם לא יש כמה עקרונות חשובים מאוד. 
1. קחו כרטיס נוסף ושמרו עליו יחד עם הדרכון שלכם לכל מקרה שלא יבוא.
2. שימו לב שבהרבה מקומות במרכז ובדרום "מסטארכארד" לא תופס אבל וויזה עובד בכל מקום, עדיף לקחת כרטיס של וויזה.
3. מלבד לכסף הכיס שלכם ולכסף המוחבא בחגורת הכסף לעת חירום (ולחירום קיצוני בלבד), שימו עוד סכום (משהו כמו עוד מאה דולר) מוחבא במוצ'ילה שלכם. אף זה עלול להוציא אתכם מכל מני מצבים לא נעימים.
4.  וודאו שלגורם הגיבוי שלכם בארץ יש צילום של כרטיס האשראי שלכם.
5. בטרם ליציאה מהארץ הודיעו לבנק שלכם על מיופה הכוח שלכם ובצעו את כל הפרוצדורות הנדרשות על מנת שזה יוכל לפעול במקומכם. מאוד קשה להתנהל מול הבנק מחו"ל. במידת האפשר מומלץ לעשות גם ייפו כוח נוטוריוני לכל מקרה שלא יבוא (זו הוא דבר יקר למדי אך חכם מאוד לפני טיול ארוך).

ספרים - רכשו או השיגו מדריך טיולים עדכני (מאוד חשוב שיהיה עדכני) לארצות בהם אתם מתכננים לטייל. באם אתם מתכננים טיול חוצה יבשות דעו שלרוב תמצאו מדריכים שננטשו או נתרמו בהוסטלים השונים ו/או תוכלו להחליף עם מטיילים אחרים. אין כל כך טעם לקנות את המדריכים לכל העולם (אבל יש כאלה המעדיפים לסחוב יותר ולהיות יותר בטוחים...).
הביאו שתי ספרי קריאה לפחות (אחד שתקראו בכל עת ואחד שיהיה בר החלפה). שימו לב שבחו"ל לא כדאי להיות בררנים. מצאתם ספר ואתם צריכים, החליפו (לרוב לא תמצאו עוד במהרה - לקוראים רק בעברית זן היא עצת קודש).
הביאו מחברת קשיחה שתיהיה לכם כיומן/כמחברת חישובים/כמחברת טיפים ממטיילים.

צילומי דרכון - 
צלמו את הדרכון שלכם 6 פעמים.
1. עותק אצלכם בבית.
2. עותק אצל מיופה כוחכם בארץ.
3. עותק חירום בחגורה (כאמור).
4. עותק בפק"ל הצילומים (כאמור).
5. עותק בארנק שלכם לעת הצורך בשליפה מהירה.
על תגזרו את שולי צילום הדרכון - במעברי גבול מסויימים מבקשים לחתום לכם על שולי הדף.

ארנק - עדיף ארנק סקוץ' ובעל מקום לכסף קטן.

רשיון - הצטיידו ברשיון שלכם וברשיון בין לאומי (לעולם אין לדעת מתי תצטרכו ו/או תרצו לנהוג).

פק"ל תבלינים - זוהי המלצתי החמה והכנה ביותר. לעיתים קרובות מוצא עצמו המטייל מבזבז המון כסף על תבלינים שהוא קנה כבר עשרות פעמים קודם לכן או אחרי נסיעת לילה ארוכה בא חפצה נפשו בכוס תה וסוכר. הכינו ערכה ובה קופסאות פילים או בקבוקוני פלסטיק אותם תמלאו במלח, סוכר ובעוד תבלינים אשר בהם חפצה נפשכם. התבלינים שיעזרו לכם הכי הרבה והינם הכי וורסטילים הם - אבקת מרק, פפריקה וצ'ילי.
כמו כן הקפידו לרשום את שם התבלי על הקופסא בעברית ובספרדית (או בשפת המקום איליו אתם מגיעים). על תחששו ממעברי גבול הדבר תקין לחלוטין).

סכו"ם - קחו איתכם רק מזלג. המזלג יכול לשמש כהכול.

סכין - מומלץ להצטייד בסכין חדה ובעלת נדן (אין צורך בסכין קומנדו משוגעת) אלה משהו שיכול לשמש אתכם לחיתוך ירקות ולהרתעה בעת הצורך (מאוד, מאוד מומלץ - בעיקר לירקות ובישולים אחרים).

גזייה - למי שיש לו גזייה ומעוניין בכך. מומלץ לקנות גז בארץ היעד ולהימנע מהבאתו מהארץ. כמו כן חשוב לציין כי אין שימוש נרחב בגזייה.

חוט/חבל כביסה - קחו שתי חוטים (עדיף גומי) ארוכים ולפפו אותם זה עם זה. קשרו בקצוות והנה לכם חבל כביסה שלא צריך עתבי כביסה. יעזור לכם מאוד.
מומלץ לקחת שתי עתבי כביסה לכל מקרה שלא יבוא.

טיפים להתנהלות נכונה:
אספו שקיות - השתדלו לאסוף שקיות בכל עת. צרו לעצמכם פק"ל שקיות. הדבר ישמש אתכם מאוד ולמעשה זו היא העצה השימושית ביותר אותה קיבלתי לפני הטיול!

 מה שלא בטוח, לא עושים - מה שלא מרגיש לכם בטוח, פשוט על תעשו. לרוב תחושת הבטן שלכם נכונה ומה שזה לא יהיה זה לא שווה את הסיכון.

רישום הגעה - במרבית סוכניויות המטיילים, בהוסטלים ובכניסה לפארקים לאומיים יבקשו מכם לרשום את שמכם. השתדלו לעשות כן ולוודא כי אכן רשמו אותו נכון. הדבר יכול להקל על אלה אשר יבואו לחפש אתכם בעת הצורך!

עמדו על המקח - גם באם יאמרו לכם שאין הדבר נהוג. נסו. עשו זאת בנימוס ובחוכמה אבל נסו.

קנו ערסל קטן - באם תצליחו לרכוש ערסל אשר יתקפל לגודל קטן ניצחתם! ערסל הוא דבר מאוד שימושי (חסכון בלינה, לינה באוניות וכו').

שמעו בעצתם של אחרים אך קחו אותה בערבון מוגבל - 
עצתם של אחרים היא לרוב טובה. בייחוד עצתם של ישראלים שנותים לחפש את התמורה הטובה ביותר לכספם. אך יחד עם זאת קחו את עצותיהם של אחרים בערבון מוגבל כי לרוב הינן מושפעות מפחד, מחוסר נסיון ו/או תעוזה או מקיבעון מחשבתי.

לסיכום:
חשוב לציין שכל הכתוב מלא הינו בגדר המלצה בלבד ושכל מטייל זקוק ונצרך לדברים שונים לאור היותו אינדיוודואל. אך רשימה זו התעצבה לאור מקרים, תגובות, משלוח חבילות, חראטות והיפטרות מהמון ציוד שלא נחוץ באמת. עשו מה שטוב לכם ובעיקר שמרו על עצמכם....

והי... תהנו שם כן?!...




מה דעתך על מה בדיוק לקחת איתך לטיול (אמיתי) בדרום ומרכז אמריקה... ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת אבישי ב 29/03/2017 22:38מעולה! תודה רבה!!תגובה לתגובהמאת יצחק ב 14/08/2015 00:22תודה רבה תגובה לתגובהמאת דינה ב 06/02/2014 02:10כל כך הרבה שגיאות כתיב תגובה לתגובהמאת reuvengali ב 27/12/2012 11:06 ( הפרופיל שלי ) מאמר יפה וענייני , ענית לי על כמה שאלות שהיו לי. תודהתגובה לתגובהמאת אמיתית ב 29/10/2012 00:14 ( הפרופיל שלי ) נחמד כנסו אלי אני חדשה ושמח לביקורת על המאמר שלי http://www.mentallica.co.il/article/loveeתגובה לתגובהבתגובה לאמיתית מאת מישל ב 16/11/2012 09:35ענק, האם את כבר מקבלת כסף, ואיך

ידוע כעידן עדות, מה לקחת לטיול, מה לקחת לטיול הגדול, דרום אמריקה, מרכז אמריקה, גרינגו, למטייל. ציוד לדרום אמריקה.