הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
מם

מם


מהו מם?! האם רעיון באמת יכול לעבור בין אנשים כמו גנים? היתכן שחוקי הגנטיקה גם תופסים לגבי דעות ותרבות?
מם (meem) מהמילה mimeme המתורגם באופן רופף "דבר שעובר" . מינוח זה בא לבטות רעיון או ערך שתרבות מחזיקה ועובר בדורות . התאוריה גורסת כי ערך עובר מדור ההורים לדור הבא של הצאצאים וכך הלאה והלאה כגון מידע גנטי ,וכגון מידע גנטי הוא משתנה ונתון ללחצים חיצוניים כגון סליקציה (כוח הנסיבות אשר מעודדים או פוגעים) באנשים אשר מחזיקים את הרעיון/ ערך הספיציפי. ולמעשה ישנם חוקים ואנתרפלוגים אשר מאמינים שה-ממים. הם הגנים של התרביות השונות. 
מה זה אומר למעשה?! בנתיים רק עברנו על ה"ממבוצמבו" המדעי של העניין . אז בשביל להפשיט את העיניין ניקח למשל את המם של דת  קבוצה של ערכים ושל רעיונות . ולאורך ההיסטוריה האנושית אנחנו רואים עלייתם ונפילתם של דתות,התפתחותם של תוקטרינות שלמות ומורכבות המכילות ספרים וכתובים של חוקים ותקנות מדתות אשר התחילו לרוב התורה שבעל פה. איך כוחות האבלוציה השפיעו על הדת, האם כגון אבלוציה התרבות שהחזיקה את הדת "החזקה" לאותה סביבה קיבלה יתרון על פני תרבות עם דת "חלשה". תחשבו שנייה איך האיסלאם התפשט ועזר ליושבי חצי האי ערב להפיץ את התרבות הערבית על חשבון הדת ההלנסטית שהייתה בצפון אפריקה. איך הרומאים אימצו את הדת הנוצרית לאחר 500 שנה של שלטון הדת הפגאנית באימפריה הגדולה. איך בעצם דת עוברת בין אנשים ?למה אנשים בסביבה מסוימת מאמצים תוקטרינה זו או אחרת על חשבון המסורת שעוברה עליהם מהוריהם.
הופעת הנצרות התחילה למעשה ברומא בתקופה של מחלות ורעב וסיפקו למעשה לאנשים תשובה למה הקרבת קורבנות לאלים המקומיים אין השפעה( כלומר היה לה יתרון על פני המם המקומי) ודחקה את הדת הרומאית. אבל בנוסף לכוח הנסיבות ,להתפשטות של מידע גנטי או רעיוני צריך להיות תנאים מטיבים להעברה. אז במבט על שני הדתות המונואיסטיות הגדולות נצרות ואיסלאם.
  האיסלאם התפשט בתחילת דרכו בחודו של החרב ששבטו של הנביא מוחמד התחיל במסעות הכיבושים שאיחדו תחתיו את כל השבטים הערביים מסע של כיבושים שמומן על ידי מרבצי זהב אדירים שהתגלו על די שבטו. בימי הבניים האיסלאם הופץ בכוח הספרים והחוקים.הנצרות לעומתו עשתה את המסלול ההפוך השליחים שהפיצו את הדת ברחבי אירופה התחילו בכוח הספר והתקבלו בהסכמה וסבלנות המאפיינת את הדתות ההלנסטיות ונענו מהתחלה חזקה עקב תחילת התפררות האימפריה הרומאית.. ובימי הבנייים הנצרות הופצה בכוח החרב תחת מסעות הכיבושים של הצלבנים. 

כלומר על מנת שרעיון יווצר ויופץ הוא צריך להיות מתאים לאנשים בסביבה מסוימת בזמן מסוים ובעל יכולת העברה והפצה כדוגמת הדת ,עד שהיא עברה להיות כתובה לא היא נשמרה רק ללאום או לקבוצה מסוימת אך ברגע שהיא עוברה למדיה אחרת מגילות ספרים או איטרנט היא מקבלת יכולת הפצה.




מה דעתך על מם ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה