הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
סואד_מאסי

סואד מאסי זמרת אלגיראית


סואד מאסי זמרת. משוררת. גיטריסטית ופעילה פמיניסטית. נולדה באלגיריה. ומתגוררת בצרפת.
סואד מאסי (תקציר)
סואד מאסי זמרת. משוררת. גיטריסטית ופעילה פמיניסטית. נולדה באלגיריה. ומתגוררת בצרפת. מאסי נולדה בתאריך 23 באוגוסט. 1972 למשפחה מרובת ילדים ממוצא קבילי (שבט ברברי מאזור קביליה בצפון אלג׳יריה. (הברברים עצמם, מכונים בשפתם "אימאזיגין" : בני חורין.)
מאסי באה ממשפחה של אמנים. אחת משבעה אחים ואחיות. אמה אהבה מוסיקה אנדלוסית / ערבית קלאסית בזמן שהאב רואה חשבון העדיף מוסיקה קבילית היא ספגה את אהבת המוזיקה מאחיה הבכור שניגן על פסנתר והלחין . ובהדרכתו התחילה ללמוד לנגן ולכתוב שירים אישיים כבר בגיל צעיר. בצעירותה אהבה מאסי להאזין למוסיקה עממית ולמוסיקת קנטרי. ותמיד ידעה שהיא תהפוך לזמרת. היא למדה Arabo-Andalousian מוסיקה קלאסית, תאוריה של מוסיקה ומוסיקה קלאסית אוניברסלית. הופיעה על במות רבות בהופעות סולו עם הגיטרה שלה. בהיותה בת 17. הצטרפה ללהקת פלמנקו אלג'יראית. LES TRIANAS DE ALGIRS  הלהקה נחלה כישלון  ומאסי החליטה לוותר. אך אחיה הצעיר שעסק ביצירת מוסיקה דחף אותה להמשיך ולהופיע עם הלהקה.
משפחתה הגיעה מKabylia. ואת שנותיה המכוננות בילתה במחוז באב אל עואד פרבר של אלג'יר עד תחילת שנת 1990. בערבים הוטל עוצר בגלל מלחמת אזרחים אכזרית שהתנהלה באלגיריה. וזה לא היה בדיוק המקום האידיאלי לנקבה מוסיקאית צעירה לפרוח. עם ג'ינס תספורת נערית ונעלי ספורט. בחלקים גדולים של החברה האלג'ירית זה נחשב למגונה כשאישה צעירה מנגנת בגיטרה ומופיעה בלהקה. מאסי היתה יעד ליריקות  וגידופים. 
בשנות ה – 90 המוקדמות העדיפה מאסי להתמקד בלימודי הנדסת כבישים. בשנת 1992. ובהיותה סטודנטית. הצטרפה מאסי ללהקת רוק מקומית - עם נטיות פוליטיות. בשם  "ATAKOR". והיתה הזמרת של הלהקה. הסגנון המוזיקלי של הלהקה הושפע מלהקות רוק מערביות. מאסי והלהקה הופיעו ברחבי אלג'יריה. והלהקה זכתה להצלחה. המוסיקה שלהם הושמעה בכל הארץ. הם הקליטו אלבום וצילמו שני קליפים. מאסי זכתה לחשיפה תקשורתית בזכות חברותה בלהקה אך גם משום המראה החיצוני שלה. אך הדברים נעשו קשים למאסי. הרשויות סגרו את מועדוני המוסיקה והיא החלה לקבל איומים על חייה  זה נעשה בלתי אפשרי להמשיך. וכך גם בעבודתה היו לחצים פוליטיים. והועדה של "תכנון עיר וכפר" החליטה לפטר את מאסי (למאסי יש תואר בהנדסה). היא עברה תקופה קשה. מבחינה כלכלית. וגם מבחינה נפשית.  בעודה עומדת לוותר הוצע לה להצטרף לפסטיבל "נשים מאלגיריה".
ב- 10 בינואר 1999. מאסי מגיע לצרפת. הייתה אווירה נהדרת ב – "Le Cabaret Sauvage"  קברט שבו כל הנשים האלג'יריות המוסיקליות  חברו יחדיו . לא משנה גיל או שורשים כולם היו מאוחדות במאבק היומיומי שלהם לחופש. הקהל בפריז שראה את סואד מאסי. נדהם מביצועיה והתרגש מאוד מהקול שלה. בעקבות הקונצרט. ובתוך שלושה ימים מיום הגעתה. מאסי הוחתמה על חוזה עם חברת התקליטים מרקורי.
בוב קוק מתבקש לבצע את הייצור האמנותי. ומחליט לעשות אלבום הופעה אמיתית. המוזיקה נעה בין רוק ומוסיקה מסורתית, גיטרות חשמליות ופלמנקו ביחד מעורבים. הולידו את הסגנון הייחודי שלה. כל שיר היה מיוחד. והזכיר את ג'ואן באאז' והעולמות המרדניים והמלודיים של טרייסי צ'פמן. היא שרה בלדות של אינטימיות רכה והתבוננות נוסטלגית. המאמצים הללו הניבו אלבום מפואר. בתאריך 13 בדצמבר. 1999הופיע מאסי באולימפיה. פחות משנה לאחר שהגיע לצרפת.
סואד מאסי הוא אור מוביל בקרב האמנים האלג'יריים הצעירים. היא נדיבה. רגישה. נוגעת ללב. ומוכשרת.. היא שרה בשפה הערבית עם קול מתוק וטהור. אבל למרות שהיא חיה כיום בפאריס. היא לא שוכחת את ארץ מולדתה. אלג'יריה. כאישה וברברית, מאסי שייכת לשתי קבוצות מדוכאות, מאסי אומרת כי השתמשה בהצלחה שלה כפלטפורמה לדבר על מולדתה הבעייתית. היא לוקחת עמדה פוליטית באופן גלוי ומסבירה בדייקנות את מה שקורה באלג'יריה. אלג'יריה בין משטר רודני ופונדמנטליסטים אסלאמיים. ומתייחסת גם אל "כל אנשי הרוח האלגיראים שנרצחו לחינם". בפריז. היא נפגשה עם שמות אחרים מהפזורה האלג'ירית. אידיר. והתזמורת הלאומית דה רבס.
מאסי שרה בעיקר בצרפתית ובניב האלג'ירי של השפה הערבית, ולה אף מספר שירים בשפה הקאבילית.
בשנת 2006, מאסי זכתה ב- Victoire de la Musique הפרס הצרפתי עבור אלבום מוזיקת עולם הטוב ביותר.
למאסי שני ילדים בן ובת. ובעלה צרפתי ממוצא מרוקאי.
מאסי הוציאה שלושה אלבומים וכן אלבום הופעה. הופיעה בשנת 2007 ברמאללה. והוזמנה להופיע בישראל במסגרת חגיגות "לילה לבן" שנערכו בתל אביב נענתה להזמנה. אך בעקבות לחץ מצד גורמים ערביים היא ביטלה את הופעתה בארץ.
אלבומיה של מאסי
Raoui (מספר הסיפורים )  2001
אלבום הבכורה מלנכולי שנשען בעיקר על קולה העצוב ונגינת הגיטרה,
 
 DEB (לב שבור)  2003
"Deb"  שבורת לב.  הוא אלבום הסולו השני של מאסי. ונחשב כאלבום המצליח ביותר של מאסי
) Mesk Elil יערת דבש)  2005
השם שמאסי בחרה לאלבום יערת דבש  "הריח שאני מתגעגעת אליו ביותר" מאסי גרה עם משפחתה בגבעות מחוץ לאלגיר. היתה להם גינה גדולה ויערת הדבש גדלה בגינתם. יערת הדבש גדלה בכול מקום. והריח הזה מחזיר אותי לילדות.
2007 Live acoustiq 
אלבום הופעה. במקביל דיסק ודי.וי.די, שמתעדים הופעה אקוסטית אינטימית ומרגשת שלה במועדון קטן בפריז, שנקרא "לה קופול", עם שלושה נגנים נוספים, ביניהם נגן כלי הקשה ונגן עוד ערביים, וגיטריסט צרפתי, שנשמעים פשוט מצוין ומלווים אותה ברגישות מרשימה. מומלץ במיוחד לראות בגרסת ה- DVD. כדאי לחפש את תרגום המילים. כדי לנסות ולהתחקות אחרי הסיפור שעומד מאחורי המילים.


מה דעתך על סואד מאסי זמרת אלגיראית ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כסואד מאסי, אלגיריה,קבילים,ברברים,
נכתב ע"י GOLI
בתאריך: 26/08/2014
יגאל שחר בן 61

7 מאמרים | 29453 כניסות
 השארת תֶּשֶׁר לGOLI
תודה על התשר
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!