הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
ספר_אישי

ללדת ספר אישי ללא אפידורל


החלטת שכדאי להעלות על הכתב את סיפור חייך, היסטוריית המשפחה או הביוגרפיה של הוריך אך אינך יודע כיצד ליישם הוצאה לאור של ספר - זה המאמר בשבילך.

כעורך גרפי ומעצב גרפי של ספרים נתקלתי באנשים (וגם ארגונים), שניסו להוציא לאור ספר המנציח את סיפור חייהם או את סיפור חיי הוריהם או היסטוריה משפחתית שלהם.
בחלק מהמקרים היתה התוצאה לא מרשימה במיוחד - לא מבחינה תוכנית ולא מבחינה צורנית - וזה חבל, בעיקר לאחר תהליך ארוך שעלה בדם, יזע, דמעות וכסף. 

המוצר הסופי במקרים אלה נראה אמנם כמו ספר, אך בינו לבין ספר בעל ערך ספרותי וחזותי, היה הדמיון מקרי בהחלט.

אם גם אתה, קורא המאמר, מעוניין בהוצאת ספר ושמך אינו  א.ב. יהושע, עמוס עוז או לצורך העניין שוקן (מו"ל) -  מביא מאמר זה סקירה והמלצה - באילו אנשי מפתח, מקצוענים בתחום, רצוי להשתמש על מנת לעבור תהליך שיביא אותך להפקת ספר מקצועי ומשמעותי, שישיג את מטרתו - ימשוך ויעניין את הדור הבא לקרוא את ההסטוריה המשפחתית.

אגב, אין זו פחיתות כבוד להיעזר במקצוענים -  גם אנשים ברוכי כשרון, כמו מדינאים מבריקים, נעזרים כמעט תמיד בבעלי מקצוע שמסדרים עבורם את זכרונותיהם, כותבים עבורם, עורכים, מעצבים/מעמדים והופכים את סיפור חייהם לספר.

ממש כמו דירה המתוכננת בידי ארכיטקט, גם תכניו וצורתו של ספר הינם מבנים ארכיטקטוניים הדורשים מקצועיות.

ולהל"ן רשימת אנשי המפתח המומלצים להצלחתו של הפרויקט: 

  1. המראיין - זה שידע לשאול אותך את השאלות הנכונות ולהנחות אותך בנבכי זכרונותיך ולעורר זכרונות חבויים. זה שיתעד את ספורך מא- ועד- ת ויכין את הקרקע לכותב.
  2. העורך הספרותי (לעיתים זה גם אותו המראיין מסעיף 1), המכונה לעיתים סופר צללים - זה ידע להפוך את את כל ההסטוריה האישית שלך לסיפור. שיבנה באופן מעניין ודרמטי את סיפורך ויברור את המוץ מן התבן. מלאכת העריכה הספרותית מורכבת בחלקה הגדול מ"גיזום" הסיפור ונתינת צורה וקו, שאם נעשית באופן מוצלח תגרום לקורא עניין.
  3. העורך הלשוני - אחרי שיש לנו סיפור מעניין בעל מבנה ברור, הוא נזקק לטיפול לשוני. העורך הלשוני ימקצע את הטקסט על מנת שיעמוד בחוקים ובסטנדרטים הלשוניים של העברית, ובכלל בנוגע להחלטות האחידות בספר. למשל מתי מוסיפים מרכאות, מתי מקף מפריד ומתי פסיק.  
  4. המעצב והעורך הגרפי - מי שחי ונושם את חזות הספר, מבין בתכונות הקריאות של אותיות, ומסרים שמשדרות אותיות הכותרות, בעימוד הספר ובעיצוב הכריכה. היודע כיצב להוביל את עינו של הקורא מבלי להתישה באותיות וברווחים לא נכונים. בחירת הפורמט, סוג וגודל האותיות לכותרות הפרקים ולטקסט הקריאה. אורך שורות וצורת ההפרדה בין הפסקאות. כל זה מכונה עיצוב טיפוגרפי ועימוד.
    עיצוב הכריכה של ספרים "מסחריים" היוצאים לאור עשוי לקבוע האם ימכרו או לא. ובכלל יקבע האם מי שמתבונן בספר ימשך לקרוא את תוכנו. בספרים אלבומיים בהם הנראות החזותית כבדת משקל ממש כמו הטקסט - מקבלת הגרפיקה אף משקל מכריע בהצלחת הספר. 

לסיכום:

ממש כמו בכל תחום בחיים גם הפקת ספר דורשת מקצוענות במספר תחומים. אני מניח שאם סיפור החיים אותו אתה רוצה להנציח, חשוב ומשמעותי בעיניך - תפקיד אותו בידיים הנכונות.
אשמח לענות במייל לשאלות בנושא. 



כרקיכה לספר







כריכת ספר אוטוביוגרפיה אישי. מאת טובה לנדוי
גרפיקה ועימוד: רמי צינס
עריכה ספרותית: אמוץ שורק


מה דעתך על ללדת ספר אישי ללא אפידורל ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כהוצאה לאור, ספר משפחתי, ספר שורשים, סיפור משפחתי, ניצול שואה, כתיבה,