הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
ספרים_לגיל_הרך

איך לבחור ספר ילדים לגיל הרך?


בחירת ספר ילדים איכותי היא צעד חשוב בתמיכה בהתפתחות ילדינו.איך עושים זאת נכון?
חשיפת ילדינו הרכים לספרות היא צעד חשוב ביותר בליווי התפתחותם הקוגניטיבית והרגשית. ספר ילדים טוב טומן בחובו לא רק הנאה מן התמונות ומן המילים שמתנגנות על הלשון בקצב מוסיקאלי. להקראת ספרים ישנם יתרונות מרובים וביניהם חיזוק הקשר בין ההורה לילד, העברת מסרים חינוכיים שנטמעים בתודעתו של הילד, הזדהות עם דמויות, עיבוד חוויות מחייו ופיתוח ביטחונו של הילד הרך בעולם החדש והמסקרן.
לפניכם מספר טיפים שיסייעו לכם לנווט את דרככם בתוך שפע הספרים המציפים את השוק:
קראו את ספר הילדים לפני שאתם רוכשים אותו: קל מאוד להתפתות ולקנות ספר ילדים בחטף במבצע 'שלושה במאה'. אל תעשו זאת. חשבו על הזמן שאתם מקדישים לבחירת צעצועים וציוד אחר לילדכם. ספר חשוב לא פחות מכל צעצוע ופעמים רבות אף יותר.  
בחרו ספר שגם אתם נהנים ממנו. זהו המבחן לאיכותו של הספר: ספר ילדים טוב ימשוך גם את לב הקורא הבוגר. זכרו שאתם עומדים להקריא ספר זה פעמים רבות ולעתים אף יותר מפעם אחת ביום...
בחרו ספר אשר תואם את תחומי העניין ואת עולמו של הילד. "איזה תחום עניין יש לילד בן שנה וחצי?" אתם מתפלאים. ובכן, אם הילד שלכם מגלה עניין רב במכוניות  או בבעל חיים (שני תחומי עניין שאופייניים לפעוטות רבים), קחו זאת בחשבון.
בחרו בספר שמתאים לגיל ולרמה ההתפתחותית של הילד. האם ילדכם מתנסה במילים ראשונות? האם הוא כבר מרכיב משפטים שלמים? האם הוא יודע לקשר בין סיבה לתוצאה? האם הוא יודע להבחין בין דמיון למציאות? פעוט צעיר למשל, ייהנה מטקסטים קצרים שמאופיינים בחזרות, במשחקי צלילים ומקצב. ילד בן חמש ייהנה מספר בעל תוכן ארוך ועלילה מורכבת למדי, שבה ישנם רבדים סמויים מורכבים יותר כגון מניעים של הדמויות, יחסי סיבה ותוצאה מורכבים יותר ועוד.
בחרו בספר עם איורים יפים שימשכו את עיניו של הילד. לאיורים תפקיד חשוב והם עוזרים להמחיש את הסיפור ולהעשיר את חוויית הקריאה.
בחרו ספר שנוגע בעולם התוכן של הילד. זכרו שככול שהילד צעיר יותר כך הוא מסוגל להבין בעיקר חוויות שקרובות לחייו (עולם הבית, הגן). ילדים צעירים מתקשים להזדהות עם חוויות שאינן דומות למוכר להם ועלולים לחוש זרות כלפי הספר, אם המתואר בו רחוק מעולמם. ילדים בוגרים יותר (גילאי 5-6) כבר מסוגלים להפליג למחוזות הדמיון ולהזדהות גם עם סיפורים לא מציאותיים כמו מעשיות.


מה דעתך על איך לבחור ספר ילדים לגיל הרך? ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה