הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
עוזרת-בית

עוזרות בית- הזכויות שלהן, החובה שלך


במשך שנים ארוכות, מעמדן של עוזרות בית רבות היה בעייתי, שכן היו מתייחסים אליהן כפועלות פשוטות העושות עבודה "שחורה" בלבד, ומתוך כך, בעצם, נגזרו השכר והזכויות של עובדות הבית. בשנים האחרונות, חל שינוי משמעותי ביחס המעסיקים והמדינה אל עוזרות הבית. שינוי זה בא לידי ביטוי בעיקר בעלייה משמעותית בשכר ובמתן תיעדוף לזכויות ולהטבות המגיעות להן.
כיום, כשהבתים שלנו גדולים יותר, הזמן שלנו קצר יותר והחשק והסבלנות שלנו מוטלים בספק, העסקת עוזרות בית הפכה לדבר שבשגרה וחשוב להכיר את החוק בנושא זה.
 
עוזרות בית והמוסד לביטוח לאומי
אחת הרשויות אשר עוסקות במתן תמיכה לעוזרות הבית הוא המוסד לביטוח הלאומי אשר מבטיח תמיכה בהן במקרים כמו לידה, תאונת עבודה, קצבת זקנה ועוד. בכדי לקבל את זכויותיהן מהמוסד לביטוח לאומי, על המעסיקים להקפיד לדווח על עוזרות בית ולהפריש מדי חודש דמי ביטוח בגובה של כ-7% משכרן. דמי הביטוח מורכבים מעד 2% משכר העוזרות והיתרה על חשבון המעסיק.
 
מילוי הדוח ורישום עוזרות בית יכול להיעשות באופן מקוון או בסניפי המוסד לביטוח לאומי. הרישום חייב להיעשות תוך שבועיים עד חודש וחצי ממועד תחילת ההעסקה, זאת בהתאם להיקף המשרה. תשלום דמי הביטוח נעשה כל שלושה חודשים באמצעות פנקס שוברים, זאת גם כן ניתן לעשות באופן מקוון. עיכוב בתשלומי הביטוח (מעל לשנה) עשוי לגרור קנסות וריביות אותן יהיה המעסיק מחויב לשלם.
 
גם עוזרות בית זקוקות לחופש
נושא ימי החופשה להם זכאית עוזרת בית הינו תחום מורכב אשר ראוי להתייעץ לגביו עם בעל ניסיון או איש מקצוע בתחום. בקצרה ניתן לומר כי מספר ימי החופשה משתנה בהתאם למספר קריטריונים:
-          וותק שנצבר במקום העבודה הנוכחי
-          מספר ימי עבודה בפועל (בכל שנה)
-          תקופת העבודה (שנה, פחות משנה, פחות מחודש)
-          היקף המשרה (לפי שעה/ שכר יומי/ חודשי)
עוזרות בית אשר אינם מועסקות במשרה מלאה, ברוב המקרים יהיו זכאיות לחישוב ימי מחלה באופן יחסי לחלקיות המשרה. את ימי החופשה ניתן לצבור עד לתקופה של שלום שנים, ולנצלם לאחר מכן בתיאום עם המעסיק. במקרה של פיטורין לפני ניצול ימי החופשה, תהיה זכאית עוזרת הבית לקבל ימים שכר מלא עבור ימים אלו.
 
כדאי לדעת, נוסף לזכויות אלו, עוזרות בית זכאיות גם לימי מחלה, הבראה, פנסיה, הודעה מוקדמת במקרה של פיטורין, החזר נסיעות, הנפקת תלוש משכורת, תוספת יוקר ועוד. במרבית המקרים העסקת עוזרות בית דרך חברת השמה מסירה את אחריות המעסיקים מחובות אלו, כיוון שמתפקידה של חברת ההשמה הוא לדאוג לכך.
 


מה דעתך על עוזרות בית- הזכויות שלהן, החובה שלך ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כעוזרת בית,עוזרות בית,עוזרת-בית,עוזרות-בית,מנקה לבית,מנקה-לבית