הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
פרשת_נח

פרשת נח


"נח איש צדיק תמים היה בדורותיו..."מדוע איננו בניו של נח ? ואיך כמעט ולא נכנס לתיבה
 
יש בלימוד הפרשה הכול  כך ציורית הזו שתי עניינים שנשארו איתי זמן רב  אחרי שלמדתי בה , ועברתי הלאה לפרשיות אחרות . אחת היא באמת , מדוע איננו בניו של האיש הצדיק הזה . והתשובה של חכמינו מעניינת ומתחלקת . נח חי בעולם  מושחת ,ולא מוסרי ועדיין היה צדיק ותמים בדור כזה ,למרות שרשי אומר שאם היה חי בדורו של אברהם היה נחשב לכלום ולא היה ראוי להיקרא צדיק . עם זאת נח התעניין רק בצדקותו ,ולא בשכניו ובחבריו .  בניגוד לאברהם שעסק כל חייו בלימוד ובחסד ,ובהכרת בורא יחיד לעולם ,להמון .בחסדו של אברהם  אנחנו הפכנו לבניו . היכולת של אברהם להיות אוניברסלי הפכה אותו בניגוד לנח , שהיה אמנם צדיק אבל רק לעצמו ,להיות אבינו .
העניין השני שברצוני להאיר בפנסי הקטן הוא על פסוק שנראה תמים. אבל רשי נותן לו פרשנות שלא נתנה לי מנוח. "ויבוא נח ובניו ואשתו ונשי בניו אתו אל התיבה מפני מי המבול ". מפרש  רשי: אף נח מקטני אמונה היה ,מאמין ואינו מאמין שיבוא המבול, ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים ". מדהים לא פחות .
צריך להבין שאחרי שהאל מודיע לו שיבוא מבול לעולם בגלל חטאי האדם , ומצווה עליו לבנות תיבה , נח בונה את אותה התיבה במשך מאה ועשרים שנה . מגיעים אליו חברים , שכנים וסתם מכרים , ומקניטים , צוחקים והוא בשלו , חזק לכאורה באמונתו ,יודע שהשם יוריד מבול על העולם , אז מה קרה ברגע האמת ?
אני , שקורא את התורה ,ומאמין שלבד מהיות הדמויות חיות הם גם חלק מהנשמות וההתנהגויות של כל יהודי, רואה בהססנות של נח אחרי מאה ועשרים שנה, התנהגות אנושית לגמרי . שנות בנייתה של התיבה והעמידה שלו עם משפחתו  מול הכניסה אליה והצורך במים ממש כדי שידחקוהו פנימה , מעלים חיוך בפני . אפילו האיש הצדיק ביותר עלי אדמות צריך להרגיש בגוף את הסוף ,את המים .כדי להבין ,כדי להיות בטוח, כדי להאמין.
 


מה דעתך על פרשת נח ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כפרשת,השבוע