הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
atherogenesis

טרשת עורקים - האם אפשר למנוע אותה?


מהרגע שיצאנו לעולם אנו חשופים למחלה שנקראת טרשת עורקים. ישנם אנשים שהטרשת אינה משפיעה על הפעילות התקינה של גופם וישנם אחרים, אשר לוקים במחלות קשות כמו אוטם שריר הלב או אי ספיקת לב. במאמר אספר לכם בקצרה מהי בכלל טרשת עורקים, מה הגורמים והדבר החשוב ביותר; איך חיים כמעט ללא סיכון ללקות במחלה?

טרשת עורקים Atherosclerosis 

שלום לכם קוראים יקרים. קוראים לי יעל ואני לומדת ביורפואה ומתנדבת במד"א. הייתי רוצה לשתף אתכם במחלה שלא הרבה באמת יודעים מהי והיא מחלת טרשת העורקים.


סיפור מקרה:
גבר בן 56 פנה לרופא המשפחה עם תלונות של כאב לוחץ במרכז- החזה, עם הקרנה ליד שמאל, המופיע לאחר מאמץ ומוקל במנוחה. 

הוא ציין כי הוא "כבר יודע בדיוק כמה הוא יכול ללכת עד שיופיע הכאב."

ברקע, אדם בריא בדרך כלל, השמנת יתר, לפני כשלוש שנים אובחן כסובל מעודף שומנים  בדם (היפרכולסטרולמיה). לא ידוע על יתר לחץ דם  או סוכרת.

לרוב לא עוסק בפעילות גופנית. בעברו עישן קופסת סיגריות ליום, במשך 25 שנים. הפסיק לפני כ-10 שנים לעשן, לאחר שלחצו בעבודה ירד.

בבדיקה פיזיקלית: השמנת יתר (משקל – 90 ק"ג, גובה – 1.76 מ', BMI - 29), לחץ דם  גבוה 
(143/92 מ"מ כספית), קולות לב תקינים, כניסת אוויר לריאות תקינה. שאר הבדיקה תקינה.

בדיקות מעבדה: רמת גלוקוז בדם בצום תקינה (אין סימני סוכרת), רמת הכולסטרול הרע (LDL) גבוהה. בוצע מבחן מאמץ, שהיה חיובי . בצנתור כלילי אבחוני נמצאו היצרויות בעורקים הקורונרים:Right coronary artery - 75% .

הטיפול שהומלץ למטופל כלל  מניעת אגרגציית טסיות (מניעת היצמדות הטסיות באמצעות תרופת אספירין  (קישור למושגים) + הורדת שומנים בדם (באמצעות תרופות ממשפחת הסטטינים) (קישור למושגים) + טיפול להורדת לחץ הדם (באמצעות תרופות מְשַתְנוֹת).
כעבור מספר חודשים חדר האדם אל הרופא בטענות שמרגיש טוב יותר. הרופא המליץ לו ללכת לדיאטנית.

כשהמרצה שלי הציגה בפנינו את סיפור המקרה הזה, הודענו בפסיקה חד משמית כי זהו חשד לאוטם שריר הלב (או בשפת היומיום-התקף לב), אך זוהי לא תשובה מדוייקת.
אכן יש סיכויים גבוהים לחולה שבמקרה ולא יטפל בבעיה יתפתח אוטם בשריר הלב, אך במקרה זה הרופא פיענח את המצב עוד לפני שהחמיר המצב.
למעשה, ההגדרה המדוייקת היא טרשת עורקים חמורה.

אז מהי בעצם טרשת עורקים וכיצד היא מתפתחת?
במהלך כל חיינו מאז שאנו נולדים ועד סוף חיינו, אנו חשופים לחומרים חיצוניים, אשר לעיתים משפיעים על מצבו התקין של הגוף.
טרשת עורקים היא בעצם מחלה בה מוצרים העורקים בהדרגה. שכבת פלאק (המורכבת מסידן, שומנים, טרגליצרידים, תאים מתים, גלוקוז, קרישי דם שנסחפו, ניקוטין ועוד) היא זו שנדבקת לדופן העורק ומכך נובע היצרות אותו עורק. 
חשוב להזכיר כי טרשת עורקים הינה מחלה שמתפתחת אצל כל אדם מאז יומו הראשון בעולם, אך אנשים ששומרים על מצב בריאותי תקין כמעט ואינם חשופים למחלות שיכולות להיגרם מכך. 
טרשת העורקים יכולה להיווצר בכל עורק בגוף, אך הסכנה הגדולה ביותר היא חסימה חלקית או מלאה של העורקים הקורונריים (העורקים שמספקים דם עם חמצן וגלוקוז ישירות אל שריר הלב, על מנת שיוכל לתפקד).

גורמי הסיכון הם המצבים או החומרים שמשפיעים על התקדמות המחלה:
ישנם גורמי סיכון שאינם תלויים באדם ואי אפשר לשנותם (גיל, מין ותורשה). בדרך כלל גברים מבוגרים חולים (לוקים במחלת לב איסכמית).
לעומת זאת ישנם גורמי סיכון אשר מושפעים מהסביבה - גורמי סיכון תלויים (עודף משקל, לחץ דם גבוה, סוכרת, לחץ ומתח נפשי, עישון, חוסר פעילות גופנית, LDL גבוה בדם).

בטרשת מבחינים כי העורקים מוצרים או חסומים, בעזרת כמה בדיקות. הבדיקות המהימנות ביותר הן: בדיקת אק"ג (ECG) בה נראה קצב לב מהיר, מבחן מאמץ (גירוי סימפטומים ושינויים באק"ג על ידי מאמץ), מיפוי לב (בדיקת זרימת הדם ללב), אקו-קרדיוגרפיה (בדיקת תנועתיות הלב וקיום אזורים איסכמיים), צנתור לב כלילי (נוכחות היצרות בעורקים הקורונרים).

תהליך היווצרות הפלאק הטרשתי -Atherogenesis  הוא תהליך איטי ולרוב מתרחש לאורך שנים. לאחר תקופה ארוכה שבה התהליך הוא שקט או א-סימפטומטי (ללא סימפטומים, סימנים כי המצב אינו תקין), ייתכנו סימנים  קליניים.

 היווצרות הנגע או הפלאק הטרשתי (Atheroma) מתחילה משקיעה של כולסטרול (בעיקר LDL) בדופנות כלי הדם בעקבות נזק לאנדותל (שהיא השכבה הפנימית ביותר של כלי הדם) המצפה אותו מבפנים.
ה - LDL עובר חמצון וגורם לתגובה דלקתית בדופן כלי הדם: תאי דם לבנים רבים, בעיקר מאקרופאגים, מצטברים בדופן התא ומנסים לבלוע את החומר השומני ה"זר". מאקרופאג שבלעLDL מחומצן  מקבל מראה קצפי ולכן נקרא  Foam cell - "תא קצף". הצטברות של תאי קצף אלה נראית כפסים שומניים על גבי העורק, ונקראת Fatty streaks.

לאחר התגובה הדלקתית החריפה  הגוף מנסה לתקן את הנזק  ולארגן את המבנים בדופן התא. בתהליך זה מגיעים תאי שריר חלק אל האזור ונוצרת באזור רקמת חיבור, שתוחמת את אזור הדלקת.נוצרת ליבה שומנית המוקפת במעטפת פיברוטית. זוהי  ה-Atheroma  או הפלאק הטרשתי, שבולט לתוך חלל כלי הדם ומצר אותו.

הפלאק הטרשתי בדרך כלל מצופה בשכבת רקמת חיבור שמגנה עליו מקרע. זהו  הפלאק היציב או הפלאק הפיברוטיFibrous plague.

תהליך זה אינו סטטי. הפלאק ממשיך לגדול והופך לבלתי יציב, כלומר הפלאק עלול להיקרע או להיסדק.

אם הפלאק נקרע, מתחיל באזור תהליך קרישת הדם: אם קריש הדם שנוצר קטן, הוא גורם לעלייה נוספת בהיצרות החלל ומחמיר את הסימפטומים הכרוניים -תעוקת חזה  Angina pectoris. אם שיעור ההיצרות עומד על 75% לא ניתן לספק את הלב במאמץ (תעוקת חזה יציבה - ראה קישור). עלייה ליותר מ-80% לא מאפשרת אספקת דם מספיקה ללב בזמן מנוחה (תעוקת חזה בלתי יציבה).

אם קריש הדם גדול מספיק כדי לחסום את כל חלל כלי הדם יתפתחו תסמינים חריפים (אקוטיים), כלומר אוטם שריר הלב או "התקף לב".

אז כיצד אפשר לשמור על גופך?
שמירה על לחץ דם תקין (בסביבות 120/80)
ירידה במשקל
ירידה בלחץ דם
דיאטת דלת סוכר וכולסטרול
גמילה מעישון
 




מה דעתך על טרשת עורקים - האם אפשר למנוע אותה? ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כטרשת עורקים, בלוגים, בלוג, סיכומים