הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
למה_כדאי_לדמיין

למה כדאי לדמיין


היכולת האנושית, לצייר באופן מוחשי בדמיונינו את העתיד מהוה מפתח מאסטר להצלחה שלנו
כולנו נוטים לפעמים לחלום בהקיץ.....
בזמן המתנה בתור,או לפני השינה.בעיקר כאשר אנחנו ניצבים לפני החלטה חשובה או התחלה חדשה,אז רצים לנו בראש כל מיני תרחישים אפשריים ואנחנו רואים בעיני רוחינו את העתיד הקרוב או הרחוק לפרטי פרטים.
כל זוג מאורס מדמיין למשל את החתונה שלו.... לבד או ביחד.....-חושבים איך יראה בר הפתיחה,איך השמלה תשב על הגוף,איך תישמע המוסיקה וכמה יקבלו בכספת המתנות בסוף הערב.....
לכאורה זה נראה כמו חולשה אנושית גרידא,כמו אקט שאולי לא ממש מזיק אבל גם לא ממש מועיל,כי הרי מה שיהיה יהיה ומה יעזור לחשוב על זה.הרי לא מדובר על תכנון אחראי ומוקפד אלא פשוט על מחשבות חוזרות ונשנות ממש כמו אובססיה קלה אם כי נעימה....
ובכן,האם זה כך?
אסכולת הביהביוריזם בפסיכולוגיה ובראשה ווטסון וסקינר,סברה שההתנהגות שלנו כולה מושפעת ומעוצבת על ידי למידה.ומה שקובע אם נתמיד בהתנהגות או ננטוש אותה,הם החיזוקים שאנו מקבלים עליה זאת אומרת המשוב וההצלחה או הכישלון הם אלו שמראים ומלמדים אותנו האם זו התנהגות משתלמת וכדאית או לא.
סקינר סבר שאמנם המוח האנושי מפותח יותר משל עכבר מעבדה אבל עדיין באופן כללי עקרון הלמידה זהה אצל שניהם.וכפי שהעכבר או היונה יכולים לאמץ וללמוד התנהגויות מורכבות על ידי חיזוקים כמו זרעונים וגבינה,כך בני האדם לומדים התנהגויות על פי התוצאות המתקבלות מהן.
לגישה הזו קמו חולקים רבים.
הפסיכואנליטיקאים סברו שההתנהגות מושפעת מן הדינמיקה התוך נפשית,ולא מלמידה חיצונית.ההומאנים סברו שלאדם יש שאיפות ורצון להגשמה והוא לא רק רובוט שמקבל חיזוקים חיוביים או שליליים.
בנוסף לזה היו ביהביוריסטים שהודו לסקינר אולם הוסיפו אלמנטים נוספים לתיאוריה, כמו למשל למידה על ידי צפייה ולא רק למידה עצמית.וכן אלמנט נוסף וקריטי של הקוגניציה.החשיבה על ההתנהגות הינה מרכיב חשוב בלמידה מפני שהיא מכוונת אותנו ממה ללמוד ואיך לפרש את התוצאות של ההתנהגות,ואת מהות הקשר בין התוצאה לבין הפעולה שנקטנו.
נחזור לדמיון שאיתו פתחנו,היות והמוח מאפשר לנו לדמיין את העתיד ולחוות אותו בעיני רוחינו כאילו הוא כבר נוכח כאן כעת.לכן אנחנו יכולים לנקוט פעולות שאינם מספקות לנו חיזוק חיובי ונעים מיידי.העכבר במבוך, לא ירוץ אם לא יקבל גבינה מיד כשיסיים. אולם בן אדם יודע לתכנן תכניות ארוכות טווח ומרחיקות לכת למרות שבינתיים הוא סובל ומתאמץ ומשקיע ללא תמורה.
אנשים לומדים קשה במשך שנים לתואר אקדמי,אנשים דתיים משקיעים מזמנם לעבודת האלוקים. אלו מעשים שדורשים המון הקרבה ומאמץ ולא מספקים חיזוק חיובי מוחשי בהווה.
איך באמת יש לאדם יכולת להתמיד בהם למרות זאת?
התשובה היא שיש לנו יכולת לדמיין את העתיד ולחוות את החיזוק החיובי ולהרגיש אותו כבר כעת,החוויה הזו היא החוט המקשר בין ההתנהגות לבין התוצאה העתידית והיא זו שנותנת לנו את האמביציה לפעול ולהתאמץ כיום.
אם כן,כאשר יש בנו שאיפה גדולה להישג כל שהוא,החלומות והדמיון אינם רק תופעת לוואי טרדנית ומיותרת אלא להיפך.
ככל שנצליח לחוות את סוף המסלול ואת הטעם המתוק של השלמת ההישג כך יקל עלינו להתאמץ ולא להרים ידיים ולא רק זה,אלא אף להצטיין ולהשקיע את מיטב כוחותינו היות והתוצאה המיוחלת עומדת למול עינינו ומעניקה לנו עוצמה וחשק להשלים את המטלה לאורך כל הדרך.
הדברים הללו נוגעים לא רק לחיים המודרנים ולהישגים מסויימים,זוהי תובנה הנוגעת לעצם חיינו כאן בעולם.
כולנו יודעים למשל שנמות יום אחד,אולם באופן נורמלי ובריא זוהי אמיתה שאיננה מנקרת במחשבתינו ביום יום.אולם חז״ל למשל ממליצים ״יזכיר לו יום המיתה״,זאת אומרת האדם המאמין שרואה שהוא סוטה מדרכי האלוקים,ינסה כמוצא אחרון להתרכז בעובדה העתידית של המיתה וכך יוכל בעזרתה לשוב אל דרך הישר.
הרי לנו דוגמא לסוג של דמיון חווייתי עתידי שנועד ליצור קשר בין ההתנהגות בהווה לבין ההשלכות בעתיד.
כי האדם המאמין בשכר ועונש,אך מתקשה לעמוד נגד פיתויי היצר הריאליים והמוחשיים שמוחקים כל מוסר ואמונה רוחנית ערטילאית.צריך לעמת את שני העולמות-הגשמי והרוחני-באותו מישור ובאותה זירת קרב.הוא צריך להביא את העתיד הלוט בערפל למציאות חיה ועכשווית,בעזרת השם זכרון חי של המוות והחיים שלאחריו הוא יוכל להתמודד עם החיים העכשוויים.
זוהי עצה דתית אמנם אבל היא ממחישה לנו איך הדמיון המפורט והחי יכול לכוון את חיינו לא רק להשלמת משימה מסויימת אלא להעניק לנו כח כללי ומקיף של דרך בחיים.
אם נלמד להתרכז ולהשתמש באופן כזה ביכולת החשיבה והדמיון שלנו הרי שנוכל ביתר קלות ובהרבה הצלחה ליישם דברים ולהגשים את עצמינו בשלימות.
כפי שמנהיג אמיתי ומוצלח,הוא האדם המסוגל לשלוט בעצמו ולראות למרחק,וכך הוא מוליך את נתיניו בביטחה ללא התלהמות רגעית קצרת טווח.כך כל אחד שרוצה לשלוט בחייו ולהנהיג את עצמו לעבר יעד מסויים,עליו להיות מסוגל לראות את אותו היעד בעיני רוחו. וכך להתרכז במטרה, ולא לסטות מן הדרך עד שישיג אותה לבסוף.

אשמח לשמוע תגובות


מה דעתך על למה כדאי לדמיין ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כלמה כדאי לדמיין