הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
מערכת_הלב

מערכת הלב


מאמר זה נותן סקירה על מערכת הלב לאנשים בעלי ידע בסיסי ואף לאלו ללא ידע מוקדם!
כמה פעמים קרה לכם שחיפשתם להעשיר את ידיעתכם לגבי מערכת הלב, נכנסתם למנועי החיפוש הגדולים ובניסיון לקבל מידע עדכני הותקפתם במיליון קישורים ונקודות מידע שלא רק שבילבלו אתכם, אלא גם ייאשו אתכם עד כדי מצב של ויתור?
למען אנשים כמותכם מאמר זה על מערכת הלב נכתב, בפשה קולחת ופשוטה, תוך כניסה לפרטים מעט מעבר לנתונים הבסיסיים, אך לא עמוק מדיי.

הלב-
הלב הינו המשאבה אשר מזרימה את הדם אל עבר גופנו. גודלו הממוצע הוא של אגרוף (כמובן של האינדיבידואל). הלב ממוקם במרכז בית החזה, כאשר נוטה מעט לכיוון שמאל. לכן ההנחה כי הלב נמצא בצד שמאל של הגוך הינה מוטעית.
מטרת הלב היא להעביר דם אשר נושא חמצן וחומרים חיוניים אל עבר רקמות הגוף, על ידי כלי דם העונים על השם "עורקים", ואף תפקידו הוא לקבל דם הרווי בפחמן דו-חמצני ושאריות פסולת של הגוף ולדאוג לסלקם אל מחוץ לגוף (בהמשךך יוסבר איך).

המבנה הבסיסי של הלב-
הלב היא שריר ענק אשר מחולק לעליות ופרוזדורים (חדרים). העליות (atria) מופרדות לחלוטין אחת מהשנייה על ידי מחיצה אשר נקראית בהגה המקצועית "interatrial septum". כאשר אנו עוברים, ישנו פתח במחיצה הזו, אך זה נסגר עם הולדתנו.
החדרים (ventricles) מאפיינים את החדרים התחתונים-קדמיים של הלב. אלו מופרדים האחד מהשני בדומה לעליות על ידי מחיצה הנקראית "interatrial septum".

אוקיי, אז איך הדם זורם בכל הלב אם יש עליות וחדרים שמופרדים?
התשובה היא שבין העליות ולחדרים (עלייה ימנית עם חדר ימני, ועלייה שמאלית עם חדר שמאלי) יש מחיצה המכילה שסתום חד כיווני אשר מאפשר את המעבר של הדם מהעלייה אל עבר החדר. 
בצד הימני, זהו השסתום ה"תלת-צניפי" (tricuspid valve). הוא נקרא כך על שום צורתו ממבט מלמעלה, המזכיר עלה.
בצד השמאלי, זהו השסתום ה"דו-צניפי" (mitral valve). כמו שהבנתם, שמו נקבע על צורתו.

פרט חשוב הוא לדעת כי הלב תמיד מקבל דם מהעליות, ומעביר אותו אל הגוף מהחדרים.

העלייה הימנית מקבלת דם הרווי בפחמן דו-חמצני ממחזור הגוף, מהוורידים הגדולים ביותר בגוף הנקראים "ורידים נבוביים" (נבוב עליון ונבוב תחתון). הוריד הנבוב העליון מרכז את הדם הרווי בפחמן דו-חמצני מחלקי הגוף העליונים, ביניהם הראש, כתפיים וגפיים עליונות.
הווריד הנבוב התחתון מקבל את הדם הרווי בפחמן דו-חמצני מחלקי הגוף התחתונים, ובינהם גפיים תחתונות, איברי הרביה ומערכת העיכול ועוד.

כאשר הדם מגיע אל עבר העלייה הימנית, הוא ממשיך את דרכו אל עבר החדר הימני. חדר זה שולח את אותו דם אל עבר הריאות, בכדי שיוכלו להחליף את הפחמן הדו-חמצני (אותו ננשוף) בחמצן (אותו שאפנו). אותו דם עובר דרך "עורקי הריאה". סך הכל שניים , אשר כל אחד מגיע לריאה אחת ,ואלו מתפצלים לכלי דם קטנים יותר הנקראים "נימים". 

לתהליך של החלפת הפחמן הדו-חמצני עם החמצן קוראים "שחלוף גזים" (gas exchanges).

כאשר התבצע תהליך השיחלוף, הדם חוזר דרך כלי דם אחרים היוצאים מן הריאה, הנקראים "ורידיי הריאה". סך הכל 4 כאלה, אשר מתחברים אל העלייה שמאלית. 
כמו שהבנתם, בדומה לתהליך בצד ימין, הדם זורם אל עבר החדר השמאלי, ומשם כאשר רווי בחמצן, מוכן לצאת אל עבר רקמות הגוף. נתיב היציאה שלו הינו העורק הגדול ביותר בגוף, "אבי העורקים" (Aorta). מאבי העורקים, יוצאות שלוחות אשר מגיעות אל עבר כל אזור בגוף. גם כאן העורקים נעשים קטנים יותר ויותר עד שמגיעים לכדי רשת של "נימים".

מכאן אנו למדים כי הנימים הם כלי הדם בהם מתבצע שחלוף הגזים בלבד!

בדומה שלחלוף הגזים בריאות, כך גם נעשה שחלוף גזים ברקמות הגוף, כך שהרקמות מעבירות את הפחמן הדו-חמצני אל עבר הדם, ובתמורה מקבלים את החמצן. אותו דם נעשה בעקבות כך רווי בפחמן דו-חמצני, ומובל אל עבר העלייה הימנית דרך הורידים הנבוביים.

תהליך זה חוזר על עצמו בערך 2.5 מיליארד פעמים ביום!

כמובן שיש עוד מה לדעת על הלב, ועל כך אשמח לפרט במאמרים הבאים שלי, אז קראו אותם, ולמידה מהנה!



מה דעתך על מערכת הלב ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כלב