הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
advertising

"ככה עובדים עלינו"


מאמר זה עוסק בעובדה שכל יום, אנחנו בתור צרכנים, מושפעים מפרסום ולעתים הולכים אחריו שולל. הפרסום כיום ברובו הוא פרסום שקרי ומניפולטיבי. תופעה זו מביאה לניצול הציבור ועל כך יפורט בהמשך.

לאחרונה, התפתחה תופעה של חוסר הקפדה על אמת בפרסום. יש הטוענים כי המדינה אינה עושה מספיק בנושא ונותנת למפרסמים ומשווקים להוליך שולל את הציבור. אנשים רבים מושפעים מפרסום חיובי של מוצרים ולבסוף מוציאים את כספם על מוצרים שאינם מביאים להם תועלת. אולם, יש האומרים כי הפרסום אינו שקרי לחלוטין וכי אין המפרסמים כופים את הקנייה על הציבור. האם באמת מהווה התופעה ניצול וכפייה?

לפני הכל, נשאלת השאלה: מדוע קיימות פרסומות? והתשובה לכך פשוטה. כל חברה המייצרת מוצר אחד או כמה מוצרים, זקוקה לשיווק. השיווק מקנה חשיפה של המוצר לציבור הרחב ויכולת השפעה עליו לצרוך את המוצר. עם השנים, הפך הפרסום בישראל לשקרי ומניפולטיבי. הציבור "נופל בפח" פעמים רבות ומוציא מדי שנה ושנה כספים רבים על מוצרים שכביכול הם בעלי סגולות ויתרונות מיוחדים אך למעשה הם חסרי תועלת בכל מובן אפשרי. למעשה, המפרסמים כופים קנייה על הציבור ומנצלים אותו.

לעיתים רבות, מפרסמים מנצלים את חוסר הידיעה שלנו לגבי תחום מסוים ובכך גורמים לנו לחשוב כי המוצר אותו הם מייצרים הוא הטוב ביותר בשבילנו ועלינו לקנות אותו. ניצול מסוג זה מעניק הגנה על המפרסמם, שכן אין זו אשמתו שהקונה אינו מבין כלל בנושא. אף על פי כן, חוסר הבקיאות שלנו בתחום בו עוסק או מטפל המוצר, הוא לגיטימי והגיוני לחלוטין והמפרסם אינו תמים כפי שהוא נראה והוא עושה שימוש בכך ומפיץ אינפורמציה שיקרית על המוצר. דבר זה יכול להביא לקונים רבים אבל גם למחרימים רבים שמבינים את התחום ויודעים כי האינפורמציה הניתנת היא שיקרית.  

לא רק שהתופעה מהווה ניצול, היא גם מהווה כפייה. הפרסומת כופה את עצמה על הצופה שכן היא "מפריעה" לו בזמן הצפייה בתוכנית מסויימת. הפרסומות במהלך הסרטים והתוכניות נכנסות ומחלחלות לחיינו ויוצרות לנו מציאות שקרית ולא אמינה. נוסף לכך, רוב הפרסומות משודרות בווליום גבוה יותר מזה של התוכנית עצמה, מה שמראה לנו כי הכפייה אכן נעשית. אולי היא נסתרת ועקיפה אך בכל זאת היא מתרחשת ובכל זאת ישנה השפעה רבה על הקונה.

הציבור נמצא שנוי במחלוקת בנושא זה. לא כולם חושבים כי התופעה מהווה ניצול וכפייה. חלק מהציבור טוען כי המפרסמים נותנים את האינפורמציה שהם רוצים לתת. אינפורמציה שהיא לא שקרית אך גם לא מייצגת את כל האמת. בנוסף, רבים טוענים כי אינה מתרחשת כפייה על הציבור לקנות. זכותו של המשווק לפרסם את מוצריו על מנת שיקנו אותם ודבר זה חייב לקרות בהצגת היתרונות של המוצר ולא חסרונותיו.

לאור האמור לעיל, ניתן לראות כי המפרסמים אינם מציגים את כל האמת על מוצריהם. יש אנשים התומכים בכך ואינם רואים בכך בעיה אבל יש כאלה ש"נופלים בפח" כל שנה ומאשימים את המפרסמים במסירת מידע שקרי ושימוש במניפולציות המשרתות את מטרתם בלבד – למכור את המוצר. הציבור אולי יודע ומבין שהפרסומות הן בדרך כלל לא אמינות אבל לעיתים הן בעלות השפעה רבה וכוח שכנוע שמפיל ומוליך שולל את הציבור, פעם אחר פעם. האם אתם מאמינים לפרסומות המוצגות לפנינו? 



מה דעתך על "ככה עובדים עלינו" ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת sodsod ב 07/07/2014 14:14 ( הפרופיל שלי ) לא מאמינה אבל מרגישה שזה כן משפיע :)תגובה לתגובה