הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
damka

מאמר על דמקה


במאמר הזה נדבר על דמקה...
דמקה

דמקה - משחק לוח שניתן לשחק על לוח בן 100 (10*10) משבצות - הגרסה הבינלאומית, או 64 (8*8) משבצות (אותו לוח שנועד גם למשחק השחמט) - הגרסה הנפוצה. המשחק מיועד לשני שחקנים שלכל אחד מהם יש 12 אבני משחק בגרסת ה- 64 משבצות, או 20 אבני משחק בגרסת ה- 100 משבצות (לכל שחקן צבע משלו).

בעברית נקרא המשחק בשם "הנשיאה" ובכל שפה יש לו שם "מקומי". המשחק נפוץ מאוד והוא דורש תחכום, שימוש רב בטקטיקה וידע תאורטי רב (במיוחד בגרסה הבינלאומית). הדמקה מהווה מכשיר מצוין לחינוך. היא עוזרת לפתח מחשבה לוגית מופשטת - הודות לפשטות הכללים ילדים יכולים להגיע לבניית שרשראות לוגיות ארוכות למדי. תכונת אופי חשובה שילדים מתחנכים עליה דרך המשחק היא ביקורת עצמית - אין טעם להתעצבן ולקנא, האפשרות היחידה היא לנתח את המשחק, לאתר את חולשותיך ולהשתפר.
בדומה למשחק השחמט ישנן אליפויות דמקה, ספרי תאוריה שנכתבו למשחק וגם חידות (תחבולות) הנסובות על המשחק. משערים שמקור המשחק (8*8) במצרים העתיקה, וזאת לפי ממצאים ארכאולוגים שגילו בחפירות. במאה ה-17 עברו הצרפתים ללוח 10*10. הם הבחינו שהגדלת הלוח ב56%, מכפילה את מספר האפשרויות התחבולניות פי-מאה ויותר(!).

מטרת המשחק

מטרת המשחק היא להוריד ("לאכול") את כל האבנים של היריב. שחקן שנשאר ללא אבנים מוכרז כמפסיד.

אופן המשחק

האבנים מונחות על המשבצות השחורות של הלוח וההתקדמות היא רק על משבצות אלה באלכסון.
בתחילת המשחק אבני השחקן האחד מונחות בשלוש (ארבע, בגרסה הגדולה) השורות הראשונות של הלוח ואילו אבני השחקן השני מונחות באותו אופן בצד שלו. לפי המוסכם, הלבן מבצע את המהלך הראשון, והשחור משיב עליו. שתי הפעולות גם יחד נחשבות כמסע אחד. כל שחקן מניע בתורו אבן - משחק באלכסון, ממשבצת שחורה אחת למשבצת שחורה סמוכה בכיוון היריב. "דילוג" (או "אכילה") מתבצע כאשר אבן משחק מונחת במשבצת סמוכה לאבן היריב, ומעבר לאבן היריב יש מקום פנוי. כאשר דילוג אפשרי, חובה לבצע אותו. דילוג מבוצע על ידי הנחת האבן במקום הפנוי שמעבר לאבן היריב והסרת אבן היריב מן הלוח. אם בתום הדילוג אפשרי דילוג נוסף חובה לבצע גם אותו, ללא הגבלה על מספר הדילוגים הרצופים וכיוונם (מותר לדלג אחורה). תנועה לכיוון אחורי אסורה.
כאשר אבן משחק מגיעה לשורה האחרונה, היא הופכת להיות "מלכה". (בדרך כלל מיצגים מלכה על ידי שתי אבני משחק מונחות אחת על השנייה). מלכה, בניגוד לאבן רגילה, יכולה לנוע לכל הכיוונים באלכסון (כלומר גם אחורה), ללא הגבלה על כמות המשבצות בדרך, וכן היא יכולה לבצע דילוגים בכל כיוון. בדומה לאבנים הרגילות גם המלכה מחויבת לבצע דילוגים כאשר יש לה אפשרות לעשות זו, אך בנוסף היא חייבת לבצע דילוג גם כאשר אבנו של היריב אינה צמודה אליה, אך באותו האלכסון. לאחר הדילוג המלכה יכולה לעצור בכל אחת מהמשבצות בהמשך האלכסון, אלא אם כן יש אבן חשופה באחד מהאלכסונים האנכיים לאלה עליהם היא יכולה לנחות, במקרה כזה היא מחויבת לאכול גם אותם.
המשחק מסתיים בניצחון, כאשר לאחד מהשחקנים לא נותרו כלל אבנים (או מלכות) על הלוח, או כאשר אין לו לאין להזיז את כליו הנותרים, מכיוון שכל האבנים שלו חסומות בכל הכיוונים. ברגע זה, מוכרז השחקן השני כמנצח, והמשחק מסתיים.
קיימות 4 דרכים להשגת תיקו: 
  • כאשר הכלים הנותרים אינם מספיקים להשגת ניצחון (שחקן מיומן שנותר עם מלכה אחת, יכול להימנע מהפסד כל עוד לשחקן השני יש רק 3 כלים, גם אם הם "מלכות");
  • כאשר מצב מסוים חוזר על עצמו 3 פעמים;
  • אם במשך 50 מסעים רצופים לא השתנה מספר הכלים על הלוח.
  • הסכמה לתיקו. בכל שלב במשחק רשאי אחד מהצדדים להציע תיקו, הצד השני רשאי להסכים או לסרב.
סיקור|דמקה 
הצבת האבנים על הלוח

מאיזה גיל אפשר להתחיל לשחק? 5

קרדיט לוויקיפדיה
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על מאמר על דמקה ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כהמלצה,טיפים,כייף,דמקה,המלצה,טיפים,כייף,דמקה