הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
פחדים_על_פי_פרחי_באך_ובראי_הקבלה

פחדים על פי פרחי באך ובראי הקבלה


לפני שניכנס לתחום המעניין של הפחדים בנפש, נכיר מה זה פרחי באך. הרבה מכירים את הרסקיו או תמצית SOS. זה התמצית הכי מפורסמת מפרחי באך שעוזרת למצבי חרום, לחץ או מתח. אז מה זה פרחי באך? פרחי באך היא שיטת ריפוי גוף - נפש מתחום הנטרופטיה וממשפחת טכניקות הריפוי שנקראים רפואה משלימה או 'שלמה' למרות שאני אוהב יותר את המילה שלמה, כיוון שהיא מדויקת יותר. ההבנה שעומדת מאחורי שיטות הריפוי ברפואה המשלימה בכלל ובפרחי באך בפרט היא כי לכל בעיה, מחלה או חוסר מסוים עומד מאחוריו חוסר איזון ...
ב"ה

 
לפני שניכנס לתחום המעניין של הפחדים בנפש, נכיר מה זה פרחי באך. הרבה מכירים את הרסקיו או תמצית SOS. זה התמצית הכי מפורסמת מפרחי באך שעוזרת למצבי חרום, לחץ או מתח.
אז מה זה פרחי באך? פרחי באך היא שיטת ריפוי גוף - נפש מתחום הנטרופטיה וממשפחת טכניקות הריפוי שנקראים רפואה משלימה או 'שלמה' למרות שאני אוהב יותר את המילה שלמה, כיוון שהיא מדויקת יותר. ההבנה שעומדת מאחורי שיטות הריפוי ברפואה המשלימה בכלל ובפרחי באך בפרט היא כי לכל בעיה, מחלה או חוסר מסוים עומד מאחוריו חוסר איזון רגשי, וברמת הבנה עמוקה יותר 'חוסר איזון רוחני' או 'חלל רוחני'. זאת הסיבה שמחלה נקראת כך מלשון 'חלל' חוסר או נתק רוחני כלשהו, וכמו כן מלשון 'חמלה' רחמי שמיים שמעונינים להעיר את האדם. כמו נורית אזהרה שיתעורר וישוב לדרכו שעבור יהודי היא כמובן דרך התורה והמצוות, תורה מלשון הוראה דרך והוראה כיצד להלך בחיים. רציתי להדגיש שרפואה משלימה מחברת בין שני דברים הפוכים כביכול גוף (חומר, גשמיות) - לנפש (רוח מצב רוח וכו'). שמצב רוח כלשהו משפיע על הנפש. לכן פגישת טיפול ברפואה משלימה דורשת הכרות מעמיקה עם המטופל על מנת לנסות לזהות את המקומות בהם יש חוסר איזון רגשי/רוחני על מנת לנסות לאזנם בכלים שונים, שבמקרה שלנו זה פרחי בר, שמופקים בשיטה הומאופטית, כלומר משתמשים בתכונה המופלאה של המים על מנת "לכלוא" את אנרגיית הפרח ובדילול עד לרמה שאין מציאות של חומר בתמיסה רק זכרון או חותם אנרגתי של הפרח שבאורח פלא מעצים את יכולת הריפוי של הפרח ומגלה  השיטה, אדוארד באך שהיה רופא אנגלי והומופאט, גילה שפרחים מסוימים מתאימים לבעיות רגשיות מסוימות כמו בטחון עצמי, כעס, דימוי עצמי, רגישות יתר, חרדות ופחדים ועוד...
 
אז מזה פחד בצורה פשוטה?
פחד הוא תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה, הקיימת לעתים אצל בני אדם הנגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים (פיזית או רגשית). למשל, פחד למראה חיה מסוכנת, אריה וכדומה. ככל שהגירוי החיצוני הוא בלתי צפוי וגדול יותר - תחושת הפחד חזקה יותר. לפחד תפקיד מרכזי וחיובי בשרידותו של האדם, והוא משמש כאמצעי להרחקתו מהסכנה הנשקפת לחייו, ואף מהווה גורם המונע להיכנס מלכתחילה למצבים מסוכנים. עם זאת פחד גם יכול להגביל את תפקודו של האדם, ואת מרחב העשיה והפעילות שלו.
במישור הפיסי הפחד גורם להעלאת הורמון האדרלנין ומביא לתופעות אופייניות כמו הרחבת האישונים, הגברת קצב פעימות הלב, צמרמורות, העלאת לחץ הדם והרחבת כלי הדם אל השרירים כל זאת כדי להכין את מערכות הגוף להתמודדות פיזית אפשרית עם האיום או הסכנה. תגובה התנהגותית לתחושת הפחד היא בריחה מאזור הסכנה, החזרת מלחמה, או קיפאון ושיתוק במטרה להסתוות, כאשר שתי האופציות הקודמות אינן אפשריות.
 
לפני שנעמיק בנושא נבין קודם כול מה ההבדל בין פחד לחרדה
חרדה זהו פחד מסיבה שאיננה ידועה או איננה רציונלית, לא אמיתית, פחד שתופס את האדם והוא איננו מבין מדוע הוא פוחד ממשהו לא סביר. כמו יושב בבית וממש פוחד שיפול עליו מטאור או שתהיה רעידת אדמה למרות שזה משהו אמיתי, זה לא סביר שיקרה.
לעומת זאת פחד זה תחושה שאדם חווה רק שהוא ממש נפגש במושא הפחד כמו אדם שפוחד מטיסה, כל עוד הוא לא על המטוס הוא לא חווה כלום, רק כאשר הוא על המטוס או מתקרב אליו הוא מתחיל לחוות את פחד.
 
ניתן כאן מספר דוגמאות לפחדים נפוצים :
קלאסרטרופוביה – פחד ממקומות סגורים, משקף סוג של כלא פנימי במערכות יחסים לא מתאימות, עבודות לא מתאימות וכו.
 
אגרופוביה – פחד מקובצת אנשים, פחד מלהיות בתוך המון זה יכול להגיע עד למצב של התקף חרדה, איבוד נשימה וכו'.. פחד כזה מסמל על פחד חברתי, תחושת זרות וחוסר שייכות לסביבה בו האדם חיי.
 
פחד גבהים – פחד ממקומות גבוהים, פחד מטיסות מסמל פחד מהצלחה בנפש האדם, האדם מפחד להיות על הגובה ..
 
פחדים גורמים לאדם להתנהגות נמנעת כלומר מסרס את תפקודו בעולם כדי להימנע מלנגוע בפחד ומלהתמודד איתו. לעיתים קרובות אלו פחדים לא מודעים שמלווים את האדם ברקע של חייו ומונעים ממנו להתקדם ובכלל מונעים ממנו להיות אדם שמגשים את עצמו להיות אדם שמח וכו'..
 
חרדה ופחדים בראי החסידות ברובד הפסיכולוגי נפשי
 
אנו חיים בעולם מורכב מאוד עמוס המידע ,מהיר הצופן בתוכו קשיים רבים לאדם, רוב האנשים מתמודדים עם הקשיים שהחיים מזמנים להם בלי להימחץ תחתם. כאשר האדם נותן משקל יתר לבעיותיו ומוציא אותם מהפרופרוציות שלהם מתפתחת חרדה.
 
החרדה מתפתחת כתוצאה מחשש תת הכרתי של האדם שאין ביכולותו או בכוחו להיתמודד עם בעיותיו, וברובד עמוק יותר (תסכול מהמאבק בין דחפים הגשמיים של האדם לדחפים הרוחניים של האדם).
 
ההתיחסות בטקסט המקראי לדאגה או חרדה מופיע מספר פעמים אך בצורה המובהקת ביותר כן כיצד לטפל בה מופיע בספר "משלי".
 
"דאגה בלב איש ישחנה ודבר טוב ישמחנה"
 
ספר משלי נכתב על יד שלמה המלך החכם מכול אדם ובו עצות לתחלואי הנפש.
 
פסוק זה טומן בחובו את המפתח לבריאות נפשית.
 
ישחנה בפשט פירושו ישפילנה ידכאנה
חז"ל הוסיפו שני פירושים נוספים: יסיחנה מדעתו (יתעלם מהבעיה), ישיחנה לאחרים (ידבר על הנושא עם יחבר ידיד).
 
אנו מוצאים שלושה פירושים שהם בעצם שלושה שלבים בתרפיה של האדם להגיע לריפוי (שלושה שלבים אלו מקבילים לשלושה שלבים שהתווה הבעל שם טוב הקדוש לצמיחה או תתהליך רוחני ונקראים: הכנעה -הבדלה –המתקה.
 
שלב ראשון בטיפול בבעיה היא הכנעתה, מה הכוונה? הכוונה היא לצמצמה למדתה האמיתית כיוון שלאדם יש נטיה לכך שבעיתו מאפילה על כל הוויתו יש צורך להכניעה לצמצמה. כיצד נעשה זאת? לא על ידי מלחמה חזיתית בבעיה כי זה רק יגרום לניפוחה, אלה על ידי דיכוי האגו של האדם. התבוננות בטוב שניתן לו על ידי הבורא וזוהי מתנה ולהבין שלא מגיע לה יותר ממה שיש לה. דיכוי האגו או הפחתתת החשיבות העצמית לא תעלים את הבעיה אך תורידה לממדיה האמיתיים ואיה מאיימת יותר למחוץ את האדם תחת משקלה המוגזם קודם לכן .
 
שלב שני הנו הבדלה ?מה הכוונה? התעלמות מן הבעיה הכוננה לא לכפור בקיומן אלה להפסיק להזדהות עם הבעיה ולהיתמקד בהיבטים אחרים חיוביים בחיינו, כלומר אחרי הפחתת עוצמת הבעיה השלב הבא הוא להפסיק להזדהות עם הבעיה, להפסיק לחשוב על עצמנו במונחים של הבעיה להבדיל אותם ממהותנו.
 
שלה השלישי המתקה – לשיח את הדאגה לאחר – עצם שיחה עם יועץ או משפיע או ידיד הם בראיה האוביקטיבית שלהם יכולים לתת עצה ולהפוך את המצב לשמחה כמו שאמרנו ודבר טוב ישמחנה .
 
עד כאן נגענו מעט בתהליך פסיכותרפי בראיה החסידית.
 
הפחד ברובד הרוחני
 
עכשיו נוסיף מבט נוסף: פחד, או בשמה האחר, יראה, מופיעה בשני מצבים: מצב מאוזן (או מתוקן) שבו הפחד או היראה משמששים כמנוף להתקרב לה' ולרבדים פנימיים עמוקים יותר בנפש האדם;  ובמצב לא מאוזן בו הפחד מוביל לייאוש ולכיווץ והימנעות האדם (להזכירכם ברמה הפשוטה דיברנו שפחד היא רגש שעוזר לאדם לשרוד במציאות כמו הימנעות מחיה מסוכנת וכו..) ברמת הסתכלות גבוהה יותר מדובר שיראה מקרבת את האדם אל עצמו ועל כך נאמר הפסוק "אשרי אדם מפחד תמיד" כלוצר מפחד מהניתוק מה' יתברך.
אהבה ויראה הן עמודי התווך של קיום תורה ומצוות כאשר היראה היא חיונית יותר שכן ניתן לעבוד את ה' מתוך יראה ללא אהבה (כי עבודה מלשונה היא עשייה כפיה לכן מתאים ליראה) ואילו עבודת ה' רק מאהבה תהיה חסרה שכן לא תהיה מדויקת ורציפה כיוון שאין קבלת עול.
 
כמו שאמרנו אהבה ויראה הן רגשות חיוניים לעבודת ה' וכאן נביא סיפור של הבעל שם טוב הקדוש שלפני פטירתו אמר צוואה לבנו: "ישרוליק אל תפחד מאף אחד רק מה' בלבד ותאהב כל יהודי בכול ליבך". מה שרצה להעביר אביו של הבעל שם טוב הקדוש שיראה שהיא מכוונת כלפי מצבים או אנשים בשר ודם היא יראה נפולה שמקורה מחוסר אמונה בה', שכן המאמין בה' ובטח בה' יודע כי אף אדם אינו יכול "להזיק" לו חוץ מה' עצמו כביכול (אין מציאות מחוץ לה', האדם החיי בתודעה כזו לא יפחד). אדם שמגיע ליראה כזו הצליח לתקן ולהעלות את כל פחדיו וחרדותיו הנפולים לה'.
בקשר לאהבה, תאהב כל יהודי בכול ליבך. אהבת ה' ללא אהבת היהודים היא חסרה, שכן הדרך להגיע לאהבת ה' שלמה היא על ידי אהבת היהודי, שכן בתוך כל יהודי יש חלק אלוקה ממעל ממש ולכן האוהב יהודי אוהב את ה' ומבטא אהבה זו בפועל.
 
כמו שכתוב בספר "היום יום" (יב אב) הדרך להגיע לאהבת את ה' אלו.. היא ואהבת לרעך כמוך כיוון שלא ניתן לאהוב את המופשט, הדרך ליישם אהבת ה בפועל היא אהבת בניו של ה').
 
 
נעשה שימוש בין היתר במידע מספריו של הרב יצחק גינזבורג שליטא "להפוך את החושך לאור" ו"הנפש", חומר מקצועי על פרחי באך ועוד...
 


מה דעתך על פחדים על פי פרחי באך ובראי הקבלה ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה