הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
newcomputerpart1

לבחור מחשב חדש ולהשאר בחיים (חלק ראשון - מותג או מורכב?)


נשבר המסך של הלפטופ? הלך המעבד של הנייח? איך תדעו איזה מחשב חדש לקנות ולא להתפתות ליותר ממה שאתם צריכים או להתפשר על משהו שתצטרכו להחליף ולשדרג בתוך חודשים? כל הפרטים כאן
כל אחד חווה את זה כבר, את הרגע הזה שבו מבינים שהגיע הזמן לקנות מחשב חדש ואז את הרגע מול המוכר שמדבר אליכם כמעט ביפנית ואתם לא יודעים איך לבחור. אז בואו נעשה קצת סדר בין הדברים.

ראשית אתם צריכים להחליט אם אתם מעוניינים ברכישה של מחשב מורכב או מחשב מותג. מה ההבדל בין השניים?
מחשב מותג הוא מחשב מוכן שהורכב מראש ע"י חברות מוכרות (כמו HP, Dell, טושיבה, סמסונג, אפל וכיו"ב) ואין לנו דרך לדעת מי מייצר את המרכיבים הפנימיים. למחשבים אלו ניתן למצוא את המפרט - כמו איזה סוג מעבד, כמה זיכרון פנימי, מה הנפח של הדיסק הקשיח ועוד - אבל מי מייצר את החלקים הפנימיים החברות שומרות לעצמן. 
מחשב מורכב הוא מחשב שאתם בוחרים אחד אחד את כל החלקים שלו - החל מהלוח אם ועד למארז. במחשב כזה תוכלו לדעת בדיוק מי היצרן של כל חלק וחלק והגמישות לבחירת מפרט שמותאם בדיוק עבורכם היא גדולה יותר.

אז במה עדיף לבחור? לשניהם היתרונות והחסרונות שלהם: למחשב מותג בדרך כלל יש אחריות מאד מסודרת, בייחוד אם רוכשים ממשווק מורשה שנותן אחריות דרך היבואן, הרבה פעמים מדובר על אחריות עם איסוף והחזרה מבית הלקוח ובכלל, לא צריך לשבור את הראש עם יותר מידי בחירות. בוחרים דגם, לוקחים ונוסעים הבייתה עם מחשב חדש. מחשב מורכב לעומת זאת ניתן להתאמה אישית פרטנית יותר ולרוב המחירים גם נמוכים במעט מהמותגים, אולם האחריות היא לפעמים לתקופות שונות לחלקים השונים של המחשב ולרוב לא תוכלו להרכיב מחשב ולקחת באותו היום אלא תאלצו לחכות יום - יומיים ואפילו יותר אם אין חלק מהרכיבים בחנות ממנה אתם רוכשים במלאי. 

עוד הבדל משמעותי בנושא האחריות - לרוב, במחשבי מותג לא תוכלו לפתוח עצמאית את המחשב ולהחליף או לשדרג רכיב כלשהוא מבלי להפר את תנאי האחריות. במחשבים מורכבים לרוב ניתן לבצע שינויים בעצמכם מבלי לפגוע באחריות. חשוב מאד כשניגשים לרכוש מחשב לברר את הדברים האלו בנוגע לאחריות כיוון שגם אם היום אתם לא רואים סיבה לשינויים - ייתכן ובעתיד תרצו להוסיף זיכרון או להחליף דיסק קשיח וחבל שלא תדעו מה ההשלכות של שינוי כזה. 

ההבדלים בין מחשב מותג למחשב מורכב מוצגים בטבלה להלן: 
***טיפ: הדפיסו לעצמכם את הטבלה לפני שאתם יוצאים לחנות, כך תוכלו לזכור לשאול את השאלות הרלוונטיות עבורכם***

מאפיין מחשב מותג מחשב מורכב
מפרט בחירה בין מספר דגמים שהחברה קבעה מראש את המפרט שלהם, ללא צורך בהתעסקות יתר בחירה של כל אחד מהרכיבים המרכיבים בעצמכם, עד לפרט האחרון. התאמה אישית מלאה
אספקה בד"כ מיידי בד"כ מספר ימים
אחריות על המחשב כולו, לעיתים כוללת איסוף והחזרה על כל רכיב בנפרד, לעיתים לתקופות זמן שונות
מידע לא תמיד ניתן לדעת מי מייצר כל רכיב במחשב מידע מפורט על כל רכיב בנפרד
מחיר בד"כ יקר במעט ממורכב בד"כ זול במעט 
שינויים לא ניתן לבצע שינויים במפרט, לרוב גם לא בדיעבד - כדי לא לפגוע באחריות המחשב מלכתחילה מורכב בדיוק לצרכיכם ולרוב אין בעיה לשדרג חלקים מבלי לפגום באחריות

אז בשורה התחתונה מה עדיף?
באופן גורף ההמלצה שלי היא אם אין הבנה עמוקה בחומרה - ללכת על מחשב מותג. חבל על כאב הראש של לבחור כל חלק בנפרד ולעשות עבודת תחקיר מעמיקה של אילו חלקים בדיוק הולכים הכי טוב עם אילו חלקים - הזמן שתשקיעו בבחירת כל החלקים הוא זמן רב ויקר ולא בטוח שההפרש מחירים בין מורכב למותג לא יהיה שווה את זה.
מאידך, אם יש לכם צרכים מיוחדים כמו למשל לגיימרים או לגרפיקאים, כדאי לשקול בהחלט להרכיב מחשב לבד ולהתאים אותו בדיוק בדיוק למה שאתם צריכים כך שתוכלו להבטיח לעצמכם שהמחשב ישמש אתכם לזמן רב. 

בחלק הבא - הצילו! מה המפרט שמתאים לי?



מה דעתך על לבחור מחשב חדש ולהשאר בחיים (חלק ראשון - מותג או מורכב?) ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה