הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
virus

וירוסי מחשב, למה, איך ומה עושים איתם


סקירה כללית אך מקיפה על וירוסים במחשבים ודרכי ההתגוננות מהם
מהו וירוס מחשבים?
כבר מתחילת עידן המיחשוב, כשמחשבים עדיין היו מכונות ענקיות שלא ממש עשו הרבה, כבר היתה תאוריה על קיומם של תוכנות "עצמאיות". תוכנות שללא רשות המשתמש משכפלות את עצמן במחשב ו... עושות ככל העולה על רוחן. בשלב המוקדם ההוא, הכל היה תיאורטי בלבד, שכן גם התוכנות הקיימות לא עשו הרבה, כך שלא היה מקום ומשאבים לכתוב תוכנות מיותרות שסתם לא יעשו כלום...
בשנות השבעים המחשבים התחילו לתקשר ביניהם. גרסא מוקדמת של האינטרנט נוצרה וקישרה בין מחשבי ממשלת ארצות הברית והאוניברסיטאות. בשלב הזה כבר נוצר למישהו הצורך להגיע למחשב שלא היתה לו רשות להגיע אליו. וכדי לעשות זאת נוצר הוירוס הראשון. הוירוס התפשט ברחבי הרשת והגיע לרמות גבוהות מאד של הרשאה. אם כי לא עשה ממש שום נזק. בהמשך נכתבה תוכנה כדי להסיר את הוירוס הזה.
מאז ועד היום הוירוסים נוכחים בעולם המחשוב, ולא נראה שזה ייעלם בעתיד הנראה לעין.
 
למה יש וירוסים במחשב?
הוירוס הוא תוכנה שמטרותיה הן: 1:להפיץ את עצמה
2: לנצל את משאבי המחשב המארח
לצורך ההפצה הוירוסים משתמשים במגוון שיטות. הם מצרפים את עצמם להודעות דואר אלקטרוני, הם מעתיקים את עצמם בכוננים ניידים, הם מופצים באתרי אינטרנט. ויש להם עוד המון טריקים קטנים ומלוכלכים כדי לגרום למכשיר שלא רוצה אותם, להדבק.
מי מרויח ומי מפסיד מוירוסים?
הוירוס מנצל את משאבי המחשב המארח במגוון צורות לטובת כותב הוירוס, בלי להתחשב בטובתו של המארח. וירוס יכול לפתוח אתר אינטרנט פיראטי במחשב ולהפיץ דרכו תכנים לא חוקיים ללא רשות. וירוס יכול לחטט בקבצים של המארח ולשלוח מידע רגיש לצד שלישי. להדליף את פרטי חשבון הבנק, או תמונות אישיות מדי... וירוס יכול לנצל את כח המחשוב וחיבור האינטרנט של המחשב להתקפות על אתרים אחרים. וישנם גם וירוסי כופר, המעלימים את המידע של המשתמש עד שישלם לחוטף, שאולי יחזיר לו את השליטה על המחשב שלו, ואולי לא.
כמובן שכל הפעילויות האלו אינן חוקיות, והמבצע אותם עשוי לעמוד לדין פלילי. אדם שנתפס כשמחשבו מבצע עבירות, יהיה לו קשה להתמודד עם התוצאות, כשבסך הכל המחשב נדבק בוירוס ולא עשה את זה על דעת בעליו.
הוירוסים גם מנצלים את כל מה שהם יכולים מהמכשיר המארח, הם יתפסו את כל עוצמת העיבוד, את כל הזיכרון והאכסון הפנוי, ולא ישאירו לבעלים החוקיים כלום. לכן מחשב נגוע בוירוסים נוטה להיות איטי, חיבור האינטרנט שלו עמוס בצורה לא מוסברת, והדיסק מלא בקבצים לא מוכרים.
כיצד להגן על עצמי?
קודם כל, חובה להתקין בכל מכשיר תוכנת אנטי וירוס! בעשור האחרון ישנן הרבה תוכנות פשוטות וחינמיות. הן טובות למדי, אבל כדי באמת להיות מוגנים, זו לא בושה (ואפילו מומלץ) לשלם מעט לתוכנה היותר טובה.
צריך להיות גם מודעים לסכנת הוירוסים. אתרי אינטרנט, במיוחד אתרים "מפוקפקים" כמו אתרי הורדות פיראטיות ופורנו, נוטים בנוסף להפיץ וירוסים. מי שלא יודע מה הוא עושה, עדיף שימנע מאתרים כאלו.
קבצים מצורפים לדואר האלקטרוני גם הם מסוכנים. גם דאר שמגיע מאדם מוכר עלול להיות נגוע בוירוס, הוירוס לא שואל את השולח לפני שהוא מצרף את עצמו בדואר האלקטרוני. תוכנת אנטי וירוס טובה מסננת גם את הדואר האלקטרוני, ומומלץ להשתמש בשירותי הדואר ג'ימייל של גוגל, שעם העוצמה האדירה שלה מסננת וירוסים לפני שהם מספיקים להזיק.
וירוסים משגשגים גם ברשת פייסבוק, שם הם מצרפים משתמשים לקבוצות לא רצויות, מפיצים פרסומות ומציקים מאד. כדאי להזהר מקישורים של פייסבוק, וכאשר קבוצה מסויימת מבקשת הרשאות גישה לחשבון הפייסבוק, לחשוד ולהזהר. לפייסבוק יש שירות בדיקת אבטחה לחשבון, שמתריע אם החשבון בסכנה מפני וירוסים. ניתן לגשת לבדיקה כאן: https://www.facebook.com/help/799880743466869
 
סיכום?
הוירוסים כאן והם ישארו איתנו עוד הרבה זמן. משתמש חכם ילמד להזהר מהם, ישקיע בהגנה ויתייחס בחשדנות לגורמי סיכון. למרות זאת אי אפשר להבטיח הגנה במאת האחוזים, וצריך תמיד לעדכן תוכנות ולהשאר "עם היד על הדופק".

הפרסומות באתר עוזרות לי אישית לכתוב עוד. אנא הקליקו עליהן!


מה דעתך על וירוסי מחשב, למה, איך ומה עושים איתם ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת אבי ב 25/02/2016 15:13שעמום יש אמלק או שגם זה מיותר חבל שנכנסתיתגובה לתגובה