הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
איך_לדבר_עם_ילדים

איך לדבר עם ילדים על... אלוהים


מה להגיד לילד שבא ושואל שאלות על קיומו של אלוהים. דיאלוג לדוגמא
מה זה אלוהים?
זו אחת השאלות המורכבות יותר שתישאלו ע"י הקטנים שלכם. בדרך כלל בסביבות גיל 4-5 כשנושא הקיום והמוות מתחיל לסקרן אותם.
גם התשובה שלנו לא פשוטה בכלל ולמה? משום שהיא תלויה ב'אני מאמין' שלכם. בערכים, בתפיסה, באמונה של ההורה הנשאל. אין תשובה טובה ונכונה לשאלה כזו למשל, כשההורה הוא אדם דתי, התשובה שלו לילד תהיה תשובה אחת, כשלעומתו הורה שהוא חילוני הדוגל בתפיסה של קרל מרקס ש'הדת היא אופיום להמונים', יציג בפני ילדו גישה אחרת לחלוטין. לכן, השאלה היא האם ההורים חושפים ילדים לדעות שונות שהן לא שלהם ושאינן מייצגות אותם".  החיסרון הגדול בגישה חד- משמעית של ההורה,  שהיא  מונעת מהילד את הרעיון שיש עוד אופציות ושאנשים בוחרים מתוך המגוון את מה שהם הכי מתחברים אליו.
הרי גם אם הילד חי בסביבה דתית אדוקה,בה שאלת קיומו של אלוהים אינה מוטלת בספק, במוקדם או במאוחר הוא יגלה לבד, ללא התיווך של הוריו, שיש מחוץ לסביבה שלו גם אנשים שלא מאמינים. זה  בדיוק כמו לגדול בבית בו אחד הערכים המשמעותיים הוא לא לשקר. וההורים מאד מקפידים על כך מדברים על זה ולא חושפים אותו לעובדה שיש אנשים שלא עומדים בערכים אלו אבל כשהוא יגדל הוא יגלה שאנשים כן משקרים. אם הדברים הם שחור לבן ולא גמישים כל 'גילוי' כזה עלול לערער אותו. המטרה היא לתת מידע לא בחירה, ולהכין אותו לעוד אופציות. לדעת שאנחנו משתדלים לתווך את הדברים גם כשהחוץ לא תואם את מה שיש בבית . 
אז בין אם אתם דתיים אדוקים ובין אם אתם מאמינים שבריאת העולם מקורה בטבע, זכרו שאחד השיעורים החשובים ביותר שתלמדו אותם כתוצאה מהשיחה הזו – זו סובלנות.  
 
אמא, מה זה אלוהים?
אנשים דתיים מאמינים, כמו בסיפורי התורה, שאלוהים ברא את השמיים והארץ ואת החול, והים ואת בני האדם. ויש אנשים שמאמינים במדע. שהעולם נוצר על ידי כוחות הטבע, ושכדור הארץ נולד ע"י המפץ הגדול. המדע גם יכול להסביר איך נוצר העולם בצורה מדעית.  
 
אלוהים הוא רוח?
אולי, מה שבטוח הוא לא בן-אדם. יכול להיות שהוא איזה כוח עליון שקשה להסביר אותו. יישות שהדתיים מאמינים שהיא כמו רוח.
(מותר גם לומר שאנו לא באמת יודעים)..
 
למה אנשים מאמינים?
אנשים דתיים חושבים שיש אלוהים. ושאלוהים ברא אותנו. ומצד שני יש אנשים שחושבים שהדת נותנת כוח וביטחון לאנשים מסויימים.
 
איך זה נותן להם כוח?
האמונה שיש אלוהים, מאפשרת סדר בעולם. כמו שכר ועונש כלומר שאם מישהו עושה משהו רע הוא נענש על זה ומצד שני אם הוא עושה משהו טוב הוא מקבל תמורה. יש אנשים שהאמונה הזאת נותנת להם תשובות ברורות לכל מיני דברים שקורים בעולם. וזה נותן להם תחושת ביטחון.   
ולמה יש דברים רעים?
קורים דברים רעים כי זה חלק מהחיים. יש דברים רעים שקורים כי לפעמים האדם בוחר לעשות אותם, אבל יש גם דברים שלא תמיד האדם בוחר והם קשורים בפגעי טבע. הרבה פעמים אמונה עוזרת לנו להתגבר על הדברים.  
הוא יכול לראות בני אדם?
אלוהים אולי יודע דברים אבל הוא לא רואה אנשים והוא לא עוקב אחרינ. אלוהים הוא כמו אבא טוב גדול של כולם ששומר עלינו ודואג לנו.   
(לא בריא שילד יחשוב שרואים אותו כל הזמן זה מלחיץ)
 
למה אנשים מבקשים ממנו סליחה ביום כיפור?
באמונה היהודית יש הרבה חגים ואחד מהם הוא יום כיפור. יום בו אדם עושה חשבון נפש עם עצמו לגבי המעשים שלו. ואם מישהו חושב שהוא עשה טעות. כמו למשל, טעות מול אלוהים אז הוא מבקש סליחה מאלוהים .ואם זה מול חבר הוא מבקש סליחה מהחבר. שזה מנהג מאד יפה כי אז אם פגעתי בחבר זו גם הזדמנות לבקש סליחה ולהשלים. אבל אתה יודע מה, חמוד, לא חייבים לחכות ליום כיפור כדי לבקש סליחהה, אם אנחנו מרגישים שפגענו במישהו.
ואלוהים סולח?
אני חושבת שכן.
אני גם יכול לבקש סליחה ממנו
כל אחד יכול לבקש סליחה ולהתפלל. אלוהים מקשיב לכולם.  
את מאמינה באלוהים?
(הורה צריך לענות בכנות על האמונה שלו).
(במידה וההורה לא מאמין) אני לא. אני מאמינה בלהיות בן אדם. ואתה תוכל לבחור אם להאמין או לא, כשתגדל  ותלמד על זה יותר. יש גם כל מיני מנהגים שקשורים באמונה והרבה פעמים אנשים בוחרים מה מתוכם הם רוצים לקיים. 
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על איך לדבר עם ילדים על... אלוהים ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת סטודנטירושלמי ב 14/09/2014 00:16 ( הפרופיל שלי ) אמא למה אסור לחצות כביש לבד? כי יש אנשים שמאמינים שילד קטן לא יכול לחצות לבד אבל יש גם אנשים שמכבדים את הילדים שלהם ונותנים להם לבחור לקחת אחריות ולחצות כביש אמא למה אסור לשחק באש? כי יש אנשים שמאמינים שאש יכולה פתאום להתפשט ולהזיק ולעשות כואב אבל אתה יכול להיזהר חמודי ולא תדליק את הוילון או את היד שלך אז מותר לך תגובה לתגובה

ידוע כאיך לדבר עם ילדים על, שאלות, מה לענות לילד ששואל על, יש אלוהים, טיפים, שיחה
נכתב ע"י sigal
בתאריך: 27/04/2014
sigal kaplan בת 56

2 מאמרים | 7126 כניסות
מאמר זה נקרא 3688 פעמים 1 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
דירוג המאמר
61%
 השארת תֶּשֶׁר לsigal
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!